طالبان از شرکت زنان در جشن عید در دو ولایت افغانستان منع کردند

توسط میز جهانی هند امروز: طالبان در دو ولایت افغانستان حضور زنان در مراسم عید قربان را ممنوع کرده است. آخرین اعلامیه در حالی منتشر شد که این گروه همچنان به اعمال محدودیت های شدید بر زنان تحت حاکمیت خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری خامه افغانستان، بر اساس دو ابلاغیه مشابه صادر شده، زنان در روز جمعه در استان های تخار (شمال شرق) و بغلان (شمال) “از بیرون رفتن دسته جمعی در روزهای عید فطر” منع شده اند.

در این فرمان همچنین ذکر شده از هیبت الله آخوندزاده، رهبر معظم منزوی طالبان در نماز عید واجب است.

نسخه ای از اطلاعیه صادر شده از سوی رژیم توسط یک روزنامه نگار آزاد به نام ناطق ملک زاده در توییتر منتشر شده است.

همچنین بخوانید | ایستگاه رادیویی زنان در افغانستان به دلیل پخش موسیقی در ماه رمضان بسته شد

در اوایل ماه جاری، طالبان ورود خانواده‌ها و زنان را به رستوران‌های دارای باغ یا فضای سبز در ولایت هرات در شمال غربی ممنوع کرد. به گفته یک مقام مسئول، این اقدام در نتیجه شکایات متعدد علمای دین و مردم درباره اختلاط جنسیت در چنین مکان‌هایی صورت گرفت.

ممنوعیت غذاخوری در فضای باز فقط در مورد مؤسسات در هرات اعمال می شود، جایی که چنین اماکنی برای مردان باز است. بنا به گفته مقامات، محدودیت‌ها به دلیل عدم رعایت حجاب (روسری اسلامی) مناسب است.

همچنین بخوانید | طالبان یک ماه پس از ممنوعیت تحصیل می گوید که حقوق زنان در اولویت نیست

در اوت 2021، طالبان پس از خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان که به دو دهه جنگ پایان داد، قدرت را به دست گرفت. از آن زمان، این گروه کنترل های خود را بر آزادی دختران و زنان تشدید کرد. این اقدامات موجب محکومیت گسترده کشورها و سازمان های بین المللی شد.

دختران بالاتر از کلاس ششم و زنان به ترتیب از ورود به کلاس ها و دانشگاه ها منع شده اند.

زنان همچنین از فرصت‌های شغلی از جمله فرصت‌های شغلی در سازمان ملل منع شده‌اند. همچنین اجازه بازدید از فضاهای عمومی مانند سالن های ورزشی و پارک ها را ندارند.