طالبان از ورود زنان به رستوران ها و فضاهای سبز در هرات افغانستان منع کردند

دولت طالبان خانواده‌ها و زنان را از رفتن به رستوران‌های دارای باغ‌ها و مناطق سرسبز، مانند پارک‌ها، جایی که زنان و مردان می‌توانستند ملاقات کنند، ممنوع کرده است.

میز جهانی هند امروز

کابل،به روز شده: 11 آوریل 2023 09:56 IST

یک رستوران توسط طالبان در ولایت هرات افغانستان بسته شد (عکس: AP)

نمایی از رستورانی که روز دوشنبه توسط طالبان در ولایت هرات در غرب افغانستان بسته شد. یک مقام گفت که طالبان خانواده ها و زنان را از رفتن به رستوران های دارای باغ یا فضای سبز در هرات منع کرده اند. او گفت که این حرکت ها به دنبال شکایت علمای دینی و اعضای مردم در مورد اختلاط جنسیت در چنین مکان هایی صورت گرفت. (عکس: AP)

توسط میز جهانی هند امروز: طالبان ورود خانواده ها و زنان به رستوران های دارای باغ یا فضای سبز در شمال غربی ولایت هرات در افغانستان را ممنوع کرده است. این درحالی است که این گروه که در آگوست 2021 به قدرت رسید، همچنان به اعمال محدودیت بر زنان تحت حاکمیت خود ادامه می دهد.

به گفته یک مقام مسئول، اقدام اخیر نتیجه شکایات متعدد علمای دین و مردم در مورد اختلاط جنسیت در چنین مکان هایی است. ممنوعیت غذاخوری در فضای باز فقط در مورد مؤسسات در هرات اعمال می شود، جایی که چنین اماکنی برای مردان باز است. بنا به گفته مقامات، محدودیت‌ها به دلیل عدم رعایت حجاب (روسری اسلامی) مناسب است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازمحمد نظیر، معاون ریاست وزارت خانه‌داری در هرات، گفت که همه رستوران‌ها برای خانواده‌ها و زنان ممنوع نیست، در حالی که گزارش‌های رسانه‌ها در این مورد را تکذیب کرد و آنها را “تبلیغات” خواند.

همچنین بخوانید | به کارکنان افغان سازمان ملل متحد گفته شد که در خانه بمانند، زیرا طالبان علامت ممنوعیت زنان سازمان ملل را می دهد

این مقام گفت این ممنوعیت فقط محدود به رستوران‌هایی است که دارای مناطق سبز مانند پارک‌ها هستند، جایی که زنان و مردان می‌توانند با هم ملاقات کنند. وی گفت: پس از شکایت های مکرر علما و مردم عادی، محدودیت هایی را تعیین کردیم و این رستوران ها را تعطیل کردیم.

عزیزرحمن المهاجیر، رئیس معاونت و فضیلت در هرات، می گوید: “مثل پارک بود اما اسمش را گذاشتند رستوران و زن و مرد در کنار هم بودند. خدا را شکر اکنون اصلاح شده است. همچنین ممیزان ما هستند. با مشاهده تمام پارک هایی که زنان و مردان در آن جا می روند.”

همچنین بخوانید | ایستگاه رادیویی زنان در افغانستان به دلیل پخش موسیقی در ماه رمضان بسته شد

علاوه بر این، نذیر همچنین گزارش ها مبنی بر ممنوعیت فروش دی وی دی فیلم های خارجی، موسیقی و برنامه های تلویزیونی در هرات را تکذیب کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، او مدعی شد که به مغازه داران توصیه شده است که چنین مطالبی را به دلیل مغایرت با ارزش های اسلامی نفروشند.

نذیر گفت آن دسته از مغازه دارانی که قوانین را رعایت نکردند، مغازه های خود را بسته دیدند. او همچنین گزارش ها مبنی بر بسته شدن کافی نت ها در هرات را تکذیب کرد. وی تصریح کرد که کودکان به دلیل محتوای نامناسب از حضور در بازی های بازی منع شده اند.

چند بازی به کعبه، ساختار مکعبی شکل در مسجد اعظم مکه که مسلمانان هنگام اقامه نماز و سایر نمادهای اسلامی به سمت آن می چرخند، توهین شد.

نذیر در ادامه گفت: کافی‌نت‌هایی که دانش‌آموزان در آن درس می‌خوانند و از آن برای تحصیل استفاده می‌کنند ضروری است و ما به آنها اجازه داده‌ایم.

طالبان که پس از خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان پس از دو دهه جنگ، قدرت را به دست گرفتند، کنترل های خود را بر آزادی زنان تشدید کرده اند. دختران بالاتر از کلاس ششم و زنان به ترتیب از ورود به کلاس ها و دانشگاه ها منع شده اند.

زنان همچنین از فرصت‌های شغلی از جمله فرصت‌های شغلی در سازمان ملل منع شده‌اند. همچنین اجازه بازدید از فضاهای عمومی مانند سالن های ورزشی و پارک ها را ندارند.