طالبان و ایران به یکدیگر تیراندازی می کنند. در اینجا دلیل آن است

توسط بیدیشا سها، Devvrat Pandey: در پی آن دست کم سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند درگیری در مرز ایران و افغانستان رخ داد در 27 مه، تشدید تنش ها بین دو کشور در بحبوحه اختلافات شدید بر سر حقوق آب در هفته های اخیر.

درگیری های اخیر در بحبوحه افزایش تنش ها بین دو کشور بر سر جریان آب از رودخانه هیرمند در افغانستان به منطقه شرق ایران رخ می دهد. گزارش ها حاکی از آن است که منطقه شرق با شرایط شدید خشکسالی مواجه شده است. دهانه رودخانه در امتداد مرز جنوب غرب افغانستان و جنوب شرق ایران است که درگیری ها در آنجا رخ داده است.

تیم OSINT India Today با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های اخیر درگیری‌ها، موقعیت‌های جغرافیایی مکان‌هایی را که در امتداد مرز جنوب غربی افغانستان و ایران بین منطقه کانگ نیمروز و شهر زرنج در افغانستان قرار دارند، شناسایی کرده است.

هر دو کشور یکدیگر را به خاطر شروع این درگیری ها سرزنش کرده اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، به گفته ژنرال قاسم رضایی معاون فرمانده پلیس ایران، طالبان صبح روز شنبه اولین گلوله را شلیک کردند. از سوی دیگر، به گفته عبدالنافی تاکور، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، از دید طالبان، ایران درگیری را آغاز کرد.

مناقشه تقسیم آب هلمند درباره چیست؟

مسئله آب قرن ها نقطه عطف بین افغانستان و ایران بوده است. دو کشور با رودخانه هیرمند که طولانی ترین رود افغانستان است به هم گره خورده است. از دامنه های سنگلاخ رشته کوه هندو کوش در شمال شرقی استان میدان وردک بیرون آمده و در امتداد مرز کشور با ایران به دریاچه هامون می ریزد.

رودخانه هیرمند منبع اصلی آب برای افغانستان و ایران است – برای آب آشامیدنی، ماهیگیری و آبیاری حیاتی است. با این حال، دو کشور معاهده مشترک منابع آب را در سال 1973 امضا کردند، اما هرگز مورد تحریم قرار نگرفت و همین موضوع آب های هیرمند را به محل اختلاف بین کشورها تبدیل کرد.

همچنین بخوانید | 3 زن از 10 کشته و 25 زخمی بر اثر سقوط بهمن در گیلگیت-بالتستان پاکستان

در معاهده آب تصریح شده است که افغانستان باید به طور متوسط ​​22 متر مکعب در ثانیه آب به ایران تحویل دهد و برای «حسن نیت و روابط برادرانه» 4 متر مکعب در ثانیه دیگر آب به ایران تحویل دهد. این معاهده همچنین یک کمیسیون جدید هلمند را برای اداره مفاد موافقتنامه ایجاد می کند.

از دسامبر 2021، دو کشور درگیر یک سری آتش سوزی های مرزی با عوامل متعددی از جمله حق آب، قاچاق مواد مخدر و حضور گروه های تروریستی بوده اند که در ایجاد این درگیری ها نقش دارند.

سدهای کنار رودخانه هیرمند

کار ساخت و ساز بند بکش آباد در ولایت فراه در غرب افغانستان به منظور کمک به تولید برق آبی، آبیاری بیش از 100 هکتار زمین، توسعه جاده ها و ایجاد اشتغال است. اما این قدرت را نیز به افغانستان می دهد تا جریان آب را به ایران قطع کند، که مقامات ایرانی را نگران کرده است زیرا این کشور دوره های خشکسالی شدید را تجربه می کند.

در سال 2021 با افتتاح بند کمال خان در ولسوالی چهار برجک افغانستان، اوضاع تغییر کرد. در حالی که ایران خشکسالی می‌گوید این سد یک نگرانی زیست‌محیطی است، افغانستان استدلال می‌کند که طبق معاهده 1973، سدها آب را برای آن تامین می‌کنند.

این سد برای حل چالش های زیرساختی و کشاورزی منطقه ساخته شده است. اما مقامات ایرانی سال‌ها تلاش کرده‌اند که ساخت و ساز آن را متوقف کنند و ادعا می‌کنند که این کار باعث قطع جریان آب تغذیه‌کننده تالاب‌های هامون می‌شود.

معاهده رودخانه هلمند به افغانستان این حق را می دهد که پروژه های انکشافی را بر روی بدنه های آبی منطقه دنبال کند. با این حال، این سؤال باقی می‌ماند که آیا توسعه سدها یا کانال‌ها براساس قوانین بین‌المللی بر سر معاهده مشترک آب مجاز است یا خیر.

دلایل دیگر پشت درگیری

یکی دیگر از دلایل احتمالی درگیری ایران و افغانستان، قاچاق مواد مخدر است. افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است و بیشتر این تریاک از طریق ایران قاچاق می شود. ایران افغانستان را متهم کرده است که برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر اقدامات کافی انجام نمی دهد و این به تنش بین دو کشور منجر شده است.

حضور گروه‌های تروریستی یا شبه‌نظامی نیز یکی از دلایل درگیری‌ها است. ایران و افغانستان هر دو خانه تعدادی از گروه های تروریستی از جمله دولت اسلامی ایران و طالبان هستند. این گروه ها حملاتی را در هر دو کشور انجام داده اند و همین امر منجر به تنش بین دو کشور شده است.

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، درگیری ایران و افغانستان با وضعیت سیاسی کنونی افغانستان نیز تشدید می شود. بازگشت طالبان به قدرت منجر به تعدادی از عدم قطعیت ها و چالش ها شده است و این باعث ایجاد فضایی شده است که در آن تنش ها بین ایران و افغانستان بیشتر می شود.

در روزهای اخیر، حساب‌های آنلاین طرفدار طالبان ویدیویی را با آهنگ «نشید» به اشتراک می‌گذارند که از ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع خواسته شده است تا در برابر ایران بایستد. ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر، بنیانگذار فقید طالبان و اولین رهبر عالی است.

طالبان در افغانستان به دنبال به رسمیت شناختن در پلتفرم جهانی است، اما ایالات متحده اعلام کرده است که حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه شرایط خاصی از جمله رعایت حقوق بشر و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن برای تروریست ها را داشته باشد. برخی ادعاها حاکی از آن است که ایالات متحده ممکن است از طالبان برای درگیر کردن ایران در یک درگیری حمایت کند. این ادعاها بر این اساس استوار است که ایالات متحده تمام سلاح های جنگی مهم را در دستان طالبان گذاشته است که اکنون توسط جنگجویان طالبان و سایر گروه های شبه نظامی مورد بهره برداری قرار می گیرد. با این حال، هیچ مدرک مشخصی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

همچنین بخوانید | مقامات روسی: هواپیماهای بدون سرنشین به ساختمان‌ها در مسکو برخورد کردند، آسیب جدی وارد نشد