طوفان موکا بنگلادش را درنوردید و هزاران نفر بی خانمان شدند

نوشته سیدالحسن خوکن: اگرچه گزارشی مبنی بر تلفات در بنگلادش به دلیل طوفان موکا وجود ندارد، برخی از مناطق ساحلی سنت مارتین و تکناف به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. نزدیک به 2500 خانه در جزیره سنت مارتین ویران شده و هزاران نفر بی خانمان هستند.

کامروززمان، مسئول اجرایی تکناف آپازیلا، گفت: «در اتحادیه صابرنگ، هزاران خانه و ساختمان در جزایر سنت مارتین و شاهپری آسیب دیدند. از این میان، 2500 خانه در جزیره ویران شده است.

برخی از خانه‌ها به طور کامل آسیب دیده‌اند، برخی نیز جزئی. باد درختان و خانه های گلی جزیره را شکسته است. اما جزر و مد نبود.

رئیس اداره هواشناسی منطقه گفت که پیش از این، طوفان موکا حوالی ساعت 3 بعد از ظهر به سواحل سنت مارتین برخورد کرد.

همچنین بخوانید | ابر طوفان موکا بنگلادش و سواحل میانمار را با باران شدید می‌باراند و پناهندگان را تهدید می‌کند.

زیرساخت‌های مختلف از جمله خانه‌ها و درختان در آن مناطق تخریب شده است. اما پس از ضربه، ترس از خطر بزرگ گذشته است. عبدالرحمن، کارشناس هواشناسی گفت: هیچ احتمال خسارتی بیشتر از آنچه انجام شده وجود ندارد.

عبدالسلام، یکی از اعضای اتحادیه صابرنگ جزیره شاهپری در تکناف، گفت: «تمام منطقه من توسط رودخانه ناف احاطه شده است. بیش از 600 خانه وجود دارد. از این میان، بیش از 400 خانه در اثر طوفان ویران شده است. حدود یک و نیم هزار نفر بی خانمان هستند. آنها به کمک فوری دولت نیاز دارند.»

چمپا بیگم، یکی از اهالی جالیا پارا در حاشیه رودخانه ناف، گفت: «بعد از شروع طوفان، با خانواده ام به پناهگاه رفتم. به عقب نگاه کردم و دیدم خانه های اطراف ویران شده است. حالا نمی دانم کجا پناه بگیرم.»

همچنین بخوانید | هشدار بارندگی برای آندامان، ایالت های شمال شرقی با نزدیک شدن طوفان موکا به سواحل بنگلادش

یکی دیگر از اهالی محله امین می گوید: «تا به حال چنین طوفانی ندیده بودم. همه در محله در وحشت بودند. من در پناهگاه امن بودم. خدا ما را نجات داد. اما با نگاهی به گذشته در محله، خانه ها شکسته شده اند. بسیاری از خانه‌ها آب‌کشی شده‌اند. حالا من درمانده ام.»

محمد شاهین عمران معاون کمیساریای این ولسوالی با اشاره به خسارات وارده به این ولسوالی گفت: «10000 خانه در این ولسوالی تخریب شده است. بیش از 200 مورد از آنها جزئی و بقیه کاملاً آسیب دیده اند. سنت مارتین بدترین ضربه را دید. 1200 خانه این جزیره ویران شده است. تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است.»

پس از بازدید از برخی از مناطق آسیب دیده، روزنامه نگار محلی شاهجان چاودوری به تلویزیون ایندیا تودی گفت که تعداد زیادی درخت و خانه در مناطق سنت مارتین، تکناف سادار، منطقه پاور، سابرانگ، دایلپارا، جادیمورا، کنارپارا و گالاچیپا تخریب شده است. وی با بیان اینکه سقف خانه ها در این مناطق دور شده است، افزود: مردم محلی در حال برداشتن درختان از خیابان ها دیده می شوند.

همچنین بخوانید | طوفان موکا: پرسنل مدیریت بلایای طبیعی در Purba Medinipur بنگال، South 24 Parganas در حالت آماده باش هستند.

برخی از ساکنان اتحادیه سنت مارتین گفتند هنوز در این منطقه باران می بارد. ماغرپارا، کنارپارا، گالاچیپا، داکشینپارا، پاشیمپارا و اوتارپارا به دلیل تخریب خانه ها و درختان خسارت زیادی دیده اند. چند نفر مجروح شده اند.

رئیس اتحادیه سنت مارتین پریشاد مجیب رحمان گفت: «طوفان خسارات زیادی به منطقه ساحلی سنت مارتین وارد کرد. خانه ها ویران شده و درختان از ریشه کنده شده اند.»

هزاران نفر از مردم محلی بی خانمان هستند. در حال حاضر آنها در پناهگاه ها اقامت خواهند داشت. آنها پس از تعمیر می توانند به خانه های خود بروند.»

همچنین بخوانید | مناطق ساحلی بنگال در حالت آماده باش هستند زیرا موکا در 2 ساعت آینده به طوفان شدید تبدیل می شود

«حداقل 1800 درخت آسیب دیده است. 10 نفر مجروح شده اند. در میان آنها، یک زن در بیمارستان سنت مارتین تحت درمان است. مجیبور به نقل از مردم محلی گفت: در حال حاضر سرعت باد در سنت مارتین کاهش یافته است، در حالی که باران خفیف ادامه دارد.

عبدالرحمن، رئیس هواشناسی اداره هواشناسی منطقه، گفت: «طوفان از سواحل بنگلادش گذشت و حدود ساعت 3 بعد از ظهر به سمت میانمار تغییر مسیر داد. در حال حاضر چیزی برای ترس وجود ندارد. تاثیر طوفان ادامه خواهد داشت. با ضعیف شدن آن، اثر آن کاهش می یابد.»

طوفان موکا پس از برخورد ضعیف شده است. خطر خطر بزرگ گذشته است و خطر سیل در سواحل وجود ندارد.

همچنین بخوانید | طوفان موکا احتمالاً در 14 می در بنگلادش و سواحل میانمار به طوفان “بسیار شدید” تبدیل می شود.