عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، ارتش پاکستان را به دلیل ورود به عرصه سیاست مورد انتقاد قرار داد

توسط Press Trust of India: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، در اولین سخنرانی خود پس از آزادی او توسط دادگاه اسلام آباد، ارتش قدرتمند این کشور را مورد حمله قرار داد و گفت که ارتش باید از ورود به عرصه سیاست خجالت بکشد و می تواند حزب سیاسی خود را تشکیل دهد.

خان در روز شنبه از خانه خود در لاهور خطاب به ملت از اتهامات روابط عمومی بین خدماتی (ISPR) علیه خود مستثنی شد و گفت که سخنگوی شاخه نظامی ارتش حتی زمانی که نماینده پاکستان در جهان بود متولد نشده بود.

من پرچم پاکستان را در سرتاسر جهان بالا نگه داشتم. هرگز ISPR چنین بیانیه ای نداده است. شما باید از خودتان خجالت بکشید. شما وارد سیاست شده اید. پس از اینکه دادگاه عالی اسلام آباد در تمام 145 پرونده ثبت شده علیه وی، در یک سخنرانی دوشیزه ای یک ساعته گفت چرا حزب سیاسی نمی سازید.

اظهارات وی در واکنش به اظهارات سرلشکر احمد شریف چودری، مدیر کل ISPR که در آن او خان ​​را “منافق” خواند، بیان شد.

او گفت: “به من گوش کنید آقای DG ISPR. شما حتی زمانی که من نماینده کشورم در جهان بودم و نام خوبی برای آن کسب کردم به دنیا نیامدید. شما باید از خودتان خجالت بکشید که مرا منافق و ضد ارتش نامیدید.” در یک پاسخ تند

همچنین بخوانید | دموکراسی پاک با نخ آویزان شده است: عمران خان به قید وثیقه به ملت خطاب می کند

یک خان پیروز پس از اینکه با وجود وثیقه در روز جمعه، ساعت‌ها خود را در دادگاه عالی اسلام‌آباد (IHC) حبس کرد، روز شنبه به خانه‌اش در پارک زمان در لاهور بازگشت.

پیش از عزیمت به لاهور، رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان با وجود اعطای وثیقه توسط IHC، از “دولت وارداتی برای ربودن” او انتقاد کرد.

رئیس 70 ساله تحریک انصاف پاکستان نیز پس از آزادی ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، او را به دلیل “ربوده شدن” خود متهم کرد.

دادگاه عالی اسلام آباد روز جمعه در یک تسکین بزرگ به خان، به وی وثیقه حمایتی به مدت دو هفته در یک پرونده فساد مالی اعطا کرد و مقامات را از دستگیری نخست وزیر سابق پاکستان در هر پرونده ای که در هر نقطه از کشور ثبت شده بود تا روز دوشنبه منع کرد.

در طول سخنرانی خان، کلیپ‌های ویدئویی نشان داده شد که چگونه کامیون‌های ارتش لباس شخصی‌های «ناشناس» را به زمین انداختند، این افراد به معترضان تحریک انصاف انحصارطلبی پیوستند و آنها را برای ایجاد خشونت و غارت اموال عمومی تحریک کردند.

خان از اعتراضات خشونت آمیزی که در پی دستگیری او در روز سه شنبه از ساختمان IHC توسط تکاوران پاکستان شروع شد، فاصله گرفت و اظهار داشت که “خشونت و خرابکاری فلسفه من نیست”.

دستگیری خان باعث ناآرامی در پاکستان شد که تا روز جمعه ادامه یافت و منجر به کشته شدن چندین نفر و تخریب ده‌ها تأسیسات نظامی و دولتی توسط معترضان شد.

همچنین بخوانید | طالبان پاکستان تظاهرات خشونت آمیز حامیان عمران خان علیه ارتش را تایید می کند

برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند.

پلیس تعداد کشته‌های درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

خان گفت: «آنها کل رهبری حزب تحریک انصاف را به زندان انداختند و بیش از 3500 کارگر را دستگیر کردند و پرونده های بیشتری را علیه من پس از حمله افراد ناشناس به ساختمان های دولتی تشکیل دادند».

او گفت: “احزاب دولتی انتخابات را نمی خواهند زیرا می دانند که به طور کامل از بین خواهند رفت. به همین دلیل است که آنها این توطئه (حمله به تاسیسات نظامی) را طراحی کردند و از انتخابات فرار کردند.”

وی گفت: “چنین اقداماتی عواقب ناگواری دارد. اگرچه شما (ارتش) به حرف من گوش نمی دهید، اما به شما توصیه می کنم بزرگ فکر کنید. باید ببینید کشور با چنین اقداماتی به کجا می رود.”

خان خواستار تحقیق در مورد اعتراضات و خرابکاری های پس از دستگیری خود توسط هیئت مستقلی شد که توسط رئیس قاضی عمر عطا بندیال تشکیل می شود.

همچنین بخوانید | دفتر مرکزی رادیو پیشاور پاکستان، قدیمی ترین مقر کشور، توسط هواداران عمران خان به آتش کشیده شد.

روزنامه داون به نقل از او گفت: “من می دانم چه کسی می خواهد در کشور هرج و مرج ایجاد کند و از شرایط متشنج استفاده کند.”

خان گفت که قوه قضاییه تنها امید پاکستان است.

او گفت که کنترل رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای از سوی «مدیرکنندگان» صورت گرفته است که رسانه‌های اجتماعی را نیز برای محدود کردن آزادی بیان ممنوع کرده بودند.

او از خبرنگاران خواست که به وجدان خود گوش دهند و از تشکیلات نظامی نترسند.