عمران خان چگونه از یک پسر چشم آبی به آفت ارتش پاک تبدیل شد؟

نویسنده: دالی چنگاخم: عمران خان یک روز پس از انتشار بیانیه ای شدیداللحن از سوی ارتش پاکستان دستگیر شد و خان ​​را به دلیل اتهامات “بسیار غیرمسئولانه و بی اساس” علیه یک افسر در حال خدمت ISI محکوم کرد.

طغیان غیرعادی ارتش پاکستان در پاسخ به این بود که عمران خان، سرلشکر فیصل نصیر، افسر ارشد آی اس آی را به تلاش برای کشتن دوبار متهم کرد.

خان همچنین مدعی شد که این افسر در قتل ارشد شریف مجری تلویزیون دست داشته است. سخنان او در یک راهپیمایی در لاهور در 7 مه بیان شد.

این خط قرمزی بود که نخست وزیر سابق از آن عبور کرد و ظاهراً برای او گران تمام شد. عمران خان که زمانی پسر چشم آبی ارتش به حساب می آمد، اخیراً برای آنها بلای جانشان شده است.

همچنین بخوانید | کورما، کوکا، بهندی و طاووس: حامیان عمران خان به خانه و یخچال ژنرال ارشد یورش بردند.

چگونه شروع شد:

در سال 1996، عمران خان تحریک انصاف پاکستان (PTI) را راه اندازی کرد و وعده داد که دموکراسی، پیشرفت و تخصص را به ارمغان خواهد آورد.

بسیاری بر این باورند که این حمایت نظام قدرتمند پاکستان بود که سرانجام خان را به قدرت رساند. ارتش با سلسله هایی که بر چشم انداز سیاسی کشور تسلط داشتند و به دنبال چهره جدیدی بودند، اختلاف پیدا کرده بودند.

عمران خان تمایل خود را برای همکاری با ارتش در آستانه انتخابات نشان داد. او در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در ماه می 2018، اظهار داشت که هیچ ابایی از کار با ارتش ندارد. وی گفت: به نظر من ارتش پاکستان است و ارتش دشمن نیست، من ارتش را با خود حمل می کنم.

وی در همان مصاحبه از ژنرال قمر باجوا (متقاضی) تمجید کرد.

همچنین بخوانید | همه چیز در مورد افسر ISI “هری کثیف” که عمران خان او را مسئول وضعیت خود می داند

«این اولین بار است که می بینم یک فرمانده ارتش بارها و بارها می گوید که “من انتخابات آزاد و عادلانه را تضمین خواهم کرد”، این تنها چیزی است که ما می خواهیم. این تمام چیزی است که من می خواهم. خان گفته بود که این موسیقی به گوش ماست.

به گفته اعضای حزب او، خان به “پسر چشم آبی” ارتش تبدیل شد و تا سال 2018 با اکثریت اندک به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. ارتش در چند سال اول به او کمک کرد تا شرکای ائتلاف خود را حفظ کند.

زمانی که عمران خان و ارتش در یک صفحه بودند:

در نوامبر 2018، عمران خان در یک سخنرانی برای افتتاح یک گذرگاه مرزی جدید با هند در استان پنجاب، گفت که دولت او، همه احزاب سیاسی، نهادها و ارتش در یک صفحه هستند.

در سال 2020، در مصاحبه با الجزیره، او ادعای خود را تکرار کرد که “هماهنگ ترین رابطه” با ارتش دارد.

به گفته افراد داخل دولت او، ارتش در چند سال اول قدرت گرفتن خان “شلات ها را به صدا درآورد”. به ژنرال ها کنترل بخش های مهمی از دولت داده شد، سیاست های طرفدار نظامی تصویب شد و رسانه ها به شدت تحت کنترل بودند. همچنین سرکوب شدیدی بر مخالفان خان صورت گرفت و بسیاری به زندان افتادند.

همچنین بخوانید | سنگ پرتاب شد، لاستیک ها سوختند، بزرگراه ها مسدود شد: دستگیری عمران خان پاکستان را به جوش می آورد

به زودی، دولت عمران خان به دلیل عدم پیشرفت در وعده‌های اقتصادی و مدیریت وی با همه‌گیری ویروس کرونا انتقاداتی را دریافت کرد. ارتش به آرامی شروع به عقب نشینی از حمایت خود کرد.

سقوط:

زمانی که ارتش شروع به رشد فزاینده ای کرد که از شکست خان در ارائه حکومتداری خوب، به ویژه در پنجاب، ناامید شد، و شاید از این که چگونه علناً توسط مخالفان به خاطر حمایت از او به قدرت سرزنش می شدند، پویایی به طور چشمگیری تغییر کرد.

مهمتر از همه، شکافی بین ژنرال باجوا (متقاضی) و سپهبد فیض حمید (متقاضی)، که به طور گسترده به عنوان فرمانده بعدی ارتش شناخته می شد، ایجاد شد. سپهبد حمید (Retd.) ظاهراً آنقدر به آینده خود اطمینان داشت که به مقامات همسایه افغانستان گفته بود که او مسئول بعدی ارتش خواهد بود.

در اکتبر 2021، تنش بین این دو تشدید شد و عمران خان را فرا گرفت. درگیری بین عمران خان و ارتش پاکستان بر سر انتصاب مدیرکل جدید (DG) اطلاعات بین‌سرویس (ISI) ظاهر شد. خان می‌خواست سپهبد فیض حمید به کار خود ادامه دهد، اما در نوامبر 2021 مرد جدیدی به نام سپهبد ندیم انجم منصوب شد.

همچنین بخوانید | عمران خان در عکس هوش مصنوعی پس از بازداشت یک شبه ناامید به نظر می رسد

تفاوت بین ژنرال باجوا (Retd.) و عمران خان در سیاست خارجی زمانی آشکار شد که ژنرال باجوا (Retd.) تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد. او موضعی برخلاف موضع خودداری قاطعانه عمران خان از انجام فرایض غرب و محکوم کردن روسیه اتخاذ کرد.

در ژانویه 2022، خان به مخالفان هشدار داد که اگر مجبور به کناره‌گیری شود، خطرناک‌تر خواهد بود.

علیرغم تمام تلاش‌های خان برای جلوگیری از رای عدم اعتماد در آوریل 2022، ابتدا با انحلال غیرقانونی پارلمان و سپس با تهدید حکومت نظامی، پس از اینکه ده‌ها نماینده حزب تحریک انصاف از حمایت خود دست کشیدند، وی از قدرت برکنار شد.

پس از برکناری او:

عمران خان پس از برکناری، حملات خود را به ارتش افزایش داد. او در سخنرانی‌ها و در رسانه‌های اجتماعی، ارتش را به سازمان‌دهی «توطئه‌ای تحت حمایت غرب» برای سرنگونی او سرزنش کرد.

در ژوئن 2022، عمران خان در یک حمله پنهان علیه ارتش پاکستان اعتراف کرد که دولت او “ضعیف” است و “از همه جا باج گیری شده است” زیرا قدرت با او نیست و “همه می دانند که کجاست”.

همچنین بخوانید | نخست وزیران سابق پاکستان که دستگیر شدند | جدول زمانی

در یک حمله پنهان دیگر به ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، خان مدعی شد که «برخی عناصر» در تشکیلات قدرتمند که به «اقدامات بد» دست زدند، مسئول برکناری غیر رسمی او از قدرت در آوریل 2022 بودند.

او در آگوست 2022 از “بی طرف ها” – اصطلاحی که او برای تشکیلات نظامی استفاده می کند – فراخواند و گفت: “تاریخ آنها را به خاطر کاری که با کشور کردند سرزنش خواهد کرد.”

در نوامبر 2022، او ارتش را متهم کرد که در گذشته نهادهای مستقل را تضعیف کرده و با سلسله‌های سیاسی به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی «آنها فراتر از قانون هستند».

عمران خان هنگام سخنرانی در کنفرانس “حکومت قانون” از طریق پیوند ویدئویی در ژانویه 2023، بدون نام بردن از ژنرال باجوا (متقاضی)، نقل قول شد: “یک نفر تصمیم گرفت که این قانون را تغییر دهد. [PTI] رژیم و توطئه درست کردند.»

همچنین بخوانید | بریتانیا و آمریکا بیانیه مشترک صادر کردند، سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد: واکنش کشورها به دستگیری عمران خان

او گفت که دولت ائتلافی در مقابله با بحران اقتصادی شکست خورده است زیرا “هیچ برنامه ای” برای احیای اقتصاد ندارد.”

در ژانویه 2023، او از ارتش خواست تا از هرگونه “مهندسی سیاسی” در انتخابات سراسری که قرار است اواخر امسال برگزار شود، خودداری کند.

سوالات مربوط به دستگیری عمران خان:

استفاده از تکاوران پاکستان، یک نیروی شبه نظامی به رهبری افسران ارتش پاکستان، برای دستگیری خان تحول مهمی بود که سوالاتی را در مورد دخالت ارتش ایجاد کرد. برخی می گفتند که دولت PDM بدون موافقت ارتش عمل نمی کرد.

ارتش به طور فزاینده ای نسبت به حملات مستمر خان به آن محتاط شده است و اتهام علنی علیه سرلشکر فیصل نصیر آخرین نیش بود. حال باید دید که اکنون که خان در بازداشت است، پویایی چگونه تغییر خواهد کرد.

همچنین بخوانید | آتش سوزی، شورش و شش کشته: چگونه پاکستان پس از دستگیری عمران خان می سوزد