“قابل قبول نیست”: اتحادیه اروپا نسبت به اقدامات یکجانبه پس از ممنوعیت لهستان و مجارستان غلات اوکراینی هشدار داد

توسط رویترزپس از آنکه لهستان و مجارستان برای حفاظت از بخش‌های کشاورزی محلی خود، ممنوعیت واردات غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین را اعلام کردند، اجرایی اتحادیه اروپا روز یکشنبه (به وقت محلی) گفت: اقدام یکجانبه در تجارت توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا غیرقابل قبول است.

پس از اینکه تهاجم روسیه برخی بنادر دریای سیاه را مسدود کرد، مقادیر زیادی غلات اوکراینی که ارزان‌تر از تولید اتحادیه اروپا است، به دلیل تنگناهای لجستیکی در کشورهای اروپای مرکزی ماند و به قیمت‌ها و فروش برای کشاورزان محلی ضربه زد.

همچنین بخوانید | اوکراین از جنگ خونین در باخموت خبر می دهد. لهستان و مجارستان واردات غلات از اوکراین را ممنوع کردند | امتیازات برتر

این موضوع در یک سال انتخاباتی برای حزب ملی گرای قانون و عدالت (PiS) حاکم لهستان یک مشکل سیاسی ایجاد کرده است زیرا باعث خشم مردم در مناطق روستایی شده است که معمولاً حمایت از PiS زیاد است.

سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیه ای ایمیلی گفت: ما از اعلامیه های لهستان و مجارستان در مورد ممنوعیت واردات غلات و سایر محصولات کشاورزی از اوکراین مطلع هستیم.

در این زمینه، مهم است که تاکید شود که سیاست تجاری در صلاحیت انحصاری اتحادیه اروپا است و بنابراین، اقدامات یکجانبه قابل قبول نیست.

در این بیانیه آمده است: «در چنین زمان‌های چالش‌انگیز، هماهنگ کردن و همسویی همه تصمیم‌ها در اتحادیه اروپا بسیار مهم است.

همچنین بخوانید | کیف طرح “غلات از اوکراین” را برای کشورهای فقیر آفریقایی در بحبوحه تهاجم روسیه راه اندازی کرد | امتیازات برتر

پیوتر مولر، سخنگوی دولت لهستان، به خبرگزاری دولتی PAP گفت که دولت در تماس مداوم با کمیسیون اروپا در مورد این موضوع است و این ممنوعیت به دلیل یک بند امنیتی امکان پذیر است.

لهستان و مجارستان بر سر مسائلی از جمله استقلال قضایی، آزادی رسانه‌ها و حقوق دگرباشان جنسی درگیر درگیری‌های طولانی‌مدت با بروکسل بوده‌اند و هر دو به دلیل نگرانی‌ها در مورد حاکمیت قانون، از بودجه خودداری کرده‌اند.

وزارت کشاورزی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی اوکراین روز یکشنبه با ایستوان ناگی، همتای مجارستانی خود گفت‌وگو کرد و تاکید کرد که تصمیم‌های یکجانبه غیرقابل قبول است. این دو نفر توافق کردند که به زودی دوباره صحبت کنند.

این وزارتخانه روز شنبه گفت که ممنوعیت لهستان در تضاد با توافقنامه های دوجانبه موجود در زمینه صادرات است و خواستار گفتگو برای حل و فصل این موضوع شد.

در همین حال، یاور گچف، وزیر کشاورزی بلغارستان، گفت که این کشور همچنین در حال بررسی ممنوعیت واردات غلات اوکراینی است.

حمل و نقل

وزیر توسعه و فناوری روز یکشنبه گفت، ممنوعیت لهستان که از شامگاه شنبه اجرایی شد، برای ترانزیت این محصولات از طریق این کشور نیز اعمال خواهد شد.

والدمار بودا در توییتر نوشت: «ممنوعیت کامل است، از جمله ممنوعیت ترانزیت از طریق لهستان»، و افزود که مذاکراتی با اوکراین انجام خواهد شد تا سیستمی ایجاد شود که تضمین کند کالاها فقط از لهستان عبور می‌کنند و به بازار محلی ختم نمی‌شوند.

خبرگزاری دولتی Ukrinform اعلام کرد وزرای اوکراین و لهستان قرار است روز دوشنبه در لهستان دیدار کنند و ترتیبات ترانزیت محور مذاکرات خواهد بود.

رابرت تلوس، وزیر کشاورزی لهستان، روز یکشنبه گفت که این ممنوعیت برای باز کردن چشمان اتحادیه اروپا به این واقعیت ضروری است که تصمیمات بیشتری مورد نیاز است که به محصولات اوکراین اجازه می دهد به اعماق اروپا رفته و در لهستان باقی نمانند. .

وزارت دارایی گفت که این ممنوعیت تا 30 ژوئن ادامه دارد.

اوکراین معمولا بیشتر کالاهای کشاورزی خود، به ویژه غلات را از طریق بنادر دریای سیاه خود صادر می کند که در ماه ژوئیه بر اساس توافق نامه بین اوکراین، ترکیه، روسیه و سازمان ملل متحد رفع انسداد شده است.

این توافق قرار است در 18 مه منقضی شود و مسکو هفته گذشته اعلام کرد که ممکن است تمدید نشود مگر اینکه غرب موانع صادرات غلات و کود روسیه را برطرف کند.

به گفته وزارت اوکراین، ماهانه حدود سه میلیون تن غله از اوکراین از طریق کریدور غلات دریای سیاه خارج می شود، در حالی که تنها تا 200 هزار تن از طریق خاک لهستان به بنادر اروپایی منتقل می شود.

سولسکی در آخر هفته گفت که هر ماه 500،000 تا 700،000 تن انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات، روغن نباتی، شکر، تخم مرغ، گوشت و سایر محصولات از مرز لهستان عبور می کند.