قاضی برزیل دستور تعلیق موقت تلگرام را صادر کرد

توسط آسوشیتدپرس: یک قاضی فدرال در برزیل روز چهارشنبه دستور تعلیق موقت اپلیکیشن پیام رسان تلگرام را با استناد به ادعای عدم ارائه تمام اطلاعات درخواستی پلیس فدرال در گروه های چت نئونازی توسط پلتفرم رسانه اجتماعی صادر کرد. این اقدام به عنوان بخشی از فشار این کشور علیه افزایش خشونت در مدارس در نظر گرفته می شود.

بعداً، چندین کاربر تلگرام گفتند که دیگر نمی توانند از این برنامه پیام رسان استفاده کنند، زیرا اپراتورهای محلی از این حکم پیروی کردند. به گوگل و اپل نیز دستور داده شد که این برنامه را مسدود کنند.

قاضی همچنین طبق حکمی که توسط دفتر مطبوعاتی وزارت دادگستری ارائه شده بود، جریمه روزانه برای عدم رعایت را از ۱۰۰ هزار ریال پیش از این به ۱ میلیون ریال (حدود ۲۰۰ هزار دلار) افزایش داد.

در حکم دادگاه فدرال در ایالت اسپریتو سانتو آمده است: “حقایق نشان داده شده توسط مقامات پلیس نشان دهنده هدف واضح تلگرام از عدم همکاری با تحقیقات است.” پلیس فدرال برزیل در بیانیه‌ای تأیید کرد که تلاش برای مسدود کردن تلگرام در حال انجام است.

دفتر مطبوعاتی تلگرام فوراً به ایمیل آسوشیتدپرس که خواستار اظهارنظر در مورد اطلاع از این حکم و ارتباطات آن با پلیس فدرال شده بود، پاسخ نداد.

این توسعه در حالی صورت می‌گیرد که کشور با موجی از حملات مدارس دست‌وپنجه نرم می‌کند، از جمله حمله در ماه نوامبر که در آن مردی با یک صلیب شکسته به جلیقه‌اش چسبانده شده بود، در شهر کوچک آراکروز در ایالت اسپریتو سانتو، چهار نفر را کشت و 12 نفر را زخمی کرد. برزیل از سال 2000 تقریباً دوجین حمله یا حملات خشونت آمیز در مدارس داشته است که نیمی از آنها در 12 ماه گذشته از جمله کشته شدن چهار کودک در یک مهدکودک در 5 آوریل بوده است.

دولت فدرال برزیل با تمرکز ویژه بر نفوذ ظاهراً شرورانه رسانه‌های اجتماعی تلاش کرده است تا خشونت مدارس را خنثی کند. تنظیم پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی موضوع تکراری در اوایل ماه جاری بین رئیس‌جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، وزرای وی، قضات دادگاه عالی، فرمانداران و شهرداران بود. هدف این است که از حوادث بعدی جلوگیری شود، به ویژه مسئول دانستن پلتفرم‌ها برای حذف محتوایی که خشونت را تحریک می‌کند.

الکساندر د مورائس، قاضی دیوان عالی کشور در سخنرانی در جلسه 18 آوریل از رسانه های اجتماعی به عنوان “سرزمین هیچ کس” یاد کرد که در آن کاربران هنوز می توانند از اعمال و گفتار غیرقانونی در زندگی واقعی فرار کنند و گفت که مقررات لازم است. لولا نیز حمایت خود را از مقررات اعلام کرد.

سال گذشته، دی مورائس با این استدلال که تلگرام با مقامات همکاری نکرده است، دستور تعطیلی سراسری تلگرام را صادر کرد. او در حکم خود گفت که تلگرام بارها به درخواست‌های مقامات برزیل، از جمله درخواست پلیس برای مسدود کردن پروفایل‌ها و ارائه اطلاعات مربوط به یک کاربر، نادیده گرفته شده و به اپل، گوگل و اپراتورهای برزیلی پنج روز فرصت داده تا تلگرام را از پلتفرم‌های خود مسدود کنند.

در آن زمان، یکی از بنیانگذاران تلگرام بیانیه ای صادر کرد و گفت که به دلیل قدیمی بودن آدرس ایمیل، ارتباط اشتباهی رخ داده است و سپس از دیوان عالی به دلیل سهل انگاری آن عذرخواهی کرد. سکو پایین نیامد.

رئیس جمهور سابق راست افراطی ژایر بولسونارو و متحدانش پیروان خود را تشویق کردند تا پس از ژانویه 2021 به تلگرام بپیوندند – همان ماه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده که الهام بخش رهبر برزیل بود، در پی شورش های 6 ژانویه برای همیشه از توئیتر تعلیق شد. کاپیتول هیل.