مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در مورد توافق سقف بدهی با میانجی گری بایدن و رئیس مک کارتی رای گیری کند

توسط رویترز: قانونی که با میانجیگری جو بایدن رئیس جمهور و کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان برای برداشتن سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری ایالات متحده و دستیابی به کاهش هزینه های جدید فدرال تصویب شد، اواخر روز سه شنبه (به وقت محلی) از یک مانع مهم عبور کرد و برای بحث و گفتگو به مجلس نمایندگان پیش رفت. رای به تصویب در روز چهارشنبه.

کمیته قوانین مجلس نمایندگان با 7 رای موافق در برابر 6 رای به تصویب قوانینی داد که امکان بحث و گفتگو توسط مجلس کامل را فراهم می کند. دو کمیته جمهوری خواه، نمایندگان چیپ روی و رالف نورمن، با مخالفت با این لایحه، رهبری خود را تسخیر کردند.

این رای بر لزوم کمک دموکرات ها به تصویب این مصوبه در مجلس نمایندگان تاکید کرد، مجلسی که توسط جمهوری خواهان با اکثریت محدود 222 بر 213 کنترل می شود.

تصویب مجلس این لایحه را به سنا ارسال می کند. این اقدام قبل از 5 ژوئن نیاز به تصویب کنگره دارد، زمانی که وزارت خزانه داری ممکن است برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده بودجه خود را برای پرداخت بدهی های خود تمام کند.

همچنین بخوانید | بایدن در بحبوحه بحران سقف بدهی می گوید: «آمریکا نکول نخواهد کرد». احتمالا نشست سه جانبه در ژاپن در جریان G7 برگزار خواهد شد

اگر وزارت خزانه داری نتواند تمام پرداخت های خود را پوشش دهد، یا اگر مجبور شد پرداخت ها را اولویت بندی کند، این امر می تواند باعث هرج و مرج اقتصادی در اقتصاد ایالات متحده و جهان شود.

بایدن و مک کارتی پیش‌بینی کرده‌اند که آرای کافی برای تصویب این لایحه ۹۹ صفحه‌ای را قبل از ضرب‌الاجل پنجم ژوئن به دست آورند.

حسابدار بودجه غیرحزبی کنگره روز سه‌شنبه گفت که این قانون هزینه‌ها را از پیش‌بینی‌های فعلی‌اش تا 1.5 تریلیون دلار طی 10 سال از سال 2024 کاهش می‌دهد.

دفتر بودجه کنگره همچنین گفت که این اقدام، در صورت تصویب قانون، سود بدهی عمومی را 188 میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

مک کارتی این لایحه را “محافظه کارانه ترین معامله ای که تا به حال داشته ایم” خوانده است.

با این وجود، برخی از محافظه‌کارترین جمهوری‌خواهان مجلس که به دنبال کاهش بسیار بیشتر هزینه‌ها بودند، متقاعد نشدند و مشخص نبود که مک‌کارتی به چند نفر از دموکرات‌ها نیاز دارد تا در رأی‌گیری پیش‌بینی‌شده روز چهارشنبه در مورد تصویب به تصویب برسد.

هر چهار دموکرات در کمیته قوانین به این لایحه رأی منفی دادند، همانطور که معمولاً در مورد قوانین مورد حمایت جمهوری خواهان انجام می دهند. مشخص نیست که آیا این ممکن است بر سایر دموکرات‌ها تأثیر بگذارد یا نه، حتی با وجود اینکه حکیم جفریس، رهبر دموکرات‌ها گفت که حزب او حمایتی را که مک کارتی نیاز دارد، ارائه خواهد کرد.

بسیاری از دموکرات‌های کنگره نمی‌خواستند بایدن در مذاکرات کاهش بودجه با جمهوری‌خواهان شرکت کند تا زمانی که آنها از تصویب لایحه محدودیت بدهی خودداری کردند.

نبرد سنا در پیش است

شالاندا یانگ، مدیر بودجه کاخ سفید، که یکی از مذاکره کنندگان اصلی بایدن بود، از کنگره خواست این لایحه را تصویب کند.

یانگ در یک کنفرانس خبری گفت: “من می خواهم واضح بگویم. این توافق نشان دهنده یک سازش است، به این معنی که هیچ کس به همه آنچه می خواهد دست نمی یابد و باید انتخاب های سختی انجام شود.”

اگر قانونگذاران در آن مجلس بخواهند تصویب آن را کند کنند، رای سنا ممکن است تا آخر هفته ادامه یابد.

حداقل یک سناتور، مایک لی جمهوری خواه، گفته است که ممکن است تلاش کند این کار را انجام دهد و سایر جمهوری خواهان نیز نسبت به برخی از جنبه های توافق ابراز نارضایتی کرده اند.

این لایحه محدودیت بدهی ایالات متحده را تا اول ژانویه 2025 به حالت تعلیق در می آورد و به بایدن و قانونگذاران این امکان را می دهد که این موضوع از نظر سیاسی پرخطر را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 کنار بگذارند.

همچنین برخی از هزینه‌های دولت را طی دو سال آینده محدود می‌کند، روند صدور مجوز برای برخی پروژه‌های انرژی را تسریع می‌کند، وجوه استفاده‌نشده Covid-19 را پس می‌گیرد و الزامات کاری را برای برنامه‌های کمک غذایی برای برخی از آمریکایی‌های فقیر معرفی می‌کند.

همچنین بخوانید | جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به رکود اقتصادی هشدار داد، مگر اینکه جمهوری خواهان از طرح سقف بدهی حمایت کنند

در یک پیروزی دیگر برای جمهوری خواهان، بخشی از بودجه را از خدمات درآمد داخلی دور می کند، اگرچه کاخ سفید می گوید که نباید اجرای مالیات را کاهش دهد.

بایدن می تواند به دستاوردها نیز اشاره کند. این توافق زیرساخت های امضا شده او و قوانین انرژی سبز را تا حد زیادی دست نخورده باقی می گذارد، و کاهش هزینه ها و الزامات کاری بسیار کمتر از آنچه جمهوری خواهان به دنبال آن بودند است.

جمهوری خواهان استدلال کرده اند که کاهش شدید هزینه ها برای مهار رشد بدهی ملی ضروری است که 31.4 تریلیون دلار تقریباً برابر با تولید سالانه اقتصاد است.

طبق پیش‌بینی‌های دولت، پیش‌بینی می‌شود که پرداخت‌های بهره برای این بدهی، سهم فزاینده‌ای از بودجه را از بین ببرد، زیرا پیری جمعیت هزینه‌های بهداشت و بازنشستگی را افزایش می‌دهد. این قرارداد کاری برای مهار این برنامه های در حال رشد سریع انجام نمی دهد.

بیشتر پس‌اندازها با محدود کردن هزینه‌های برنامه‌های داخلی مانند مسکن، آموزش، تحقیقات علمی و سایر اشکال مخارج «اختیاری» به دست می‌آید. هزینه‌های نظامی در دو سال آینده افزایش می‌یابد.

بن بست سقف بدهی، آژانس های رتبه بندی را بر آن داشت تا هشدار دهند که ممکن است بدهی ایالات متحده را که زیربنای سیستم مالی جهانی است، کاهش دهند. بازارها تاکنون به این توافق واکنش مثبت نشان داده اند.

همچنین بخوانید | Sensex، Nifty پس از توافق اولیه سقف بدهی ایالات متحده، پایان بالاتری دارند. سود سهام مالی