مرد استرالیایی که سال‌ها دوباره راه رفتن را یاد می‌گرفت، هنگام بازگشت از قله در قله اورست جان خود را از دست داد

توسط میز جهانی هند امروزبه گزارش گاردین، یک مرد استرالیایی به نام جیسون برنارد کنیسون که پس از یادگیری دوباره راه رفتن به قله اورست صعود کرد، در بازگشت از قله درگذشت. کنیسون که اهل پرث است، پس از اینکه روز جمعه در قله واکنشی نشان نداد، درگذشت. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این دهمین مرگ و میر در مرتفع ترین قله جهان در این فصل صعود است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنیسون، 40 ساله، که بنا بر گزارش ها از یک تصادف رانندگی بد در سال 2006 جان سالم به در برد، پس از ناخوشی در روز جمعه درگذشت. او بخشی از اکسپدیشنی بود که توسط Asian Trekking اداره می شد.

گاردین گزارش داد که کنیسون از قله جنوبی شروع به نشان دادن رفتار غیرعادی کرده بود. سپس دو راهنمای شرپا به او کمک کردند و به او کمک کردند تا به منطقه بالکن که 8400 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، برسد. شرپا گفت که راهنماها پس از اینکه کنیسون از حرکت امتناع کرد به کمپ چهار فرود آمدند.

داوا استیون شرپا، رئیس آسیایی ترکینگ به خبرگزاری فرانسه گفت، پس از اینکه در اجلاس “بی پاسخ” شد، او را به منطقه بالکن زیر قله رساندند.

شرپا گفت: «از آنجایی که سیلندرهای اکسیژنی که همراه خود داشتند رو به اتمام بود، آنها تصمیم گرفتند به کمپ 4 فرود آیند تا دوباره با سیلندرهای اکسیژن او را نجات دهند.

همچنین بخوانید | زن هندی با ضربان ساز هنگام تلاش برای صعود به قله اورست جان خود را از دست داد

باد شدید و آب و هوای بد بود که مانع از بازگشت او به پایین آمدن او شد. او در منطقه بالکن جان باخت.”

خانواده او گفتند “او به هدف خود برای رسیدن به قله رسید – او در بالای این دنیا ایستاد اما متأسفانه به خانه نیامد.”

خانواده او در یک پست فیس بوک گفتند: “او شجاع ترین و ماجراجوترین انسانی بود که می شناختیم و برای همیشه دلتنگ او خواهد شد.”

تقریباً 17 سال پس از اینکه به او گفتند ممکن است دیگر هرگز راه نرود، کنیسون سفری شگفت انگیز را آغاز کرد. او در سال 2006 در یک تصادف رانندگی که منجر به آسیب نخاعی شد، گرفتار شد و او را در حالت افسردگی فرو برد.

کنیسون در صفحه Just Giving خود، سفر خود را به اشتراک گذاشت و فاش کرد که عزم او برای صعود به اورست پس از انجام یک عمل جراحی ستون فقرات دیگر در سه سال پیش که منجر به مرحله دیگری از توانبخشی شد، حاصل شد.

کنیسون قبل از رفتن به اورست به 7News گفت: “من همیشه خودم را به چالش کشیده ام تا بر این چیزها غلبه کنم. اورست برای من به نماد غلبه بر آن چالش‌ها و رسیدن به آن موفقیت تبدیل شده است.»

به گفته دپارتمان گردشگری نپال، نزدیک به 450 کوهنورد در این فصل به قله اورست صعود کرده اند. وزارت امور خارجه و تجارت اعلام کرد که در حال ارائه کمک کنسولی به خانواده یک استرالیایی است که در نپال جان باخته است.

امسال 478 مجوز برای کوهنوردان خارجی صادر کرده است که هر کدام 11000 دلار هزینه پرداخت کرده است.

از آنجایی که بیشتر آنها به یک راهنما نیاز دارند، انتظار می‌رود که بیش از 900 نفر – یک رکورد – در طول فصلی که تا اوایل ژوئن ادامه دارد، برای صعود تلاش کنند.

همچنین بخوانید | قله اورست از میکروب های عطسه شده توسط کوهنوردان محافظت می کند. فعلاً خواب هستند

(با ورودی های AFP)