مرد 20 ساله به قتل هشت نفر در تیراندازی در صربستان اعتراف کرد

توسط رویترزدفتر دادستانی شهر اسمدروو در نزدیکی بلگراد روز شنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که یک مرد 20 ساله صرب مظنون به قتل 8 نفر و زخمی کردن 12 نفر دیگر به جرم خود اعتراف کرده است.

صربستان پس از دو تیراندازی دسته جمعی – یک قتل عام در مدرسه در پایتخت در روز چهارشنبه که در آن 9 نفر کشته شدند و خشونت در خارج از شهر در روز پنجشنبه که این جوان 20 ساله به آن اعتراف کرد، در شوک و ماتم است. مظنونان در ارتباط با هر دو پرونده در بازداشت هستند.

در بیانیه‌ای که رویترز مشاهده کرد، دادستان‌ها گفتند مردی که تنها با نام UB شناخته می‌شود اعتراف کرد که روز پنج‌شنبه در سه نقطه مختلف در نزدیکی شهر ملادنوواچ با یک تفنگ خودکار به سمت افراد زیادی تیراندازی کرده است تا “مردم را در آن مکان‌ها بترساند”.

دادستان در اسمدروو، شهرداری که برخی از تیراندازی ها روی داده است، گفت که UB مظنون به ارتکاب چندین جنایت از جمله قتل خشن، تولید غیرقانونی، نگهداری، حمل و قاچاق اسلحه و مواد منفجره، و آدم ربایی است.

هیچ وکیلی برای مظنون ذکر نشده است.

پس از تیراندازی، UB سوار تاکسی شد و راننده را مجبور کرد که او را به شهر کراگویواچ ببرد و صبح جمعه در آنجا دستگیر شد.

همچنین بخوانید | “تراژدی ناگفتنی”: 8 کشته پس از حمله مرد مسلح در مرکز خرید تگزاس، کشته شدن مظنون توسط پلیس

تلویزیون دولتی RTS روز شنبه گزارش داد، دختری که در تیراندازی در مدرسه ای در صربستان که در آن هشت دانش آموز و یک نگهبان کشته شدند، به سرش شلیک شد، همچنان در وضعیت وخیمی قرار دارد.

مراسم تدفین چهار دانش آموز و نگهبانی که در تیراندازی مدرسه کشته شدند و پنج مرد جوان در حمله دوم کشته شدند، در روز شنبه برگزار شد.

یوویکا مارکوویچ از دهکده مالو اوراسجه، محل تشییع جنازه پنج مرد جوان، گفت: “وقتی می شنوید که این اتفاق در روسیه یا آمریکا می افتد، احساس راحتی نمی کنید، نه اینکه بگوییم (وقتی اتفاقی می افتد) اینجا که همه آنها را می شناسید.” به رویترز گفت که برگزار خواهد شد.

مارکوویچ که پسر عمویش در تیراندازی دوم یک نوه اش را از دست داد، گفت: “ما همه با هم فامیل هستیم، همه همدیگر را می شناسیم… و همه آنها جوان هستند.”

پس از تیراندازی ها، دولت مجموعه ای از اقدامات را با هدف جلوگیری از خشونت در مدارس و کاهش تعداد سلاح های غیرنظامیان ارائه کرد.

با وجود کنترل شدید اسلحه، صربستان و بقیه بالکان غربی مملو از تسلیحات و مهمات درجه یک نظامی هستند که پس از جنگ های دهه 1990 که یوگسلاوی سابق را از هم پاشید، در دستان خصوصی ماند.

احزاب اپوزیسیون که دولت نخست وزیر آنا برنابیچ را به دلیل ناکامی در جلوگیری از این دو تیراندازی مقصر می دانند، از حامیان خود خواستند عصر دوشنبه در بلگراد به راهپیمایی ضد دولتی بپیوندند.

صربستان سه روز عزای عمومی برگزار می‌کند و پرچم‌ها نیمه افراشته است و برنامه‌های سرگرمی در تلویزیون وجود ندارد.

همچنین بخوانید | پلیس آتلانتا مردی را که به 5 زن در داخل ساختمان پزشکی شلیک کرد و یک نفر را کشت

روز شنبه برای سومین روز متوالی در مقابل مدرسه ولادیسلاو ریبنیکار در بلگراد گل گذاشتند و شمع روشن کردند. مردم روز شنبه برای امضای کتاب تسلیت در مدرسه صف کشیدند.

در سایر مناطق صربستان از جمله شهر مرکزی کاکائو و نووی ساد در شمال این کشور نیز مراسم بیداری برگزار شده است.

در کشورهای سراسر منطقه – بوسنی، کرواسی، کوزوو، مونته نگرو و مقدونیه شمالی – مردم نیز با روشن کردن شمع در میادین اصلی ادای احترام کرده اند. بوسنی و مونته نگرو نیز روزهای عزا برگزار کردند.

مظنون تیراندازی در مدرسه یک پسر 13 ساله است که پلیس اعلام کرد روز چهارشنبه پس از گرفتن دو اسلحه دستی پدرش برای انجام تیراندازی تسلیم شد.