مهاجران مکزیکی با چالش سخت‌تر با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر ایالات متحده، امید به درخواست پناهندگی دارند

توسط رویترزاوریانا سیلوا، 30 ساله ونزوئلایی، مادر دو فرزند، آنقدر مصمم بود که به ایالات متحده برود که به طور غیرقانونی وارد شد و در عرض هفت ماه پنج بار به مکزیک اخراج شد. اکنون او راه دیگری را امتحان می کند که امیدوار است آسان تر باشد: اپلیکیشن پناهندگی ایالات متحده.

از آنجایی که محدودیت‌های مرزی ایالات متحده در دوران کووید، روز جمعه جای خود را به قوانین سختگیرانه جدید پناهندگی داد، او و سایر مهاجران در مکزیک تصمیم گرفتند از عبور غیرقانونی خودداری کنند و در عوض به درخواست‌های دولت بایدن برای درخواست پناهندگی از طریق برنامه تلفن همراه توجه کنند.

سیلوا روز پنجشنبه در مرز گفت: «این خیلی بهتر است. “ما در حال حاضر اینجا هستیم، ما در حال حاضر یک قدم فاصله داریم.”

سیلوا در سیوداد خوارز، یکی از بزرگترین شهرهای مرزی مکزیک است، جایی که ترس از قوانین سخت‌تر ایالات متحده، ده‌ها هزار نفر را در چند روز گذشته قبل از منقضی شدن خط‌مشی عنوان 42 COVID، به تلاش برای ورود به ایالات متحده منجر شد.

طبق دستور دوران کووید، مقامات آمریکایی می‌توانند فوراً مهاجران را به مکزیک اخراج کنند و از درخواست پناهندگی جلوگیری کنند. قوانین جدید اگر مهاجران در حال عبور غیرقانونی دستگیر شوند، به مدت پنج سال از ورود مجدد به کشور جلوگیری می کند.

عجله اخیر مقامات ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده و تعداد مهاجرانی که توسط گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) نگهداری می شوند را به 28000 نفر افزایش داده است – بسیار فراتر از ظرفیت اعلام شده و در سطوح بی سابقه.

اما در سیوداد خوارز صحنه اکنون صحنه آرامش نسبی است.

پس از ماه ها تلاش برای اسکان مهاجران دائمی، بسیاری از پناهگاه ها در سیوداد خوارز – که در مقابل ال پاسو، تگزاس قرار دارد – اکنون نیمه خالی هستند.

انریکه والنزوئلا، یکی از مقامات ایالتی چیهواهوا که مرکز خدمات مهاجران را اداره می کند، گفت: «آنها پناهگاه ها را ترک کرده اند، خیابان ها را ترک کرده اند.

فشار در خوارس کمی کاهش یافته است.

همچنین بخوانید | مهاجران در آخرین ساعات قبل از انقضای عنوان 42 از مرز ایالات متحده عبور می کنند

این می تواند خبر خوبی برای دولت بایدن باشد که سخت تلاش کرده است تا این پیام را به اطلاع برساند که پایان عنوان 42 به معنای باز بودن مرز نیست و مهاجران به جای عبور غیرقانونی باید از این برنامه استفاده کنند.

مشخص نیست که نظرات سیلوا و 9 مهاجر دیگری که رویترز با آنها در مورد این برنامه صحبت کرده است، در میان کسانی که امیدوارند به ایالات متحده برسند، به اشتراک گذاشته شده است.

افزایش تعداد مهاجرانی که از شکاف دارین که پاناما را به کلمبیا متصل می کند در آوریل و اوایل ماه مه، نشان می دهد که افراد بیشتری در هفته ها و ماه های آینده به مرز خواهند رسید.

سیلوا که دختران 4 و 10 ساله‌اش را نزد مادربزرگشان در ونزوئلا گذاشت، گفت که مصمم به موفقیت است.

سیلوا گفت که از طریق اینستاگرام به‌روزرسانی‌هایی در مورد تغییرات در سیاست مهاجرت ایالات متحده دریافت کرده است، از جمله از یک مشاور تجاری ونزوئلا که به تازگی یک خبر به زبان انگلیسی از ال پاسو منتشر کرده بود.

در کنار او، دو مرد جوان از ونزوئلا گفتند که قرار است در برنامه CBP One به دنبال قرارهای پناهندگی باشند.

برنامه بدون مشکل نبوده است.

خوان آنجل پاوون، 52 ساله، یک ونزوئلایی دیگر، گفت که به مدت سه ماه در تلاش بوده است تا یک قرار ملاقات CBP One بگیرد.

او گفت که در این بین، قاچاقچیان به او گفتند که می توانند به سرعت او و دو دختر 12 و 14 ساله اش را به ایالات متحده بیاورند. اما او مصمم بود که به آن پایبند باشد و ریسک نکند.

او که در یک چادر در یک اردوگاه کوچک مهاجران در نزدیکی مرز نشسته است، گفت: “ما می توانیم قربانی هر شایعه ای شویم.” او مشاهده کرد که آخرین اطلاعاتی که از طریق دهان به دهان منتشر شد این بود که CBP One به زودی شروع به ارائه فرصت های ملاقات بیشتر خواهد کرد.

به خواست خدا، این اتفاق می افتد. این یک راه حل عالی برای این وضعیت خارج از کنترلی است که مهاجران از آن رنج می برند.”