نادرست، تغییر یافته: کره جنوبی پس از افشای اسناد آمریکا، اتهام جاسوسی را رد می کند

به نظر می‌رسد که گزارش ایالات متحده تا حدی مبتنی بر سیگنال‌های اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایالات متحده از کره جنوبی، یکی از مهم‌ترین متحدانش جاسوسی کرده است.

رویترز

دهلی نو،به روز شده: 11 آوریل 2023 08:06 IST

نادرست، تغییر یافته: کره جنوبی پس از افشای اسناد آمریکا، اتهام جاسوسی را رد می کند

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا در مورد درخواست بودجه پیشنهادی بایدن برای وزارت دفاع برای سال مالی 2024 شهادت می دهد (عکس: رویترز)

توسط رویترز: یک مقام ارشد امنیتی کره جنوبی روز سه شنبه گفت که اطلاعات موجود در اسناد محرمانه ظاهراً افشا شده ایالات متحده که به نظر می رسد مبتنی بر گفتگوهای داخلی بین مقامات ارشد کره جنوبی است، “نادرست” و “تغییر شده” است.

کیم ته هیو، معاون مشاور امنیت ملی، این اظهارات را هنگام عزیمت به واشنگتن پیش از سفر دولتی یون سوک یول، رئیس جمهور یون سوک یول به ایالات متحده در 26 آوریل بیان کرد و تاکید کرد که اتحاد دو کشور همچنان قوی است.

اخیراً چندین سند در رسانه های اجتماعی منتشر شده است که تصویری جزئی و یک ماهه از جنگ در اوکراین ارائه می دهد، از جمله اسنادی که جزئیات بحث های داخلی مقامات کره جنوبی را در مورد فشار ایالات متحده بر سئول برای کمک به تامین سلاح به اوکراین ارائه می دهد.

کیم به خبرنگاران گفت: «دو کشور ارزیابی یکسانی دارند مبنی بر اینکه بسیاری از اطلاعات افشا شده تغییر کرده است.

او توضیح نداد که کدام بخش از این سند نادرست است.

در این سند که به نظر نمی رسد تاریخ آن مشخص شود، آمده است که کره جنوبی با فروش گلوله های توپخانه برای کمک به آمریکا در تکمیل ذخایر خود موافقت کرده است و تاکید می کند که “کاربر نهایی” باید ارتش آمریکا باشد. اما در داخل، مقامات ارشد کره جنوبی نگران بودند که ایالات متحده آنها را به اوکراین منحرف کند.

همچنین بخوانید | از جنگ اوکراین گرفته تا جاسوسی از متحدان خاورمیانه، آنچه اسناد بسیار طبقه بندی شده آمریکا فاش می شود

کره جنوبی اعلام کرده است که قانون این کشور ارسال تسلیحات به کشورهای درگیر درگیری را ممنوع می کند، به این معنی که نمی تواند به اوکراین سلاح بفرستد.

به نظر می‌رسد که گزارش ایالات متحده تا حدی مبتنی بر سیگنال‌های اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایالات متحده از کره جنوبی، یکی از مهم‌ترین متحدانش جاسوسی کرده است.

رویترز به طور مستقل صحت این اسناد را تأیید نکرده است. برخی از برآوردهای تلفات میدان نبرد از اوکراین به نظر می رسد که برای به حداقل رساندن تلفات روسیه تغییر کرده اند.

کیم گفت که افشای اخیر تأثیری بر اتحاد کره جنوبی با ایالات متحده نخواهد داشت.

همچنین بخوانید | آغاز تحقیقات آمریکا در مورد انتشار احتمالی اسناد “محرمانه” جنگ اوکراین | امتیازات برتر

کیم گفت: «ایالات متحده کشوری با بهترین قابلیت‌های اطلاعاتی در جهان است و از زمان تحلیف (یون) ما تقریباً در همه بخش‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته‌ایم.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد پیش از این، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه با همتای کره جنوبی خود گفتگوی تلفنی انجام داد و در مورد گزارش های اخیر رسانه ها در مورد افشای اسناد محرمانه آمریکا گفتگو کرد.

در این گفت و گوی تلفنی که به درخواست آستین انجام شد، رئیس پنتاگون متعهد شد که از نزدیک با کره جنوبی در مورد این موضوع ارتباط برقرار کرده و همکاری کند.