نبردهای سودان در سومین روز تشدید شد، تلفات غیرنظامیان به 97 نفر رسید

توسط آسوشیتدپرس: پایتخت درگیر سودان روز دوشنبه با سومین روز درگیری شدید بین ارتش و یک نیروی رقیب قدرتمند برای کنترل این کشور از خواب بیدار شد، در حالی که تعداد کشته شدگان غیرنظامی در آخر هفته به 97 نفر افزایش یافت.

حملات هوایی و گلوله باران در بخش‌هایی از خارطوم و شهر عمران مجاور شدت گرفت. صدای تیراندازی مداوم در نزدیکی مقر نظامی شنیده شد و دود سفید از منطقه بلند شد. ساکنینی که در خانه های خود غوطه ور شده بودند، از قطع برق و حوادث غارت خبر دادند.

وادیا محمود کوکو، رئیس اتحادیه هزاران چای فروش و سایر کارگران مواد غذایی، از خانه خود در خارطوم گفت: «تیراندازی و گلوله باران همه جا را فرا گرفته است.

او گفت که یک گلوله روز یکشنبه به خانه یکی از همسایگان اصابت کرد و حداقل سه نفر را کشت. ما نمی‌توانستیم آنها را به بیمارستان ببریم یا دفن کنیم.»

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع، یک گروه شبه نظامی است. این دو ژنرال متحدان سابقی هستند که به طور مشترک کودتای نظامی اکتبر 2021 را ترتیب دادند که گذار کوتاه مدت سودان به دموکراسی را از مسیر خود خارج کرد.

هر دو مرد وارد عمل شده اند و می گویند که در مورد آتش بس مذاکره نمی کنند، در عوض درگیر حملات لفظی و خواستار تسلیم شدن دیگری هستند. با این حال، هر دو دارای حامیان خارجی قدرتمندی هستند که آنها را به طور بالقوه در معرض فشارهای دیپلماتیک فزاینده قرار می دهد.

سندیکای پزشکان سودان، یک گروه دموکراسی خواه ناظر بر تلفات، گفت که از زمان آغاز درگیری ها در روز شنبه، 97 غیرنظامی کشته و صدها نفر زخمی شده اند.

هیچ خبری رسمی در مورد تعداد جنگجویان کشته شده منتشر نشده است.

فیلمی که دوشنبه به صورت آنلاین منتشر شد، ظاهراً پادگان RSF در Omdurman را نشان می دهد. اجساد ده‌ها مرد با لباس‌های استتار روی تخت‌ها و کف یک بخش پزشکی و در یک منطقه شنی در فضای باز دیده شد.

صحت این ویدئوها را نمی توان به طور مستقل تایید کرد، اما پس از اینکه ارتش گفت که پایگاه های RSF را با حملات هوایی هدف قرار داده است، منتشر شد. محمد المختار النور، مشاور RSF، یکشنبه به شبکه ماهواره ای الجزیره گفت که نیروهای RSF از اردوگاه عقب نشینی کرده اند.

گروه پزشکان گفتند که یک گلوله سرگردان صبح روز دوشنبه به بیمارستانی در جنوب خارطوم اصابت کرد، بدون اینکه تلفات جانی در پی داشته باشد.

صحنه های آشفته درگیری با تانک ها، مسلسل های کامیونی، توپخانه و هواپیماهای جنگی در مناطق پرجمعیت پایتخت بی سابقه است. سودان سابقه طولانی درگیری‌های داخلی دارد، اما بیشتر این درگیری‌ها در مناطق قبیله‌ای دور افتاده، دور از خارطوم رخ داده است.

خشونت در ماه روزه مسلمانان در ماه رمضان که اواخر این هفته به پایان می رسد و با تعطیلات سه روزه عید فطر محدود شده است، رخ داد.

روز یکشنبه، طرف‌های متخاصم با توقف سه ساعته درگیری موافقت کردند تا به غیرنظامیان اجازه دهند مایحتاج خود را تهیه کنند. اطاعت نادر بود و گزارش هایی از تلفات در طول توقف کمک های بشردوستانه وجود داشت.

کوکو، رئیس اتحادیه فروشندگان چای، از برهان و داگالو خواست تا جنگ را متوقف کرده و نیروها را از مناطق مسکونی خارج کنند. او گفت: «ما مردم می خواهیم در صلح زندگی کنیم. ما امنیت می خواهیم.

دیپلمات‌های ارشد از طرف‌ها خواستند تا جنگ را متوقف کنند، از جمله وزیر امور خارجه آمریکا، دبیر کل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رئیس اتحادیه عرب و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا. قرار بود روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات سودان گفتگو کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در جریان نشست گروه هفت کشور ثروتمند در ژاپن، خواستار آتش بس و بازگشت به مذاکرات شد.

او گفت: «مردم سودان خواهان بازگشت ارتش به پادگان‌ها هستند. آنها دموکراسی می خواهند. آنها خواهان دولت تحت رهبری غیرنظامیان هستند، سودان باید به آن مسیر بازگردد.»

این جنگ همچنین به منطقه جنگ زده غربی دارفور و مناطقی از شمال و شرق سودان، نزدیک مرزهای مصر و اتیوپی گسترش یافت. در آخر هفته، برنامه جهانی غذا پس از کشته شدن سه تن از کارمندانش در جنگ دارفور، عملیات خود را در سودان به حالت تعلیق درآورد.

در ماه های اخیر، مذاکراتی برای بازگشت به مسیر دموکراسی در جریان بود. برهان و داگالو تحت فشار بین المللی بر سر یک توافق چارچوبی با احزاب سیاسی و گروه های طرفدار دموکراسی توافق کردند.

با این حال، این توافق در مورد موضوعات کلیدی اختلاف مبهم بود، از جمله نحوه ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح و کنترل نهایی چه کسی. امضای این قرارداد بارها به تعویق افتاد، در میان تنش های فزاینده بین برهان و داگالو.