نخست‌وزیر اسپانیا پس از شکست در نظرسنجی‌های محلی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

توسط رویترز: پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا، روز دوشنبه پس از شکست احزاب چپ در رای گیری منطقه ای، انتخابات ملی زودهنگام را در 23 ژوئیه برگزار کرد و این شکست را به عنوان یک رای بی اعتمادی ضعیف به دولت ائتلافی خود نشان داد.

سانچز بارها گفته بود که می‌خواهد دوره کامل ریاست‌جمهوری را ببیند و انتخابات در دسامبر، نزدیک به پایان دوره ریاست دوره‌ای او بر اتحادیه اروپا، که از اول ژوئیه آغاز می‌شود، برگزار خواهد شد.

اما مقیاس شکست روز یکشنبه، که در آن حزب جریان اصلی محافظه‌کار خلق (PP) هشت دولت منطقه‌ای را از سوسیالیست‌ها گرفت، به این معنی بود که سانچز احساس می‌کرد مجبور است «مسئولیت شخصی نتایج را بپذیرد».

“همه آن دلایل مرا به دنبال شفاف سازی در مورد خواسته های مردم اسپانیا، شفاف سازی در مورد جهت گیری سیاسی که دولت باید در پیش بگیرد، و در مورد نیروهای سیاسی که باید کشور را از آن مرحله هدایت کنند.” او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حتی برخی از متحدان سیاسی او را غافلگیر کرد.

همچنین بخوانید | انتخابات ترکیه 2023: اردوغان یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور پیروز شد و حکومت را تا دهه سوم تمدید کرد

رهبر کشور گفت: «من معتقدم که باید پاسخ داد و دستورات دموکراتیک خود را به خواست مردم تسلیم کرد.

نتایج روز یکشنبه نشان می‌دهد که PP و راست افراطی Vox می‌توانند سانچز و حزب کارگران سوسیالیست او (PSOE) را در صورتی که این عملکرد را در سطح پارلمان ملی تکرار کنند، برکنار کنند.

اما برای یک دولت اسپانیا بسیار غیرعادی است که پس از عملکرد ضعیف در رای گیری منطقه ای، رای گیری زودهنگام برگزار کند.

پابلو سایمون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کارلوس سوم در مادرید، گفت که استراتژی سانچز ممکن است تلاش برای محدود کردن تلفات بیشتر در حمایت باشد، با تمرکز PP بر روی مذاکره برای تشکیل ائتلاف های منطقه ای با Vox.

سانچز همچنین ممکن است به دنبال بسیج حمایت از سوسیالیست های خود (PSOE) با مطرح کردن شبح یک دولت راست افراطی از زمان دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو باشد. سایمون افزود: “او در آن بازی می کند.”

PSOE و متحد کوچک آنها Podemos روز یکشنبه موقعیت خود را از دست دادند، در حالی که هم حزب PP و هم حزب ضد مهاجر و ضد جدایی طلب Vox بهتر از حد انتظار عمل کردند.

PP به طور بالقوه 8 دولت منطقه ای را از سوسیالیست ها گرفت، بسته به اینکه حزب اپوزیسیون تا چه حد در مذاکره برای اتحاد با Vox موفق باشد.

سانتیاگو آباسکال، رهبر Vox گفت که حزب او “اینجاست تا بماند”.

او در سخنرانی خود در اوایل روز دوشنبه گفت: «اینجا بود که در ساختن نیازهای جایگزین اسپانیا تعیین کننده بود.

شکست‌های اصلی سوسیالیست‌ها در مناطق والنسیا، آراگون و جزیره بالئاریک و همچنین در یکی از مهم‌ترین جناح‌های آن‌ها، منطقه جنوب غربی اکسترمادورا، رخ داد.

همچنین بخوانید | محاکمه جنایی ترامپ در مارس 2024 در بحبوحه رقابت کاخ سفید آغاز می شود

ریسک پذیر

سانچز در طول زندگی سیاسی خود به دلیل ریسک های غیرمنتظره شناخته شده است.

او در ژوئن 2018 با کسب اولین رای عدم اعتماد در تاریخ اسپانیا و برکناری ماریانو راخوی از حزب PP پس از مذاکره با احزاب حامی استقلال کاتالونیا و باسک به قدرت رسید.

شکنندگی دولت ائتلافی او را مجبور کرد دو بار در سال 2019 انتخابات زودهنگام برگزار کند.

ایزابل داز آیوسو، رهبر PP در منطقه مادرید، که یکشنبه شب یکی از معدود اکثریت مطلق حزب PP را به دست آورد و برخی انتظار دارند نونز فیجو را به چالش بکشد، علناً در برابر رئیس خود به این خبر واکنش نشان داد.

او گفت که اسپانیا در زمان سوسیالیست‌ها راه و وجهه بین‌المللی خود را گم کرده بود و نتایج روز یکشنبه خشم «شهروندان، خوداشتغال‌ها، کارآفرینان (و) مردم روستا را نشان داد.

او افزود: “این نشان می دهد که پدرو سانچز کاری برای انجام دادن ندارد. شما نمی توانید همیشه همه را گول بزنید.”

همچنین بخوانید | سقوط جت در پایگاه هوایی در اسپانیا، پرش خلبان لحظاتی قبل از حادثه | تماشا کردن