نخست وزیر شریف: پاکستان آتش افروزان 9 می را به طور قانونی مجازات می کند، همانطور که آمریکا با شورشیان کنگره هیل انجام داد

توسط Press Trust of India: شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز جمعه گفت که دولت او حق دارد به طور قانونی افراد مسئول حوادث خشونت آمیز بی سابقه در 9 مه را مجازات کند، مشابه اقدامات دولت آمریکا علیه شهروندانش که در 6 ژانویه به ساختمان کنگره هیل حمله کردند ، 2021.

اعتراضات خشونت آمیز در 9 مه در سراسر کشور پس از دستگیری عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان (PTI) از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد آغاز شد. دولت بعداً سرکوب گسترده ای را علیه رهبران و کارگران حزب تحریک انصاف آغاز کرد و هزاران نفر را به اتهام حمله به تأسیسات نظامی و غیرنظامی دستگیر کرد.

شریف در مراسم کلنگ زنی یک پروژه آبرسانی در اینجا گفت که سیاست هرج و مرج در 9 مه در قالب هتک حرمت به شهدای ملت و تاسیسات امنیتی به اوج خود رسید.

همچنین بخوانید: وزیر بهداشت پاکستان ادعا می کند که گزارش پزشکی عمران خان مصرف کوکائین را نشان می دهد

حامیان خان در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.

اوباش همچنین برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند.

پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.

“امروز، در شهر Quaid، همه ما از آنچه در 9 می در لاهور رخ داد شرمنده هستیم. عدالت مستلزم مجازات عاملان مانند آشوبگران ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 است. اگر آن مجازات قانونی بود، پس هیچ کس نباید نخست وزیر شریف گفت، اگر طبق قانون خود این کار را برای هتک حرمت به شهدای خود انجام دهیم، مخالفت کنید.

در 6 ژانویه 2021، پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020، گروهی از هواداران وی به ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی حمله کردند.

این هرج و مرج زمانی رخ داد که مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده برای تأیید پیروزی جو بایدن دموکرات بر ترامپ، یک جمهوری خواه، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 گرد هم آمدند.

در همین حال، حنا ربانی خار، وزیر امور خارجه، از تصمیم دولت فدرال مبنی بر برگزاری محاکمه افرادی که در حملات به تأسیسات دولتی و ارتش بر اساس قانون ارتش پاکستان در سال 1952 دخیل بودند، دفاع کرد و گفت که هیچ ایالتی نمی تواند از حوادث آتش سوزی و خرابکاری چشم پوشی کند. .

آیا دولتی در جهان وجود دارد که به آتش افروزی و خرابکاری پاسخ ندهد؟ همه پاسخ حمله به کاپیتول هیل در آمریکا را دیدند.»

رهبران غیرنظامی و نظامی پاکستان در 17 مه تصمیمی را که یک روز قبل در جریان جلسه فرماندهان سپاه گرفته شده بود برای استناد به قانون سختگیرانه ارتش پاکستان، 1952 و قانون اسرار رسمی، 1923 علیه افرادی که در شورش های 9 مه شرکت داشتند، تأیید کردند.

دولت سرکوب گسترده ای را علیه رهبران و کارگران حزب تحریک انصاف به راه انداخته و هزاران نفر را به اتهام حمله به تأسیسات نظامی و غیرنظامی دستگیر کرده است.

خار مدعی شد که هیچ کشوری در رابطه با محاکمه آتش افروزان بر اساس قانون ارتش به او توصیه ای نکرده است. وی افزود: با این حال، همه کشورها نگران شورش در پاکستان بودند.

همچنین بخوانید: 16 فعال حزب عمران خان برای محاکمه بر اساس قوانین نظامی به ارتش تحویل داده شدند.

ایالات متحده در واکنش به بحران سیاسی پاکستان گفته است که اوضاع را زیر نظر دارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت: “ما به نظارت دقیق اوضاع در پاکستان ادامه می دهیم. ما در داخل پاکستان موضعی در مورد یک یا آن نامزد سیاسی نداریم.”

وی گفت: ما خواهان احترام و اعمال برابر اصول دموکراتیک، آزادی بیان و حاکمیت قانون در سراسر جهان هستیم و البته در پاکستان نیز خواهان احترام به این اصول برای همه مردم هستیم.

همچنین بخوانید: پاکستان عمران خان، همسر بوشرا و بیش از 80 عضو حزبش را در لیست پرواز ممنوع قرار داد.