نقشه برداری از بحران سودان از طریق تصاویر ماهواره ای

توسط بیدیشا سها، دیپتی یاداو: تیراندازی و انفجار شهر خارطوم در کشور شمال آفریقا سودان را به لرزه درآورده است زیرا رقبا برای کنترل سومین کشور بزرگ آفریقا با هم رقابت می کنند. درگیری ها در یک پایگاه نظامی در پایتخت به سرعت به کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه بین المللی و مقر صدا و سیمای دولتی در روز یکشنبه گسترش یافت. به گزارش رویترز، از زمان آغاز درگیری ها در سودان دست کم 97 غیرنظامی کشته و 365 نفر زخمی شده اند.

رگبارهای توپخانه ای بامداد یکشنبه به مقر نظامی سودان حمله کرد و تصاویر ماهواره ای از فناوری Maxar نشان داد که به مقامات راه آهن خارطوم، وزارت انرژی، وزارت دفاع، فرماندهی کل ارتش سودان و نزدیک به یک پل کلیدی در رودخانه نیل آسیب وارد شده است. .

(منبع: Maxar Technologies)

تصاویر ماهواره ای اخیر به ارزیابی میزان تخریب در خارطوم کمک می کند. Planet Lab، یک شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای عمومی آمریکایی، تصاویر ماهواره‌ای گرفت که ستون‌های سیاه غلیظی از دود را نشان می‌داد که آسمان را از فرودگاه شهر پر می‌کرد و طبق گزارش‌ها، دو هواپیمای بزرگ ترابری Il-76 آسیب دیده بودند. در میان خرابه های هواپیما، India Today توانسته است به طور مستقل دو هواپیمای Ilyushin Il-76، یک بوئینگ 737-800 و ایرباس A330-343E عربستان سعودی را شناسایی کند، در حالی که برخی دیگر از هواپیماهای آسیب دیده در فرودگاه خارطوم ناشناس باقی مانده اند.

تلاش برای شناسایی خرابه های هواپیما در فرودگاه خارطوم.

یکی از تاکتیک‌های اصلی درگیری‌هایی که در ابتدا در آخر هفته رخ داد، کنترل پل‌های روی رود نیل بود که پایتخت را تقسیم می‌کند. درگیری و گلوله باران شدید در شمال پایتخت در نزدیکی زندان کوبر، جایی که دیکتاتور سابق عمر حسن البشیر در آن نگهداری می شود، رخ داد و منجر به آسیب رساندن به پل نیروهای مسلح یا پل کوبر شد.

(منبع: Planet Labs)

(منبع: Planet Labs)

روز شنبه، نیروهای پشتیبانی سریع پایگاه هوایی استراتژیک Merowe را به تصرف خود درآوردند و حتی تصاویری را در رسانه های اجتماعی منتشر کردند که در آن تعدادی از جت های جنگنده Mig29M ساخت مصر را به نمایش گذاشتند. مصر و سودان هر دو اولین رزمایش هوایی مشترک خود را در نوامبر 2020 در پایگاه هوایی Merowe برگزار کردند که در آن جنگنده های MiG-29M2 و یک هواپیمای ترابری Il-76 به نمایش گذاشته شد. با این حال، گزارش هایی مبنی بر استقرار مداوم هواپیماهای نظامی مصر پس از سال 2020 وجود دارد که متعاقباً در کودتای اخیر توسط نیروهای شبه نظامی RSF دستگیر شدند. یک مقام ارتش سودان روز یکشنبه گزارش داد که کنترل این پایگاه هوایی را دوباره به دست گرفته است.

بازبینی خطوط گسل در سودان

این کشور چهار سال است که روی طناب تنگ راه می رود، زیرا رابطه بین دو ژنرال تشنه قدرت در آخر هفته به یک جنگ همه جانبه برای کنترل کشور متلاشی شد. در مرکز اختلافات، نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، گروه شبه نظامی به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان، که فرمانده ارتش و حاکم واقعی سودان است، قرار دارد. او یکی از دو جناح اصلی رقیب را رهبری می کند که اکنون برای کنترل کشور می جنگند، یعنی ارتش سودان. اما پس از آن یک بن بست بین رهبر و فرمانده شبه نظامیان قدرتمند RSF، ژنرال محمد حمدان وجود دارد.

چرخش نگران کننده وقایعی که توجه جهان را به سودان جلب کرد، تنها 4 سال پیش رخ داد، زمانی که عمر البشیر، رئیس جمهور منفور برای سه دهه، در یک کودتا در قیام 2019 سرنگون شد. ژنرال البرهان از نزدیک با عمر البشیر همراه بود. اما زمانی که البشیر برکنار شد، وزیر دفاع او، ستوان عوض محمد احمد بن عوف، کنترل کشور را به دست گرفت که معترضان را وادار به استعفای او کرد. پس از آن، ژنرال البرهان جایگزین او شد و به قدرتمندترین رهبر کشور در یک دوره انتقالی ضعیف تبدیل شد.

در اکتبر 2021، ژنرال البرهان و ژنرال حمدان برای به دست گرفتن قدرت در یک کودتا متحد شدند و عملاً رهبر و معاون رهبر سودان شدند. اما در ماه‌های اخیر، آنها از هم جدا شده‌اند و بی سر و صدا نیروها و تجهیزات اضافی را در اردوگاه‌های نظامی در خارطوم و سراسر کشور مستقر کرده‌اند.

نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای بین المللی به رهبری سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا این دو ژنرال را متقاعد کرده بودند که قدرت را به یک دولت غیرنظامی منتقل کنند. نقطه اصلی اختلاف، تقاضای غیرنظامی برای یک ساختار دموکراتیک در نظارت بر نیروهای مسلح منظم است. آنها همچنین خواستار عدالت در مورد اتهامات جنایات جنگی ارتش و متحدانش در درگیری در دارفور از سال 2003 هستند.

هندی ها برای فرار تلاش می کنند

سفارت هند در خارطوم از مرگ آلبرت آژستین 48 ساله، تبعه هندی بر اثر اصابت گلوله در شهر خارطوم، پایتخت سودان خبر داد. همسر و دختر مقتول که همراه او در آپارتمان بودند، سالم فرار کردند و به پناهگاهی در زیر آپارتمان نقل مکان کردند.

سفارت اوایل روز شنبه از هندی‌ها خواسته بود در حالی که مأموریت این کشور تلاش می‌کند آنها را به هند بازگرداند، پناه بگیرند و از بیرون رفتن خودداری کنند. در پاسخ به این توییت، پاسخ هایی از دیاسپورا وجود دارد که به دنبال کمک برای بازگشت به کشور هستند.

نیروهای شبه‌نظامی همچنین اعلام کرده‌اند که برای حدود چهار ساعت دیگر در روز یکشنبه مسیرهای امن را برای شرایط بشردوستانه باز می‌کنند و از سازمان ملل می‌خواهند که با کمک‌ها مداخله کند.