نقض مکرر آتش بس در سودان بحران زده حاکی از عدم امداد رسانی است، سودانی ها آماده خشونت بیشتر هستند

توسط رویترز:

درگیری در خارطوم در اوایل روز دوشنبه شنیده شد، زیرا سازمان ملل متحد درباره یک “نقطه شکست” بشردوستانه هشدار داد و نیروهای نظامی رقیب یکدیگر را به نقض جدید آتش بس متهم کردند، زیرا درگیری ویرانگر آنها وارد سومین هفته می شود.

صدها نفر از زمان درگیری قدرت میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در 15 آوریل، کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

خشونت پایتخت خارطوم را تکان داده است و با وجود تعهدات متعدد آتش بس، خطر بیدار شدن مجدد جنگ در منطقه وسیع غربی دارفور را که در اثر یک درگیری دو دهه ای زخمی شده است، در پی دارد.

ارتش و RSF با هم یک دولت غیرنظامی را در یک کودتای اکتبر 2021 سرنگون کردند، اما اکنون درگیر یک جنگ قدرت هستند که گذار بین‌المللی به دموکراسی را از مسیر خود خارج کرده است و تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه شکننده است.

هر دو طرف گفتند که توافقنامه رسمی آتش بس که قرار بود نیمه شب منقضی شود برای 72 ساعت دیگر تمدید خواهد شد، اقدامی که RSF گفت “در پاسخ به تماس های بین المللی، منطقه ای و محلی” بوده است.

ارتش گفت امیدوار است آنچه که «شورشیان» می‌خواند به این توافق پایبند باشند، اما معتقد است که آنها قصد داشته‌اند حملات را ادامه دهند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که حداقل 528 نفر کشته و 4599 نفر زخمی شده اند. سازمان ملل متحد تعداد مشابهی از کشته شدگان را گزارش کرده است، اما معتقد است تلفات واقعی بسیار بیشتر است.

همچنین بخوانید | در زیرزمین حفر شده بود…: مرد هندی نجات یافته از سودان بحران زده وحشت را به یاد می آورد، بیش از 3 هزار نفر تخلیه شدند.

بسیاری از جان خود بیم دارند زیرا دو مرد قدرتمند سودان جنگ را در کشوری که دهه‌ها با جنگ‌های داخلی، کودتا و مشکلات اقتصادی مواجه بوده، محاکمه می‌کنند.

عبدالباگی، آرایشگر در خارطوم، گفت: “من باید به کار ادامه دهم، به خصوص در این شرایط. همه چیز گران تر است.” من برای دو یا سه ساعت سر کار حاضر می شوم، سپس در را می بندم زیرا امن نیست.

درگیری‌ها سودان را به سمت یک جنگ داخلی سوق داده است و انتقالی با حمایت بین‌المللی با هدف ایجاد یک دولت دموکراتیک و فرار ده‌ها هزار نفر از مردم به کشورهای همسایه را از مسیر خود خارج کرده است.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری در سازمان ملل، گفت: این همچنین بحران انسانی در سودان را عمیق‌تر کرده است، جایی که یک سوم مردم آن قبل از شروع جنگ به نوعی از کمک‌های بشردوستانه وابسته بودند.

او گفت: “مقیاس و سرعت آنچه در سودان در حال رخ دادن است بی سابقه است. ما به شدت نگران تاثیر فوری و بلندمدت آن بر همه مردم سودان و منطقه گسترده تر هستیم.”

ویکتوریا، یکی از فروشندگان چای که قبل از شروع جنگ در خیابان های خارطوم پراکنده می شد، گفت که فرزندانش برای درک آنچه در حال رخ دادن است تلاش می کنند.

“بنابراین من زندگی ام را به خطر می اندازم تا تلاش کنم و اگر خدا به من کمک کند برای آنها غذا می آورم و اگر او ندهد به تلاش ادامه می دهم. اما فقط بی فایده نشستن کمکی نمی کند و ترسیدن کمکی نمی کند.” ” او گفت.

همچنین بخوانید | بحران سودان: نیروهای رقیب آتش بس را نقض کردند، هند نزدیک به 2400 شهروند را نجات داد | 5 امتیاز

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش، گفته است که هرگز با ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای RSF، که با نام همدی شناخته می شود، نمی نشیند و او نیز به نوبه خود گفت که تنها پس از پایان جنگ توسط ارتش گفتگو خواهد کرد.

در خارطوم، ارتش در حال نبرد با نیروهای RSF مستقر در مناطق مسکونی بوده است. درگیری‌ها تاکنون شاهد حضور نیروهای چابک‌تر RSF در سراسر شهر بوده‌اند، زیرا ارتش مجهزتر سعی می‌کند آنها را عمدتاً با استفاده از حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین و جت‌های جنگنده هدف قرار دهد.

این درگیری باعث فرار ده‌ها هزار نفر از مرزهای سودان شده و هشدارهایی را به همراه دارد که ممکن است این کشور تجزیه شود، منطقه ناآرام را بی‌ثبات کند و دولت‌های خارجی را وادار به تلاش برای تخلیه اتباع خود کنند.

همچنین بخوانید | “به دستان امن خوش آمدید”: دهمین دسته از هندی ها با تشدید عملیات کاوری از سودان خارج شدند