نمی توان یک ایدئولوژی را سرکوب کرد: عمران خان در سرکوب کارگران حزب برای شورش های 9 می

از حمزه عامر: عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که با بیش از 100 پرونده در سراسر کشور مواجه است، روز جمعه در یک سخنرانی گفت که دولت در سرکوب عمدی علیه حزب او، تحریک انصاف پاکستان و کارگران آن دست دارد.

“هر کسی که اهل تحریک انصاف باشد، در لیست تحت تعقیب دولت است. من به تیم دولتی گفتم که نمی توانم به مقامات پلیس اجازه بازرسی خانه ام را بدهم. سپس آنها گفتند که به دنبال افرادی هستند که ساختمان ها را خراب کرده اند. آنها باید به ما مدرک بدهند و عمران خان در یک سخنرانی غیر تلویزیونی گفت: اگر افراد PTI درگیر باشند، ما به آنها کمک خواهیم کرد تا آنها را پیدا کنند.

“آنها از این به عنوان اهرمی برای سرکوب حزب استفاده می کنند. رهبران ما آن را محکوم کرده اند. رفتاری که با آنها می شود. [party workers] داده شدن فراتر از وحشیانه است. زنان را از خانه هایشان بیرون می آورند. خان افزود: این یک سرکوب عمدی علیه PTI است.

عمران خان گفت: «شما نمی توانید یک ایدئولوژی را با ضرب و شتم مردم یا پشت میله های زندان درهم بشکنید.

این بیانیه پس از آن صادر شد که دولت پنجاب حکم بازرسی اقامتگاه عمران خان در لاهور و دستگیری “تروریست هایی” را که بنا به گزارش ها در آنجا پنهان شده بودند، به دست آورد.

در 17 آوریل، دولت پنجاب ادعا کرد که “30 تا 40 تروریست در داخل اقامتگاه خان پنهان شده اند” و به حزب او 24 ساعت اولتیماتوم داد تا اشرار را تحویل دهد. با این حال، پس از پایان مهلت در 18 آوریل، هیچ اقدامی انجام نشد.

امروز، مقامات حکم تفتیش را به دست آوردند و فهرستی از مجرمان تحت تعقیب را که در شورش‌های 9 مه که پس از دستگیری چشمگیر خان رخ داده بود، تحویل دادند.

در 9 ماه مه، رئیس حزب تحریک انصاف توسط تکاوران شبه نظامی پاکستان در ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد دستگیر شد که باعث ناآرامی در پاکستان شد. برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند.

عمران خان در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم به محاکمه آشوبگران بر اساس قوانین نظامی گفت: «به کدام تأسیسات نظامی حمله شد؟ من فقط از خانه فرمانده سپاه لاهور و دو سه جای دیگر خبر دارم».

علاوه بر این، نخست وزیر سابق پاکستان دست داشتن در هر گونه گفتگوی پشت دریچه ای با دولت را رد کرد.

عمران خان چند روز پس از آن که منابع گفتند به رئیس حزب تحریک انصاف پیشنهاد داده شد یا دادگاه دستگیر شود یا در تبعید به لندن برود، گفت: “من با کسی در تماس نیستم. هیچ گفتگوی پشت دری در جریان نیست.”

عمران خان، بازیکن کریکت که به سیاستمداری تبدیل شده بود، در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رأی عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد. قابل ذکر است، دستگیری عمران خان یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش، نخست وزیر سابق را به طرح اتهامات بی اساس علیه یکی از افسران ارشد آژانس جاسوسی آی اس آی متهم کرد. خان ادعا کرده بود که فیصل نصیر معروف به “هری کثیف” پشت ترورهای قبلی علیه او بوده و او همچنین مسئول قتل روزنامه نگار ارشد شریف بوده است.