نیروی دریایی آمریکا می گوید ایران یک نفتکش را در خلیج فارس توقیف کرده است

توسط رویترزنیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: ایران روز پنجشنبه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در آب‌های بین‌المللی در خلیج عمان توقیف کرد که آخرین مورد از یک سری توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های حساس خلیج فارس از سال 2019 است.

رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که ارتش ایران اعلام کرد یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان پس از برخورد با یک قایق ایرانی که منجر به زخمی شدن چند خدمه شد، توقیف کرده است.

در بیانیه ارتش آمده است: «دو تن از خدمه قایق مفقود شده و تعدادی نیز به دلیل برخورد کشتی با قایق مجروح شدند».

نیروی دریایی ایالات متحده این کشتی را به عنوان Advantage Sweet شناسایی کرد. بر اساس داده‌های ردیابی کشتی Refinitiv، این یک نفتکش نفت خام سوئزمکس است که توسط شرکت بزرگ نفتی شورون CVX.N اجاره شده بود و آخرین بار در کویت پهلو گرفت.

یک سخنگوی شورون گفت که از وضعیت مربوط به Advantage Sweet آگاه است و “با اپراتور کشتی در تماس است تا بتواند این وضعیت را در اسرع وقت حل کند.”

داده های ردیابی کشتی نشان داد مقصد کشتی بندر هیوستون در خلیج مکزیک آمریکا ذکر شده است.

مدیر آن به عنوان Genel Denizcilik Nakliyati AS ذکر شده است. این شرکت مستقر در ترکیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

مدیر دریانوردی جزایر مارشال گفت که از وضعیت آگاه است و با مالک/اپراتور کشتی در ارتباط است اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

نیروی دریایی آمریکا با بیان اینکه ایران در دو سال گذشته به طور غیرقانونی حداقل پنج کشتی تجاری را در خاورمیانه توقیف کرده است، گفت: «تداوم آزار و اذیت ایران برای کشتی‌ها و دخالت در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است». .

نیروی دریایی آمریکا افزود که پس از ارسال یک فروند هواپیمای گشت دریایی P-8 Poseidon برای نظارت بر وضعیت، «از آن زمان توانستیم IRIN (نیروی دریایی ایران) را شناسایی کنیم.

مقامات ایرانی بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد، یک نقطه تنگه باریک بین ایران و عمان که Advantage Sweet از آن عبور کرده بود.

سوار شدن از طریق هلیکوپتر

شرکت امنیت دریایی آمبری گفت که کشتی از طریق هلیکوپتر سوار شده است. این کشتی می‌گوید: «این شناور هیچ نشانه‌ای مبنی بر انجام مانورهای فراری قبل از حادثه نشان نداد.

مونرو اندرسون، با شرکت امنیت دریایی دریاد، به طور جداگانه گفت که ایران معمولاً کشتی‌ها را به دلیل «اهرم‌سازی یا سیگنال‌دهی» توقیف می‌کند.

او گفت: «فرضیه کاری در حال حاضر این است که یا می‌تواند توقیف خودسرانه یک کشتی توسط ایران در پاسخ به حرکت آمریکا در هفته گذشته برای اولین کشتی بدون سرنشین خود در منطقه باشد – به عنوان نمایش قدرت». یا ممکن است در واکنش به تحریم‌های 24 آوریل آمریکا علیه پرسنل مرتبط با سپاه (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در ایران باشد.»

از سال 2019، در زمان تنش بین ایالات متحده و ایران، مجموعه‌ای از حملات به کشتی‌ها در آب‌های استراتژیک خلیج فارس صورت گرفته است.

ایران نوامبر گذشته دو نفتکش با پرچم یونان را که در ماه مه در خلیج فارس در واکنش به مصادره نفت توسط ایالات متحده از یک نفتکش با پرچم ایران در سواحل یونان توقیف کرده بود، آزاد کرد.

مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهانی از سپتامبر به دلیل طیفی از مسائل از جمله سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی توسط جمهوری اسلامی، فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهران به روسیه و تسریع برنامه هسته ای این کشور متوقف شده است.

نیروی دریایی آمریکا که ناوگان پنجم آن در جزیره خلیج فارس بحرین مستقر است، از ایران خواست فورا نفتکش را آزاد کند.

در بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده آمده است که این کشتی در حین توقیف یک تماس مضطر صادر کرد.

بر اساس پایگاه داده کشتیرانی سازمان بین المللی دریانوردی، Advantage Sweet متعلق به یک شرکت ثبت شده در چین به نام SPDBFL No One Hundred & Eighty-Seven (Tianjin) Ship Leasing Co Ltd است.