وزرای بریکس در حالی که حکم دستگیری پوتین گسترده است، قدرت خود را نشان دادند

توسط رویترز: وزرای خارجه بریکس روز پنجشنبه بر جاه طلبی بلوک خود برای رقیب قدرت های غربی تاکید کردند، اما مذاکرات آنها در آفریقای جنوبی تحت الشعاع سؤالاتی قرار گرفت که آیا رئیس جمهور روسیه در صورت شرکت در نشست در ماه اوت دستگیر می شود یا خیر.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت، اگر ولادیمیر پوتین، موضوع حکم دستگیری جنایات جنگی صادر شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، به نشست برنامه‌ریزی شده بریکس در ژوهانسبورگ بیاید، کشورش در حال بررسی گزینه‌هایی است.

دیوان کیفری بین المللی در ماه مارس پوتین را به جنایت جنگی اخراج اجباری کودکان از سرزمین های تحت اشغال روسیه در اوکراین متهم کرد. مسکو این اتهامات را رد می کند. آفریقای جنوبی در ژانویه از پوتین دعوت کرده بود.

بخوانید | حکم بازداشت دیوان بین المللی کیفری برای پوتین روسیه چه معنایی دارد

پوتین برنامه‌های خود را تأیید نکرده است و کرملین فقط گفته است که روسیه در «سطح مناسب» مشارکت خواهد کرد.

وزرا به دنبال تمرکز بر جاه طلبی خود برای ایجاد نفوذ خود در دنیای چند قطبی بودند.

سوبرهمانیام جایشانکار هندی از تمرکز قدرت اقتصادی که به گفته او «کشورهای بسیار زیادی را در اختیار تعداد بسیار کمی قرار می‌دهد» و نیاز به اصلاح تصمیم‌گیری جهانی از جمله توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت کرد.

او گفت: “روش های قدیمی نمی توانند به موقعیت های جدید رسیدگی کنند. ما نماد تغییر هستیم. ما باید عمل کنیم.”

بزرگ شدن

زمانی که بریکس به عنوان یک ارتباط سست از اقتصادهای نوظهور نامتجانس تلقی می شد، در سال های اخیر شکل ملموس تری به خود گرفته است که در ابتدا توسط پکن و از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022، با انگیزه مضاعفی از سوی مسکو هدایت شد.

بخوانید | دادستانی که حکم بازداشت را صادر کرده است، می گوید پوتین ممکن است به دلیل جنایات جنگی در اوکراین محاکمه شود

این بلوک در سال 2015 یک بانک توسعه جدید راه اندازی کرد، اگرچه این بانک تامین مالی پروژه ها در روسیه را برای تبعیت از تحریم های اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از حمله به اوکراین متوقف کرد.

پاندور گفت که یکی از مدیران ارشد بانک به وزرا در مورد “استفاده بالقوه از ارزهای جایگزین برای ارزهای بین المللی فعلی” توضیح داده است.

او گفت هدف این است که “اطمینان حاصل شود که ما قربانی تحریم هایی نشویم که اثرات ثانویه بر کشورهایی که هیچ دخالتی در مسائلی که منجر به آن تحریم های یکجانبه شده است، نداشته باشند.”

وزرا همچنین در مورد برنامه هایی برای پذیرش احتمالی اعضای جدید در باشگاه گفتگو کردند. پاندور گفت که برای ایجاد این امر به کار بیشتری نیاز است و او امیدوار است که گزارشی در مورد این موضوع تا اجلاس اوت آماده شود.

معاون وزیر چین، ما ژائوسو گفت که کشورش از چشم انداز پیوستن کشورهای بیشتری به برجام خوشحال است زیرا این امر باعث افزایش نفوذ این بلوک و قدرت بیشتر برای خدمت به منافع کشورهای در حال توسعه می شود.

او گفت که بلوک بریکس «برخلاف دایره کوچک برخی کشورها فراگیر بود و بنابراین من معتقدم که گسترش بریکس برای کشورهای بریکس مفید خواهد بود».

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود همتای سعودی وی هر دو برای شرکت در نشست بریکس که روز جمعه ادامه دارد در کیپ تاون حضور داشتند.

مقامات گفتند که دو کشور آنها به همراه ونزوئلا، آرژانتین، الجزایر و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی هستند که یا رسماً برای پیوستن به برجام درخواست داده اند یا ابراز علاقه کرده اند.

بخوانید | واکنش روسیه به احکام دادگاه کیفری بین‌المللی و آن را “ظالمانه و غیرقابل قبول” خواند