وزیر اوکراین: «ویش واگورو» هند باید از ریاست G20 برای برجسته کردن بحران اوکراین استفاده کند

امینه جاپارووا، معاون وزیر امور خارجه اوکراین که برای سفر به هند به سر می‌برد، گفت: رئیس‌جمهور ولدیمیر زلنسکی از سخنرانی در نشست گروه ۲۰ که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، “خوشحال” خواهد بود. او از هند خواست تا از ریاست G20 خود استفاده کند و بحران در اوکراین جنگ زده را برجسته کند.

امین جاپارووا معاون وزیر امور خارجه اوکراین روز سه شنبه در ICWA در دهلی نو سخنرانی کرد.  (عکس: ICWA توییتر)

امین جاپارووا معاون وزیر امور خارجه اوکراین روز سه شنبه در ICWA در دهلی نو سخنرانی کرد. (عکس: ICWA توییتر)

توسط میز جهانی هند امروز: اوکراین هند را “ویش واگورو” نامیده و از دهلی نو خواسته است تا با دعوت از مقامات اوکراینی برای حضور در مجمع چندجانبه، از ریاست G20 برای برجسته کردن بحران در این کشور ویران شده اروپایی استفاده کند.

امینه جاپارووا، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت که رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی از سخنرانی در نشست گروه ۲۰ که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، خوشحال خواهد شد.

جاپارووا روز سه‌شنبه گفت که هند از طریق ریاست گروه ۲۰ می‌تواند با دعوت از مقامات اوکراینی در رویدادهای گروه ۲۰ و نشست اصلی سران، توجه را به بحران اوکراین جلب کند.

همچنین بخوانید | نشست گروه 20 در هند بدون اجماع درباره جنگ اوکراین پایان یافت، روسیه غرب را به بی ثبات کردن مذاکرات متهم کرد

او گفت: “انتظارات ما کاملاً روشن است. ما معتقدیم که بحث در مورد اقتصاد و اقتصاد آینده و وضعیت اقتصادی در جهان بدون بحث در مورد عواقب جنگ با روسیه علیه اوکراین امکان پذیر نیست.”

وی افزود: “زیرا بر رشد اقتصادی و اقتصاد گروه 20 تأثیر می گذارد. بنابراین، پیام ما به هند این است که مشارکت مقامات اوکراینی در رویدادهای گروه 20 را در نظر بگیرد، چه رویدادهای جانبی و چه در اجلاس سران. در سطح پارلمان یا نشست سپتامبر که در دهلی نو برگزار خواهد شد. من معتقدم که رئیس جمهور من نیز خوشحال خواهد شد که به نمایندگی از مردم اوکراین صحبت کند.”

هند در حال حاضر به مدت یک سال تا 30 نوامبر 2023 ریاست گروه 20 را بر عهده دارد.

جاپارووا در ادامه گفت: “امروزه هند نقش بسیار مهمی در جهان ایفا می کند. ریاست گروه 20 مسئولیت بیشتری را به همراه دارد. هند ممکن است با درگیر کردن اوکراین در دستور کار خود و کمک به اوکراین برای ارائه داستان خود این رهبری را بر عهده بگیرد. تماس مردم با مردم. بهترین راه برای برقراری ارتباط است.”

جاپارووا اولین مقام بلندپایه اوکراینی است که از زمان حمله روسیه به این کشور اروپایی در 24 فوریه سال گذشته به هند سفر می کند.

همچنین بخوانید | امینه جاپارووا، معاون وزیر خارجه اوکراین، برای پایان دادن به جنگ با روسیه از هند کمک می خواهد

معاون وزیر خارجه اوکراین هند را “ویش واگورو” خواند

جاپارووا هند را “ویش واگورو” (مربی معنوی جهان) نامید و از دهلی نو خواست “نقش بیشتری” در بحران اوکراین ایفا کند.

ما نقش هند را به عنوان “ویش واگورو” می بینیم… گاهی اوقات کشورهایی داریم که جنگ را به جای عشق و دوستی انتخاب می کنند. هند به عنوان “ویش واگورو” می تواند نقش بزرگتر و بزرگ تری ایفا کند. ما همچنین از تلاش ها برای حل و فصل جنگ استقبال می کنیم. ” او گفت.

وی افزود: ما علاقه مندترین کشور برای توقف این جنگ هستیم زیرا مردم ما کشته شده اند و زیرساخت های ما آسیب دیده است.

رویکرد عملی برای بحران اوکراین

جاپارووا اظهار داشت که در حالی که کیف به تصمیم دهلی نو برای تقویت روابط با سایر کشورها احترام می گذارد، گفت که باید یک “رویکرد عمل گرایانه” برای مقابله با بحران اوکراین وجود داشته باشد.

ما به تصمیم کشور مستقل هند برای ایجاد روابط با سایر کشورها احترام می گذاریم… اما پیام اوکراین این است که باید رویکردی عملگرا و متعادل در نظر گرفته شود. بودن با روسیه در سمت اشتباه تاریخ است. …” او تاکید کرد.

همچنین بخوانید | در نشست گروه 20، وزیر امور خارجه روسیه از موضع مسئولانه هند در برنامه های کلیدی جهانی تمجید کرد.

جاپارووا گفت: “اوکراین واقعا می خواهد هند به آن نزدیک شود. ما صفحات مختلفی در تاریخ داشتیم اما اکنون اوکراین در حال کسب استقلال است. ما اکنون می توانیم سوژه باشیم، نه هدف.”

‘سربازان روسی کاسه توالت را می دزدند’

جاپارووا با اشاره به جنایات جنگی انجام شده در این کشور جنگ زده گفت که مکالمات شنود شده سربازان روسی و همسران و مادران آنها نشان می دهد که آنها در مورد سرقت خانواده ها در اوکراین هستند که شامل “کاسه توالت” نیز می شود.

او گفت: “زمانی که ما مکالمات شنود شده سربازان روسی با همسران و مادرانشان را دریافت کردیم، آنها در مورد آنچه از خانواده های اوکراینی دزدی کنیم، گاهی اوقات حتی کاسه توالت می دزدند.”

تعاملات معاون وزیر خارجه اوکراین در هند

جاپارووا در جریان سفر خود به هند از 10 تا 12 آوریل، مذاکرات دوجانبه ای با سانجی ورما، وزیر (غرب)، MEA داشت. دستور کار دوجانبه شامل حوزه هایی مانند اقتصادی، دفاعی، کمک های بشردوستانه و مسائل جهانی مورد علاقه دوجانبه بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه (MEA) آمده است: “او به وزیر (غرب) در مورد وضعیت حاکم در اوکراین اطلاع داد.

همچنین بخوانید | روسیه و چین با خلاصه نشست هند در گروه 20 موافق نیستند زیرا اکثر کشورها جنگ اوکراین را محکوم می کنند

در مورد موضوع دانشجویان پزشکی هند، وزیر اوکراین خاطرنشان کرد که کشورش به دانشجویان پزشکی خارجی اجازه می‌دهد در آزمون صلاحیت دولتی واحد در کشور محل اقامت خود شرکت کنند.

معاون وزیر خارجه اوکراین همچنین پیشنهاد کرد که بازسازی زیرساخت ها در اوکراین می تواند فرصتی برای شرکت های هندی باشد. در بیانیه آمده است: “وزیر (غرب) به اشتراک گذاشت که هند داروها، تجهیزات پزشکی و اتوبوس های مدرسه و غیره را به اوکراین ارائه کرده است.”

جاپارووا همچنین با میناکشی لخی وزیر امور خارجه تماس گرفت و در مورد طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه و بین المللی مورد علاقه دوجانبه گفتگو کرد. او نامه ای از زلنسکی به نخست وزیر نارندرا مودی تحویل داد.

در بیانیه آمده است: “اوکراین درخواست کمک های بشردوستانه اضافی، از جمله داروها و تجهیزات پزشکی نیز توسط او به اشتراک گذاشته شد. توافق شد که کمیسیون بین دولتی بعدی بین دو کشور در تاریخ مناسبی در هند برگزار شود.”

جاپارووا از انستیتوی مطالعات دفاعی Manohar Parrikar بازدید کرد و همچنین در شورای امور جهانی هند سخنرانی کرد.

MEA گفت، وزیر در طول سفر خود بر تمایل اوکراین برای ایجاد روابط قوی تر و نزدیک تر با هند تاکید کرد.

(با ورودی های ANI)