وزیر دفاع چین از روابط قوی با روسیه در نشست پوتین استقبال کرد

توسط خبرگزاری فرانسه: لی شانگفو وزیر دفاع چین در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کرملین از روابط با مسکو استقبال کرد.

او در سخنانی ترجمه شده که روز یکشنبه از تلویزیون روسیه پخش شد گفت: “ما روابط بسیار قوی داریم. آنها از اتحادهای نظامی-سیاسی دوران جنگ سرد پیشی می گیرند… آنها بسیار با ثبات هستند.”

وی افزود که روابط روسیه و چین “از قبل وارد دوره جدیدی شده است”.

لی گفت: “این اولین سفر خارجی من از زمان تصدی پست وزیر دفاع چین است. من به طور خاص روسیه را برای این کار انتخاب کردم تا بر ماهیت ویژه و اهمیت استراتژیک روابط دوجانبه خود تاکید کنم.”

بخوانید | چین از سیاست خارجی جدید پوتین حمایت می کند و می گوید برای تقویت روابط با روسیه و هند آماده است

در این دیدار که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز حضور داشت، پوتین از همکاری نظامی روسیه و چین استقبال کرد.

پوتین گفت: «ما همچنین به طور فعال از طریق ادارات نظامی کار می کنیم، به طور منظم اطلاعات مفید را مبادله می کنیم، در زمینه همکاری های نظامی-فنی همکاری می کنیم، تمرین های مشترک انجام می دهیم.

وی افزود: «این، بدون شک، یکی دیگر از حوزه‌های مهمی است که ماهیت منحصراً اعتمادی و استراتژیک روابط ما را تقویت می‌کند.»

‘عصر جدید’

در طی دو روز گفتگو، پوتین و شی از “دوران جدید” در روابط خود استقبال کردند و در مورد پیشنهادات پکن برای پایان دادن به درگیری اوکراین گفتگو کردند.

مسکو و پکن در سال‌های گذشته همکاری‌های خود را افزایش داده‌اند، که هر دو ناشی از تمایل به موازنه‌سازی سلطه جهانی ایالات متحده است. از زمانی که پوتین در فوریه گذشته حمله به اوکراین را آغاز کرد، همکاری آنها نزدیکتر شده است.

چین به دنبال این است که خود را به عنوان یک طرف بی طرف در مناقشه اوکراین نشان دهد، اما واشنگتن پکن را به بررسی صادرات تسلیحات به مسکو متهم کرده است – ادعاهایی که چین آن را رد کرد.

بخوانید| “صلح، رفاه و امکانات نامحدود”: نکات مهم از نشست شی و پوتین