پاکستان: تیم تحقیقات مشترک عمران خان را برای حمله 9 می به جناح احضار کرد

توسط Press Trust of India: یک تیم تحقیقاتی مشترک برای بررسی حمله خشونت‌آمیز به خانه فرمانده سپاه یا خانه جناح در اینجا در 9 می، عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان را روز سه‌شنبه احضار کرد.

از خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) خواسته شده است که در ساعت 4 بعد از ظهر در مقر پلیس قلا گجار در لاهور در JIT حاضر شود. وی در پرونده ای که در پاسگاه پلیس راه سرور در برابر این حمله ثبت شده بود، برای بازجویی فراخوانده شده است.

خانه جناح (خانه فرماندهی سپاه) در پی اعتراضات ضد دولتی علیه دستگیری نخست وزیر سابق خان در 9 می توسط آتش افروزان به آتش کشیده شد.

تعداد زیادی از کارگران حزب تحریک انصاف در 9 مه به خانه جناح یورش بردند و پس از خرابکاری آن را به آتش کشیدند.

منابع به نقل از جئو نیوز گفتند، یک تیم تحقیقاتی مشترک (JIT) – که توسط دولت موقت پنجاب برای بررسی حملات آتش‌سوزی به خانه جناح و برج شرکت عسکری در لاهور در 9 مه تشکیل شده بود، خان را روز سه‌شنبه احضار کرد.

همچنین بخوانید | “بازی” برای عمران خان به پایان رسید: جنجال مریم نواز در نخست وزیر سابق پس از خروج اعضای ارشد PTI

دستگیری خان روزها اعتراضات خیابانی را برانگیخت که پس از آن مهاجرت رهبران تحریک انصاف آغاز شد، زیرا نیروهای امنیتی پس از حملات به نهادهای غیرنظامی و نظامی، سرکوب حزب را آغاز کردند.

دست کم هشت نفر در اعتراضات خشونت آمیز در این کشور کشته شدند.

معترضان خشن یک هواپیمای ساکن در منطقه میانوالی پنجاب، زادگاه خان را به آتش کشیدند و به ساختمان آی اس آی در فیصل آباد حمله کردند.

اوباش برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند. به گفته پلیس، بیش از دوازده تأسیسات نظامی در جریان اعتراضات خشونت آمیز دو روزه تخریب یا به آتش کشیده شد.

همچنین بخوانید | عمران خان می‌گوید: «طرح لندن به پایان رسیده است»، ارتش پاکستان قصد دارد او را به مدت 10 سال زندانی کند.

JIT به ریاست معاون بازرسی کل پلیس (DIG) کامران عادل از نخست وزیر سابق – که در آوریل سال گذشته با رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد – خواسته است تا ساعت 4 بعدازظهر در مقابل هیات بازرسی حاضر شود.

JIT خان را در ارتباط با شورش های 9 می کباب خواهد کرد. وزارت کشور پنجاب 10 JIT مختلف را برای بررسی حملات و تظاهرات خشونت آمیز در 9 مه، که ارتش آن را “روز سیاه” نامید، تشکیل داده است.

این گزارش می افزاید که نخست وزیر معزول در چندین FIR اسکان داده شده در پاسگاه های مختلف پلیس در استان نامزد شد.

این گزارش افزود: پس از دریافت اخطار از JIT، خان با تیم حقوقی خود مشورت کرد، اما هنوز نمی توان تصمیم گرفت که آیا رئیس PTI در برابر هیئت تحقیقاتی حاضر می شود یا خیر.

همچنین بخوانید | پرونده القادر تراست که در آن عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان دستگیر شد چیست؟