پرز لوکاشنکو بلاروس پس از دیدار پشت درهای بسته با پوتین به بیمارستان منتقل شد، همچنان “بحرانی” است.

توسط میز جهانی هند امروزروزنامه دیلی اکسپرس گزارش داد: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، به بیمارستانی در مسکو منتقل شده و در وضعیت وخیمی قرار دارد.

والری تسپکالو، مخالف لوکاشنکو، با استناد به گزارش‌های تایید نشده، گفت که رئیس‌جمهور 68 ساله بلاروس “پس از دیدار پشت درهای بسته با پوتین فورا به بیمارستان بالینی مرکزی مسکو منتقل شد.”

تسپکالو نامزد سابق ریاست جمهوری بلاروس و سفیر سابق در ایالات متحده است. تسپکالو در توییتی گفت که لوکاشنکو «تحت مراقبت‌های پزشکی باقی می‌ماند» و «متخصصان پیشرو بسیج شده‌اند» تا به وضعیت او دسترسی پیدا کنند که به نظر می‌رسد وخیم است.

تسپکالو نوشت که مراحل تصفیه خون انجام شده است و وضعیت لوکاشنکو غیرقابل انتقال تلقی شده است.

وی افزود: «تلاش‌های سازمان‌دهی شده برای نجات دیکتاتور بلاروس با هدف از بین بردن گمانه‌زنی‌ها درباره دخالت ادعایی کرملین در مسمومیت وی انجام شد.»

شایعات در مورد سلامتی لوکاشنکو مدتی است که به گوش می رسد. لوکاشنکو یکی از متحدان پوتین که از حمله رهبر روسیه به اوکراین حمایت کرده است، در جشن های مسکو در 9 مه ظاهر شد. با این حال، او جشن را زودتر ترک کرد و بعداً در حال تلاش برای صحبت کردن و با بانداژی روی بازویش دیده شد که به گمانه زنی ها در مورد سلامتی او دامن زد.

دولت بلاروس در بحبوحه گمانه زنی ها در مورد وضعیت سلامتی رئیس جمهور کم حرف مانده است و هنوز بیانیه ای در مورد ماهیت بیماری وی منتشر نکرده است. این موضوع بیشتر به تئوری های توطئه دامن زد که لوکاشنکو ممکن است توسط سرویس های مخفی روسیه مسموم شده باشد.

این در حالی است که لوکاشنکو هفته گذشته تأیید کرد که روسیه انتقال کلاهک های هسته ای تاکتیکی را برای ذخیره سازی به بلاروس آغاز کرده است. این اولین استقرار چنین تسلیحاتی در خارج از مرزهای این کشور از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل سال جاری استقرار سلاح‌های کوتاه‌برد در بلاروس را اعلام کرد، اقدامی که به طور گسترده به عنوان هشداری برای غرب در حالی که حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش می‌دهد، تلقی می‌شود.