پس از بمباران شهر خود توسط روسیه، مواد منفجره در همان محل در بلگورود پیدا شد

توسط آسوشیتدپرسمقامات گفتند: هفده ساختمان آپارتمانی روز شنبه در یکی از شهرهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین پس از پیدا شدن یک بمب در محلی که بمبی که به طور تصادفی توسط هواپیمای جنگی روسی پرتاب شده بود باعث انفجاری قدرتمند در این هفته شد تخلیه شدند.

انفجار بمب در اواخر روز پنجشنبه بخشی از بلگورود را لرزاند و یک دهانه بزرگ و سه زخمی بر جای گذاشت. وزارت دفاع روسیه به سرعت اذعان کرد که سلاحی که به طور تصادفی توسط یکی از بمب افکن های Su-34 خود رها شده است باعث انفجار شده است.

این وزارتخانه گفت که تحقیقات در حال انجام است، اما جزئیات بیشتری در مورد این سلاح که به گفته کارشناسان نظامی احتمالا یک بمب قدرتمند 500 کیلوگرمی (1100 پوندی) است، ارائه نکرد.

فرماندار استان بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف، روز شنبه گزارش داد که سنگ شکنانی که محل انفجار روز پنجشنبه را بررسی می کردند، چیزی را که او آن را “موجود انفجاری” می نامید، “در مجاورت ساختمان های مسکونی” پیدا کردند و تصمیم گرفتند آن را منفجر کنند.

به گفته والنتین دمیدوف، شهردار بلگورود، تخلیه احتیاطی اواخر روز به پایان رسید.

«بمب از منطقه مسکونی خارج شد. دمیدوف در تلگرام نوشت: ساکنان به خانه هایشان بازگردانده می شوند.

مقامات روسی نگفتند که آیا این وسیله منفجر شده به طور تصادفی در روز پنجشنبه پرتاب شده است و اگر چنین است، آیا بقایای بمبی بود که در شهر منفجر شد یا جدا از آن.

همچنین بخوانید | روسیه با تبلیغات ویدیویی که در آن مردان «واقعی» را فرا می‌خواند، استخدام جنگ را گسترش می‌دهد

بلگورود، واقع در حدود 40 کیلومتری (25 مایلی) شرق مرز روسیه و اوکراین، از زمانی که روسیه در سال گذشته نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد، با حملات پهپادی منظم روبرو شده است. مقامات روسیه ارتش اوکراین را مسئول این حملات می‌دانند که مستقیماً مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

اواخر روز شنبه، اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه خارکف، گفت که پنج موشک شلیک شده از منطقه بلگورود به این منطقه اصابت کرد، از جمله یکی که به «زیرساخت‌های غیرنظامی» نامشخصی در شهر خارکف، پایتخت این کشور اصابت کرد.

تهاجم مسکو به اوکراین روابط با غرب را با اخراج مکرر دیپلمات‌ها از هر دو طرف به انجماد عمیق کشانده است.

روز شنبه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات آلمانی “در مورد اخراج دسته جمعی دیگری از کارمندان نمایندگی های دیپلماتیک روسیه در آلمان تصمیم گرفته اند.”

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که «در واکنش به اقدامات خصمانه برلین»، روسیه تصمیم گرفت تا اخراج‌های آلمان را «انعکاس» کند و حداکثر تعداد کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان در روسیه را «به طور قابل توجهی محدود کند».

رسانه دولتی روسیه گزارش داد که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت که روسیه بیش از 20 دیپلمات آلمانی را اخراج می کند، اما تعداد دقیقی ارائه نکرد.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که این اظهارات را مورد توجه قرار داده است. در این بیانیه آمده است که دولت آلمان و روسیه در هفته‌های اخیر بر سر «سوالات مربوط به کارکنان مأموریت‌های دیپلماتیک مربوطه» در تماس بوده‌اند و پرواز روز شنبه در این زمینه انجام شد. توضیح بیشتری نداد.

نیروی هوایی آلمان پیشتر اعلام کرد که یک هواپیمای روسی روز شنبه با مجوز دیپلماتیک به برلین پرواز کرد، اما مشخص نکرد چه کسی یا چه کسی در هواپیما بوده است. مجوز ویژه لازم است زیرا اتحادیه اروپا مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در اوکراین، حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه بست.

همچنین بخوانید | جنگ در اوکراین روابط با هند را تقویت کرد. روابط را قطع نکرد: مقام آمریکایی

همچنین بخوانید | روسیه در سرکوب دشمنان پوتین از خطوط جدید عبور می کند