پگاسوس راه خود را به منطقه جنگی باز می کند

توسط بیدیشا سها: نرم افزار جاسوسی بدنام Pegasus گروه NSO که قبلاً به دلیل سوء استفاده علیه افراد سیاسی و حقوق مدنی در اخبار منتشر شده بود، در یک منطقه جنگی مورد استفاده قرار گرفت.

گزارشی که توسط چندین سازمان مستقل حقوق دیجیتال منتشر شد، شواهد قابل توجهی از استفاده از پگاسوس به عنوان یک سلاح در موقعیت‌های درگیری نظامی پیدا کرده است. آنها دریافتند که روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، یک مقام سازمان ملل و اعضای جامعه مدنی در ارمنستان در زمان درگیری بر سر سرزمین مورد مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی هک شده اند.

اطلاعات جهانی و جنگ سایبری در عصر دیجیتال زمانی که یک شرکت اسرائیلی، گروه NSO، نرم افزار جاسوسی درجه نظامی خود را Pegasus در سال 2011 به بازار جهانی معرفی کرد، برای همیشه تغییر کرد.

این نرم افزار می تواند ارتباطات تلفن های هوشمند را بدون اطلاع کاربر و بدون همکاری سازندگانی مانند AT&T، اپل یا هر شرکت دیگری رمزگشایی کند. این می تواند یک تلفن را به یک دستگاه نظارت تبدیل کند، با میکروفون ها و دوربین هایی که بدون اطلاع کاربر فعال می شوند.

همچنین بخوانید | گروهی که متهم به فروش نرم افزار جاسوسی “جایگزین Pegasus” بودند، مجوز FDI را از دولت UPA دریافت کردند.

پگاسوس که اغلب به عنوان “بدنام ترین نرم افزار جاسوسی جهان” از آن یاد می شود، اغلب ردپای خود را در حلقه های روزنامه نگاران، مخالفان و منتقدان می یافت.

زمانی مورد توجه قرار گرفت که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، به حملات جاسوس‌افزاری که قبل و بعد از مرگش روی تلفن‌های نامزد و دوستانش نصب شده بود، مرتبط بود. گروه NSO استفاده مشتریان دولتی از بدافزار هک آن را برای هدف قرار دادن روزنامه نگار یا خانواده اش رد کرد.

سال گذشته، دولت ایالات متحده در برابر سوء استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، مخالفان و روزنامه نگاران موضع عمومی گرفت. این شرکت سازنده اکثر ابزارهای هک، NSO Group را در لیست سیاه قرار داد.

اما، استفاده از نرم افزارهای جاسوسی در سراسر جهان رو به گسترش است و شرکت های جدیدی که از کهنه سربازان سابق اطلاعات سایبری اسرائیلی استفاده می کنند که برخی از آنها برای NSO کار می کردند – وارد عمل شدند تا خلاء ناشی از ممنوعیت آنها را پر کنند.

مشخص شد که از سال 2021 در ده‌ها کشور دیگر مورد استفاده قرار گرفته است، که نشان‌دهنده تقاضای مستمر در میان دولت‌ها و فقدان تلاش‌های مشترک بین‌المللی برای محدود کردن استفاده از چنین ابزارهایی است.

فناوری که زمانی در دست تعداد کمی از کشورها بود، اکنون در همه جا وجود دارد، که چشم انداز جاسوسی دولت را تغییر می دهد.

در ارمنستان و آذربایجان چه می‌گذرد؟

ارمنستان و آذربایجان سال ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی با هم اختلاف دارند. در حالی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است، بسیاری از ساکنان آن اتباع ارمنی هستند.

اتهامات جنایات جنگی از هر دو طرف، از جمله ادعای اعدام دسته جمعی اسیران جنگی ارمنی و مثله کردن سربازان کشته شده توسط آذربایجانی ها وجود داشته است.

علیرغم سالها تلاش میانجیگری بین آنها، هر دو کشور هنوز به توافقنامه صلحی دست پیدا نکرده اند که مسائل باقیمانده مانند تعیین مرزها و بازگشت زندانیان را حل و فصل کند.

تلاش اخیر برای مذاکره برای عادی سازی روابط ماه گذشته در واشنگتن دی سی در میان هوای تشدید تنش ها انجام شد.

در اواسط سال 2021، آنا ناغدالیان که سخنگوی آژانس روابط خارجی ارمنستان است، توسط اپل هشدار داده شد که آیفون او مورد حمله یک دولت خارجی قرار گرفته است.

همچنین بخوانید | آیا ChatGPT واقعاً می تواند جایگزین مشاغل شود یا فقط یک نرم افزار جاسوسی دیگر مانند Pegasus است؟

او اخیراً در روز پنج‌شنبه متوجه شد که تلفنش حداقل 27 بار بین اکتبر 2020 و ژوئیه 2021 هک شده است، با تزریق بدافزارهای مخرب تقریباً هر ماه، طبق تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی تلفن او.

اما او تنها نبود. او یکی از حداقل 13 نفر دیگر از جمله یکی از مقامات سازمان ملل در ارمنستان بود که تلفن‌هایش مورد هدف جاسوس‌افزار آیفون – Pegasus گروه NSO قرار گرفت.

اکنون دسترسی داشته باشید، CyberHUB-AM (گروه اضطراری دیجیتال ارمنستان)، آزمایشگاه شهروند در دانشکده امور جهانی مونک در دانشگاه تورنتو، آزمایشگاه امنیتی عفو بین‌الملل، و روبن مرادیان برای انجام تحقیقات فنی در مورد نقض‌ها و بررسی حملات همکاری کردند. به عنوان اولین نمونه از نرم افزار NSO که در یک منطقه جنگی فعال استفاده می شود.

Access Now که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک است و در راستای دفاع از حقوق بشر در عصر دیجیتال کار می کند، “به طور قطعی این هک Pegasus را به یک اپراتور دولتی خاص مرتبط نکرده است.” این گزارش خواستار «تعلیق فوری» فروش و انتقال فناوری جاسوس‌افزار است.

تحقیق و اهداف

آنا نقدالیان، کارلن اصلانیان و استغیک بدویان (خبرنگاران رادیو آزادی)، روبن ملیکیان (عضو جامعه مدنی ارمنستان)، دکتر واروژان گغامیان (استاد دانشگاه دولتی ایروان)، ساموئل فرمانیان (از بنیانگذاران تلویزیون آرم نیوز)، از جمله اهداف بودند. کریستین گریگوریان (مدافع حقوق بشر) و پنج نفر دیگر که می خواستند ناشناس بمانند.

عملیات هدف گیری از اکتبر 2020 تا اواخر سال 2021 انجام شد که با درگیری آذربایجان و ارمنستان همپوشانی دارد. اما شغل قربانیان نرم افزارهای جاسوسی و زمان هدف گیری “به شدت” نشان می دهد که درگیری دلیل عملیات هک بوده است.

Citizen Lab، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در تورنتو، حداقل دو اپراتور مشکوک Pegasus را در آذربایجان شناسایی کرد که آنها را “BOZBASH” و “YANAR” با اسکن مداوم اینترنت و کاوش کش DNS آنها می نامند.

به گفته آنها، اپراتور YANAR Pegasus به نظر می رسد هدف گیری منحصراً داخلی در آذربایجان داشته باشد، در حالی که اپراتور BOZBASH اهدافی از جمله طیف گسترده ای از نهادها در ارمنستان دارد. از این رو، به این نتیجه رسیده است که شواهد قابل توجهی نشان می دهد آذربایجان مشتری پگاسوس است و این اهداف به شدت مورد توجه آذربایجان بوده است.

همچنین بخوانید | نرم افزارهای جاسوسی مانند Pegasus برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران و سیاستمداران استفاده می شود

در سال 2018، گزارش دیگری توسط Citizen Lab رمزگشایی کرد که اپراتورهای NSO هند را با نام مستعار “GANGES” مرتبط کردند. به طور مشابه، آنها فعالیت‌ها را در کشورهای خاورمیانه مانند قطر، عمان و امارات با عنوان «MIDDLE» مرتبط کردند.

به گفته Citizen Lab، عملیات “Ganges” با برخی از ارائه دهندگان مخابراتی محبوب در هند مانند Bharti Airtel، Mahanagar Telephone Nigam Limited (MTNL)، اینترنت کابلی Hathway و غیره مرتبط بوده است.

همچنین با شرکت مخابرات پاکستان محدود، شرکت مخابراتی بنگلادش و صرافی اینترنتی ستاره هاب در سنگاپور مرتبط بود.

در یک تحقیق مشترک توسط 17 آژانس رسانه ای از جمله داستان های ممنوعه، ابتکار پروژه Pegasus استفاده از جاسوس افزار توسط دولت ها بر روی روزنامه نگاران، سیاستمداران مخالف، فعالان و افراد تجاری را مورد بررسی قرار داد.

این گروه یک لیست هدف متشکل از پنجاه هزار شماره تلفن را شکست که سیصد عدد از آن ها از هند بود.

بعداً دیوان عالی کشور کمیته فنی را تعیین کرد و درخواست کرد که تلفن افراد مظنون به جاسوسی دولتی برای بررسی ارائه شود.

همچنین بخوانید | دموکراسی هند تحت حمله، پگاسوس از من جاسوسی می کرد: راهول گاندی در کمبریج

واتس‌اپ که متعلق به متا است، در میان تعدادی از شرکت‌های فناوری است که از سال 2019 علیه گروه NSO پیگرد قانونی می‌کنند. آنها ادعا کرده‌اند که گروه NSO بیش از 1400 نفر را از طریق پلتفرم پیام‌رسان زیر نظر داشته است. این شکایت به دنبال مسدود کردن گروه NSO از پلتفرم‌ها و سرورهای متا و بازیابی خسارت‌های نامشخص است.

گزارش تهدید دسامبر 2021 متا یک مشتری ارمنستانی شرکت نرم افزارهای جاسوسی مزدور Cytrox را شناسایی کرد. جاسوس افزار Cytrox’s Predator در سرتاسر جهان مورد سوء استفاده قرار گرفته است و همچنین موضوع تحقیق کمیته PEGA اتحادیه اروپا بوده است.

کمیته حمایت از خبرنگاران همچنین بیانیه‌ای صادر کرده است که می‌گوید: «مقامات ارمنستان و آذربایجان باید اجازه تحقیقات شفاف در مورد هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران ارمنی با پگاسوس را بدهند و NSO Group باید پاسخ قانع‌کننده‌ای به یافته‌های این گزارش ارائه دهد و ارائه فناوری‌های خود را به دولت‌ها یا دولت‌ها متوقف کند. سایر بازیگرانی که روزنامه نگاران را هدف قرار می دهند» در حالی که همچنین تأکید می کند که این گزارش یادآور خطر «پگاسوس» و سایر نرم افزارهای جاسوسی مورد استفاده برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران است.