پیستون چیست ؟

در پیشرانه پیستون متقابل مثل مدلهای دیزلی معمولی، هیچگونه شمع و سیستم جرقهزنی وجود ندارد. در این دسته، در تاج پیستون به جهت سر شمع و یا این که سوپاپها فضایی را حساس گود کردن آن ساخت میکنند. در برخی از پیستون ها کف پیستون فنجانی یا این که فرورفتگی جای سوپاپ داراست که وقتی سوپاپ ها باز می شوند می توانند در آن حرکت کنند.در بعضا دیگر از پیستون ها سر پیستون گنبدی یا به صورت های دیگر هست تا تلاتم در گوشه و کنار احتراق ارتقاء یابد. در همین نوشته قصد داریم به جهت شناخت بیشتر شما حیاتی پیستون به تیتر یک راننده رشته ای بپردازیم و از کارایی و کالا و اشکال آن تا دلایل خرابی و نشانه های آن کلام کنیم. این اختلاف قطر در میان نیم تا ۷دهم میلیمتر است. 64 سیلندر موجود در این تانک قطر به شدت بزرگی داراست . به حیث نمیرسد به کار گیری از طرحهای سابق در دنیای مدرن کنونی خیلی بهصرفه و معقول باشد، ولی کمپانی آمریکایی Achates Power اهمیت ورژن بازطراحیشده از جور مفهومی پیشرانه احتراقی این فعالیت را انجام نمایندگی پیستون تبریز میدهد. از قبیل جنس، طرح و شکل و مدل موتوری که در آنها به کار میروند. در شکل ذیل سرسیلندر خودرویی را مشاهده می نمایید که در هر سیلندر آن 4 سوپاپ استفاده شده است. پیستون ، در عمق موتور ماشین می باشد ، به جهت بازدید پیستون میبایست درب سوپاپ و سرسیلندر باز شود. در صورت زیر قرار دادن رینگ پیستون در داخل شیار پیستون را تماشا می کنید. رینگ فشاری بالاترین یا این که نزدیک ترین حلقه به گازهای احتراق میباشد و در معرض بیشترین میزان خوردگی شیمیایی و همچنینی بالاترین دمای عمل قرار دارد. علت رایج دیگری که به جهت این کار وجود دارااست انبساط بیش از میزان پیستون در محل خروج دود می باشد ولی همین حالتی بیشتر در سیلندرهایی حادثه می افتد که بر روی دهانه خروجی آن ها پل زده شده هست . به جهت جلوگیری از زدن پیستون در اکثری از موتور ها از پیستون هایی به کار گیری می شود که گژن پین آن‌ها اندکی خارج از مرکز است.این بیرون از مرکزی به طرف دامنه پیستون می باشد که منزله سطح فشار گیر مهم (شکل ۱۰) عمل می کند. هنگامیکه که اشکالی در کار موتور پیش می آید به احتمال دوچندان ، پیستونها هم از همین جراحت وارده در امان نمی مانند و پیستون هم صدماتی می بیند . کلیدی اعتنا به مقاومت بالای چدن در برابر حرارت، چدنی ها در خودروهای خاص به فعالیت می روند. پیستون رینگ ها اساسی مفاصل مورب هم برای فشار های فراتر از 15 بار استعمال می شود. بخش اعظم موتورهای Briggs & Stratton از حلقه های فشاری حاشیه اریب یا حاشیه پر رنگ به کار گیری می­کنند. البته این رخنه به پیستون اجازه نمی دهد تا گاز یا مایع را در بالای پیستون فشرده کند. حلقه پیستون می­بایست اتصال شعاعی قابل پیش بینی و موثری در بین جداره سیلندر و تراز جانبی حلقه برقرار نمایند تا عایق بندی به روش مناسبی انجام گیرد. چدن به راحتی کلیدی جداره سیلندر آب بندی میشوند. اساسی وجود سوختن بنزین، همین پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره میبرد؛ به همین مضمون‌ که اهمیت دانسیته ادغام سوخت و هوا همراهبا گازهای خروجی داغ ما‌نده که بهعمد در سیلندرها گیر افتادهاند، ترکیب سوخت و هوا داغ شده و همین سبب اشتعال سوخت میشود. به جهت رفع این اختلال به این معنی که ایجاد ادغام سوخت و هوای فشرده و پرهیز از گیرکردن پیستون درون سیلندر ، قطر پیستون را تا آنجا که به بدنه سیلندر گیر نکند بزرگ درست می نمایند و برای ایجاد مخلوط فشرده سوخت و هوا از رینگ های نازکی در دیواره پیستون به کارگیری می کنند. بعضا حلقه های پیستون به جای سطوح جانبی مسطح لبه های پخ دارند. رینگ پاک کن (وایپر) یک حلقه پیستون است که سطحی اریب داشته و در شیار رینگی که میان حلقه فشاری و حلقه روغنی قرار دارد جای می­گیرد. شیارهای محل قرار گرفتن رینگها در نصیب بالای پیستون هستند در هر پیستون معمولا 3تا 5 شیار حلقه وجود دارد. در بعضا از پیستونها مواد فولادی بصورت حلقهای در موقع ریخته گری باطن پیستون قرار میگیرند. آلیاژ آلومینیوم ریخته گری سبک وزن بوده و انسجام ساختاری عالی و هزینه تولید پایینی دارد. به همین دلیل است که برای مخازن گازهای ویژه حساس وزن سبک استعمال می شود. پیستونهای چدنی در مقابل فرسودگی مقاومت بیشتری داشته شی کمتری در داخل سیلندر نسبت به پیستونهای آلومینیومی نیاز دارند (اصطلاح لقی پیستون به مسافت میان پیستون و جداره سیلندر گفته می شود). این اصطلاح وقتی به فعالیت میرود که شاتون خودرو شکسته باشد. ترازو و چینش حلقه پیستون به طراحی موتور و مواد به فعالیت رفته در سیلندر بستگی دارد. پیستون به چه صورت کار می کند؟ درصورتیکه بخواهیم به گویش ساده بگوییم که پیستون دقیقا چه کاری انجام می دهد، باید بگوییم که پیستون انرژی حاصل از احتراق سوخت در موتور را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می نماید و در غایت این حرکت، به چرخها و به شکل حرکت چرخشی منتقل میشود.