پیمان امنیت جوهر پاپوآ گینه نو و ایالات متحده در حالی که چین قدرت خود را در اقیانوس آرام منعطف می کند

توسط خبرگزاری فرانسه: پاپوآ گینه نو (PNG) روز دوشنبه (به وقت محلی) یک پیمان دفاعی با ایالات متحده امضا کرد که به نیروهای آمریکایی اجازه دسترسی به فرودگاه ها و بنادر خود را می دهد، زیرا واشنگتن با گسترش ردپای چین در منطقه اقیانوس آرام رقابت می کند.

واشنگتن نگرانی های فزاینده ای در مورد ظهور چین در اقیانوس آرام دارد، جایی که در تلاش است در ازای حمایت استراتژیک، کشورها را با مجموعه ای از مشوق های دیپلماتیک و مالی جذب کند.

وین باکری داکی، وزیر دفاع، پیش از آغاز نشست ایالات متحده با رهبران 14 ایالت جزیره ای اقیانوس آرام جنوبی در پورت مورسبی، پایتخت، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قرارداد امضا کرد.

همچنین بخوانید | نخست وزیر مودی ابتکارات توسعه جدید 12 ماده ای را برای کشورهای جزیره اقیانوس آرام اعلام کرد

نخست وزیر جیمز ماراپه در مراسم امضای این قرارداد گفت: «توافقنامه همکاری دفاعی انجام شده است» و افزود که جزیره اقیانوس آرام در حال «ارتقاء» روابط خود با ایالات متحده است.

بلینکن گفت که بر اساس توافق “کاملا شفاف”، هر یک از دو کشور قادر خواهند بود سوار کشتی های دیگری شوند، تخصص فنی را به اشتراک بگذارند و با هم “گشت زنی بهتر” در دریاها انجام دهند.

وی در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: توافقی که ما به دست آوردیم، کاری که انجام می دهیم مربوط به هیچ کشور دیگری نیست.

“این در مورد رابطه ما با جزایر اقیانوس آرام و دیدگاه مشترک ما برای این منطقه است.”

اقدامات دیپلماتیک واشنگتن در اقیانوس آرام روز دوشنبه پس از تمدید یک پیمان استراتژیک کلیدی با جزیره پالائو تقویت شد.

تشدید رقابت

در نشانه ای از تشدید رقابت بر سر اقیانوس آرام جنوبی، بلینکن تنها نماینده یک قدرت بزرگ نبود که هدفش مقابله با حضور رو به رشد اقتصادی، سیاسی و نظامی پکن بود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، چند ساعت قبل از او در آستانه دیدار خود به شهر پرواز کرد و نقش کشورش را به عنوان یک قدرت منطقه ای اعلام کرد.

نخست وزیر مودی به رهبران اقیانوس آرام گفت: “ما از یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز و فراگیر حمایت می کنیم. ما به حاکمیت و یکپارچگی همه کشورها احترام می گذاریم.”

پس از اولین سفر نخست وزیر هند به این کشور، نخست وزیر مودی در توییتی نوشت که این سفر “تاریخی” بود. بلینکن با امضای قرارداد امنیتی با PNG، ظرفیت ارتش ایالات متحده برای استقرار در منطقه را نیز گسترش خواهد داد.

پکن مین‌ها و بنادر در سراسر اقیانوس آرام را تصاحب کرده است و سال گذشته یک پیمان امنیتی محرمانه با جزایر سلیمان همسایه امضا کرد که به چین اجازه می‌دهد تا نیروهای خود را در این کشور مستقر کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که پکن با “مبادلات عادی” بین کشورها مخالفت نمی کند، اما باید مراقب استفاده از همکاری “به عنوان بهانه ای برای درگیر شدن در بازی های ژئوپلیتیک” در اقیانوس آرام باشد.

همچنین بخوانید | فیجی و پاپوآ گینه نو حمایت نخست وزیر مودی در «جنوب جهانی» را با بالاترین افتخار به رسمیت می شناسند.

“فعالیت های غیرقانونی”

ایالات متحده می ترسد که پایگاه نظامی چین در اقیانوس آرام جنوبی بتواند تأسیسات آن را در گوام فراتر بگذارد و در صورت تهاجم چین، دفاع از تایوان را پیچیده تر کند.

وزارت امور خارجه گفت که پیمان با PNG “ثبات و امنیت را در منطقه افزایش می دهد”.

گوردون پیک، مشاور ارشد جزایر اقیانوس آرام در مؤسسه صلح ایالات متحده گفت: «پورت مورسبی دیگر آن پاسگاه دیپلماتیک خواب‌آلود سابق نیست.

اگرچه ممکن است چین در هیچ جای سند ذکر نشده باشد، اما این یک زیرمتن مهم در این داستان تعمیق روابط ایالات متحده و PNG است.»

هفته گذشته، ماراپ گفت که این قرارداد به واشنگتن در ازای دسترسی به نظارت ماهواره‌ای آمریکا برای مبارزه با «فعالیت‌های غیرقانونی در دریای آزاد»، حرکت در آب‌های این کشور را پیشنهاد می‌کند.

او گفت که این توافق مانع از امضای قراردادهای مشابه با سایر کشورها از جمله چین نخواهد شد.

همچنین بخوانید | کسانی که به آنها اعتماد داشتیم، در مواقع لزوم کنار ما نمی ایستادند…: PM Modi در پاپوآ گینه نو

اعتراضات دانشجویی

بزرگترین روزنامه PNG، Post Courier، گزارش داد که این توافق باعث اعتراض دانشجویان در چندین دانشگاه شده است، به دلیل ترس از اینکه به نیروهای آمریکایی خودمختاری بیش از حد در برخی از نقاط ورودی کلیدی کشور بدهد.

در پورت مورسبی، تعداد زیادی از دانشجویان تا غروب در دانشگاه پاپوآ گینه نو جمع شدند و برخی از آنها لاستیک ها را آتش زدند. یک نگهبان خصوصی در دانشگاه گفت که به سمت خودروهای عبوری سنگ پرتاب می شود.

تدابیر امنیتی روز دوشنبه در پایتخت بالا بود، جاده‌ها مسدود شد و ماشین‌های گروه بمب‌گذاری شده در اطراف منطقه ساحلی مرکز شهر نزدیک به محل ملاقات رهبران مستقر بودند. ماموران همچنین با قایق های تندرو و جت اسکی در حال گشت زنی در آب های اطراف بودند.

پس از لغو سفر رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در مذاکرات سقف بدهی در واشنگتن، بلینکن در این نشست جایگزین جو بایدن شد.

وزارت امور خارجه گفت، علاوه بر این قرارداد، ایالات متحده متعهد شد 45 میلیون دلار PNG برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته، تغییرات آب‌وهوایی و اچ‌آی‌وی/ایدز و همچنین تجهیزات حفاظتی برای ارتش خود اختصاص دهد.

همچنین بخوانید | در G7، نخست وزیر مودی در مورد تمامیت ارضی صحبت می کند، در میان اختلاف مرزی با چین، بودا را فرا می خواند.