چرا تخلیه ایالات متحده از سودان درگیر درگیری آمریکایی ها را پشت سر گذاشت؟

توسط آسوشیتدپرس: جناح های متخاصم که تلاش می کنند کنترل کشور شرق آفریقا سودان را به دست بگیرند، کشور را در هرج و مرج فرو برده اند و هزاران نفر در حال فرار از پایتخت خارطوم و مناطق نبرد مجاور هستند. برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده، سفارتخانه های خود را بسته اند و بسیاری از آنها در حال هماهنگی برای تخلیه جسورانه کارکنان و سایر ساکنان خود در مجموعه ای از کاروان ها، پروازها و رانندگی های دیوانه وار فرار می کنند.

اما در هفته گذشته واکنش‌های بسیار متفاوتی از سوی دولت‌های مختلف صورت گرفته است، زیرا تلاش می‌کنند شهروندان و پرسنل سفارت‌ها را به امنیت برسانند. ایالات متحده به دلیل تخلیه تقریباً 70 کارمند سفارت در یک مأموریت هلیکوپتری توسط کماندوهای نخبه SEAL در آخر هفته تحت نظارت قرار گرفته است، در حالی که به هزاران شهروند آمریکایی خصوصی در سودان هشدار داده است که تخلیه مشابهی برای آنها انجام نخواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا که سال‌ها به شهروندان آمریکایی توصیه کرده است به سودان سفر نکنند، همچنان به آمریکایی‌ها توصیه می‌کند در محل خود پناه بگیرند. اکثر 16000 آمریکایی تخمین زده شده که در حال حاضر در سودان هستند، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی-سودانی هستند و تنها بخشی از آنها تمایل به ترک این کشور را ابراز کرده اند.

همچنین بخوانید | بیش از 400 کشته در درگیری‌های سودان، افزایش تخلیه کشورها به دلیل زخمی شدن اتباع خارجی در درگیری

اما حداقل برخی از کسانی که می‌خواهند آنجا را ترک کنند، توانسته‌اند به بندر سودان برسند، جایی که می‌توانند با کشتی به جده، عربستان سعودی بروند، یا در پروازهایی که توسط کشورهای دیگر انجام می‌شود، صندلی‌ها را اشغال کرده‌اند.

در سودان چه اتفاقی می افتد

همه چیز به مبارزه برای قدرت بین دو ژنرال قدرتمند و ارتش آنها خلاصه می شود: ژنرال عبدالفتاح برهان، که نیروهای مسلح سودان را رهبری می کند، و ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس یک گروه شبه نظامی معروف به نیروهای پشتیبانی سریع.

چهار سال پیش، یک قیام مردمی در سودان به سرنگونی عمر البشیر، مستبد دیرینه کمک کرد. اما در سال 2021، دو ژنرال – برهان و داگالو – به طور مشترک کودتایی را ترتیب دادند که تلاش‌ها برای ایجاد یک دولت غیرنظامی را از مسیر خود خارج کرد. هر دوی این افراد سابقه نقض حقوق بشر را دارند و نیروهای آنها فعالان دموکراسی خواه را سرکوب کرده اند.

برهان و داگالو تحت فشار بین المللی اخیراً با احزاب سیاسی و گروه های طرفدار دموکراسی توافق کردند. اما به دلیل افزایش تنش ها بر سر ادغام نیروهای RSF در نیروهای مسلح و زنجیره فرماندهی آینده، این امضا بارها به تعویق افتاد. تنش ها در 15 آوریل به خشونت کشیده شد.

هر طرف ده‌ها هزار نیرو در داخل و اطراف خارطوم و شهر Omdurman در ساحل مقابل رود نیل دارد. روز چهارشنبه، دومین روز از آخرین آتش بس شکننده، درگیری های پراکنده ادامه یافت.

همچنین بخوانید | ارتش هند، نخست وزیر مودی زندآباد: افراد تخلیه شده از سودان پس از فرود در دهلی شعار سر می دهند | تماشا کردن

چگونه کارکنان سفارت آمریکا را بیرون آوردند

با بدتر شدن شرایط امنیتی در اواخر هفته گذشته، از جمله آسیب به فرودگاه غیرنظامی و حمله به کاروان دیپلماتیک ایالات متحده در خارطوم، وزارت امور خارجه به این نتیجه رسید که «تنها راهی که می‌توانیم این کار را با خیال راحت برای همه پرسنل دیپلماتیک خود انجام دهیم، تکیه بر سفیر جان بس، معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت گفت: توانایی های همکاران نظامی ما.

روز شنبه سفارت آمریکا در خارطوم فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد و به کارکنان دستور داد کشور را ترک کنند.

وزارت دفاع انتقال منابع را به کمپ لمونیر در جیبوتی آغاز کرده بود تا برای تخلیه احتمالی آماده شود. روز شنبه، سه هلیکوپتر MH-47 شینوک حامل کماندوهای زبده SEAL از جیبوتی در مسیر اتیوپی به پرواز درآمدند، جایی که سوخت‌گیری کردند و سپس پرواز سه ساعته را به سمت خارطوم انجام دادند.

ژنرال دی سیمز، مدیر عملیات در ستاد مشترک، گفت: «عملیات سریع و تمیز بود و نیروهای نظامی کمتر از یک ساعت را روی زمین در خارطوم سپری کردند. هلیکوپترها بدون هیچ آتش سوزی به داخل و خارج خارطوم پرواز کردند.

آمریکایی ها هنوز در سودان هستند

در حالی که کارکنان سفارت با هواپیما به بیرون منتقل شدند، هیچ برنامه ای برای تخلیه مشابه برای هزاران آمریکایی که هنوز در سودان هستند وجود نداشت.

وزارت امور خارجه در یک هشدار امنیتی سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که «به دلیل وضعیت نامشخص امنیتی در خارطوم و بسته شدن فرودگاه، در حال حاضر تخلیه شهروندان آمریکایی با هماهنگی دولت آمریکا امن نیست».

در عوض، جزئیات مربوط به گذرگاه های مرزی موجود و الزامات مورد نیاز در هر مکان را ارائه کرد. این سازمان هشدار داد که درگیری ادامه دارد و بسیاری از مسیرها خطرناک و غیرقابل پیش بینی هستند.

کنسولگری ایالات متحده در آنجا به شهروندان آمریکایی که از طریق زمین به بندر سودان می‌رسند و می‌توانند با کشتی به جده بروند، کمک خواهند کرد. در حال حاضر، کمک های ایالات متحده به آمریکایی ها تا حد زیادی به کمک تلفنی و مجازی محدود شده است.

همچنین بخوانید | از آنجایی که درگیری سودان در خطر مرگبارتر شدن است، هند بیش از 600 نفر را تخلیه کرد داستان تا اینجا

ایالات متحده می‌تواند کشتی‌های نیروی دریایی خود را به بندر سودان بفرستد تا آمریکایی‌ها را به جده یا مکان دیگری که بتوانند حمل‌ونقل به ایالات متحده را برگردانند. با این حال، مقامات می گویند که این به وضعیت امنیتی و ایمن بودن پهلو گرفتن کشتی ها بستگی دارد. ایالات متحده گزینه های دیگری مانند باز کردن یک کنسولگری موقت در بندر سودان، تقویت کنسولگری خود در جده برای کمک به آمریکایی ها در هنگام ورود یا استفاده از یک فرودگاه نزدیک که سایر کشورهای اروپایی برای پرواز شهروندان از آن استفاده کرده اند، ایجاد کرده است.

مقامات آمریکایی معتقدند وضعیت امنیتی بندر سودان بهتر از پایتخت است، اما همچنان نگران احتمال تشدید خشونت هستند.

آنچه کشورهای دیگر انجام می دهند

در حالی که ایالات متحده می گوید خارج کردن شهروندانش بسیار خطرناک است، کشورهای دیگر در حال تخلیه اتباع خود هستند.

فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، هلند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، اردن، آفریقای جنوبی، مصر و عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که شهروندان خود و سایر کشورها را تخلیه کرده اند.

وزارت دفاع آلمان روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد که پس از پرواز بیش از 700 نفر از سودان از جمله 200 آلمانی و صدها نفر دیگر از بیش از 20 کشور دیگر، به پروازهای تخلیه خود پایان داد. فرانسه گفت که بیش از 500 نفر از 41 کشور را تخلیه کرده است و یک ناوچه نیروی دریایی را در بندر اصلی دریای سرخ سودان نگه می دارد تا به عملیات نجات خارجی ها ادامه دهد. بریتانیا به تخلیه نظامی غیرنظامیان از فرودگاهی در خارج از خارطوم ادامه می داد. سرتیپ دن ریو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت “آرام” است و نیروهای مسلح سودان امنیت خوبی در اطراف فرودگاه برقرار می کنند.

سرویس خبری دولتی عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که حدود 2150 نفر از جمله 114 شهروند سعودی و بیش از 2000 نفر از 62 کشور دیگر را با کشتی از سودان تخلیه کرده است. و مصر که بیش از 1500 شهروند خود را تخلیه کرده بود، گفت که هیئت دیپلماتیک این کشور سودان را ترک نخواهد کرد تا زمانی که تخلیه همه کسانی را که می خواهند ترک کنند، تضمین کند. وزارت خارجه مصر اعلام کرد که یکی از مدیران سفارت مصر در خارطوم روز دوشنبه به ضرب گلوله کشته شد.

آیا پاسخ ایالات متحده غیرمعمول است؟

در حالی که بسیاری از آمریکایی ها ممکن است تخلیه چشمگیر دیپلمات ها و شهروندان خصوصی از افغانستان در سال 2021 را به یاد بیاورند، این شرایط بسیار متفاوت بود. در بیشتر موارد، ایالات متحده هنگام بستن سفارت، شهروندان خصوصی را تخلیه نمی کند.

وضعیت در افغانستان متفاوت بود زیرا ایالات متحده به حضور نظامی 20 ساله خود در این کشور پایان می داد. تلاش برای از بین بردن حضور باقیمانده آمریکا در آنجا بود، که بیشتر آن مستقیماً با نقش واشنگتن در حمایت از دولت افغانستان مرتبط بود. چنین وضعیتی در سودان وجود نداشت و وجود ندارد.

معمول‌تر این رویه در مکان‌هایی مانند یمن، سوریه و ونزوئلا بوده است، جایی که ایالات متحده عملیات دیپلماتیک را به حالت تعلیق درآورد و پرسنل خود را به دلیل آشفتگی حذف کرد، اما شهروندان خصوصی را تخلیه نکرد.

ایالات متحده همچنین برای مدت کوتاهی سفارت را در کیف به دلیل تهاجم روسیه بسته بود، اما هیچ گونه تخلیه نظامی برای دیپلمات ها یا شهروندان خصوصی صورت نگرفت و از آن زمان سفارت دوباره باز شد.

برخلاف وضعیت افغانستان، ایالات متحده از نظر نظامی در درگیری سودان شرکت نداشت و به جز تعداد اندک گاردهای تفنگداران دریایی در سفارت خارطوم، هیچ حضور نظامی در زمین نداشت.

همچنین ایالات متحده چندین سال است که به آمریکایی ها هشدار داده است که به سودان سفر نکنند و به آنها گفته است که کمک کنسولی در سفارت بسیار محدود است.