چرا جنگ در سودان آغاز شده است؟ رانندگی در وضعیت اسفبار خارطوم و تخلیه

توسط میز جهانی هند امروز: در حالی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) انتظار دارد در سودان به دلیل شیوع بیماری و کمبود خدمات ضروری در بحبوحه جنگ، مرگ و میر “بسیار بیشتر” در سودان رخ دهد، مقامات سازمان ملل گفتند که یکی از طرفین درگیری سودان دچار مشکل شده است. کنترل یک آزمایشگاه ملی بهداشت را به دست گرفت در پایتخت خارطوم

این آزمایشگاه دارای تجهیزات بیولوژیکی است و در مرکز خارطوم، نزدیک به نقطه‌های درگیری که ارتش سودان را در برابر نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) قرار می‌دهد، یک گروه شبه‌نظامی که از شبه‌نظامیان بدنام جنجاوید که در جنایات درگیری‌های دارفور نقش داشتند، قرار دارد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، نبردهای بین ارتش سودان و شبه نظامی RSF از اواسط آوریل تاکنون حداقل 459 کشته و بیش از 4000 زخمی داشته است.

مدیر سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر تعداد کشته‌ها و جراحات ناشی از درگیری، انتظار دارد که مرگ و میرهای بیشتری به دلیل شیوع بیماری، عدم دسترسی به غذا و آب و اختلال در خدمات بهداشتی ضروری از جمله ایمن‌سازی وجود داشته باشد. ژنرال تدروس آدهانوم گبریسوس گفت.

این جنگ سودان را در هرج و مرج فرو برده است و این کشور آفریقایی که از قبل به شدت وابسته به کمک است را به مرز فروپاشی سوق داده است.

پیش از درگیری ها، سازمان ملل تخمین زد که یک سوم جمعیت سودان یا حدود 16 میلیون نفر به کمک نیاز دارند، رقمی که احتمالاً افزایش خواهد یافت.

بیش از 800000 پناهجوی سودان جنوبی در سودان زندگی می‌کنند که یک چهارم آنها در پایتخت خارطوم هستند، جایی که مستقیماً تحت تأثیر جنگ قرار دارند. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سودان در مجموع میزبان 1.1 میلیون پناهنده است. همچنین بیش از 3 میلیون آواره داخلی، عمدتاً در دارفور، منطقه‌ای که درگیر درگیری‌های چندین دهه است، وجود دارد.

آنچه در سودان در حال رخ دادن است

  • نبرد سودان خطر بیداری جنگ در دارفور را به همراه دارد

    ساکنان دارفور بیم آن دارند که نبرد بین رهبران نظامی رقیب سودان، جنگ را در منطقه وسیع و عمدتاً بیابانی که قبلاً توسط یک درگیری دو دهه ای زخمی شده بود، دوباره بیدار کند. درگیری دارفور در حدود سال‌های 2003 تا 2004 آغاز شد و شورشیان را در برابر نیروهای دولتی تحت حمایت شبه‌نظامیان سوارکار موسوم به “جانجاوید” در خشونت‌هایی قرار داد که حدود 300000 نفر را کشت و میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان آواره کرد.

    علیرغم مکرر قراردادهای صلح، درگیری از آن زمان تا کنون ادامه داشته است و خشونت در دو سال گذشته افزایش یافته است.

    بنابراین، هنگامی که ارتش سودان و شبه نظامیان RSF، که در طول یک انتقال سیاسی با هم حکومت می کردند، در اوایل ماه جاری در خارطوم شروع به تیراندازی به یکدیگر کردند، خشونت به سرعت به دارفور گسترش یافت.

    خونریزی بیشتر در دارفور ممکن است باعث تجدید علاقه ایالات متحده شود. خشونت های گذشته و اتهامات نسل کشی یک کمپین به رهبری سلبریتی ها برای صلح و مشارکت نزدیک واشنگتن در مذاکرات را به همراه داشت.

    یک خودروی سوخته در خارطوم سودان مشاهده شد (اعتبار: رویترز)

  • جناح های سودان با آتش بس موافقت کردند

    در روز دوشنبه، جناح های متخاصم سودان با آتش بس 72 ساعته موافقت کردند از روز سه شنبه، در حالی که کشورهای غربی، عربی و آسیایی برای بیرون کشیدن شهروندان خود از این کشور به رقابت پرداختند. نیروهای مسلح سودان (SAF) اعلام کردند که آمریکا و عربستان سعودی میانجی‌گری آتش‌بس بودند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ابتدا این توافق را اعلام کرد و گفت که این توافق پس از دو روز مذاکرات فشرده انجام شد. دو طرف به چندین قرارداد آتش بس موقت قبلی پایبند نبوده اند.

    بلینکن گفت که ایالات متحده با منافع غیرنظامی منطقه‌ای، بین‌المللی و سودانی هماهنگ می‌کند تا کمیته‌ای ایجاد کند که بر کار بر روی آتش‌بس دائمی و ترتیبات بشردوستانه نظارت کند.

    RSF در خارطوم تأیید کرد که با آتش بس که از نیمه شب شروع می شود، برای تسهیل تلاش های بشردوستانه موافقت کرده است. SAF در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که با توافق آتش بس نیز موافقت کرده است. ائتلافی از گروه های جامعه مدنی سودانی که بخشی از مذاکرات در مورد گذار به دموکراسی بودند از این خبر استقبال کردند.

    خبرنگار رویترز گفت، پیش از اعلام آتش بس عصر، حملات هوایی و درگیری های زمینی اومدورمان، یکی از سه شهر مجاور در منطقه پایتخت را لرزاند و همچنین درگیری هایی در پایتخت خارطوم رخ داد.

  • افراد آواره

    حدود 1.5 میلیون آواره در کمپ های دارفور زندگی می کنند. خشونت‌ها برای سال‌ها ادامه دارد و جنگجویان به شهرک‌ها یورش می‌برند، روستاها را به آتش می‌کشند و کمک‌های مردمی را غارت می‌کنند. منابع در Geneina، در نزدیکی مرز چاد، گفتند که مردان مسلح سوار بر اسب، موتور و کامیون بخش‌هایی از شهر را غارت کرده‌اند که باعث درگیری بین ارتش و RSF شده است.

    با این حال، در نیالا و الفشیر، ساکنان می‌گویند که با توافق برای استقرار نیروهای پلیس بی‌طرف در مراکز شهر که توسط جنگجویان در مناطق تحت کنترل خود باقی مانده‌اند، موفقیت‌هایی در فرونشاندن خشونت حاصل شده است.

    ساختمان های آسیب دیده در پی درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی و ارتش در جنوب خارطوم دیده می شود (اعتبار: رویترز)

  • 670 هندی از سودان تخلیه شدند

    جیشانکار وزیر امور خارجه روز دوشنبه از آغاز عملیات “کاوری” برای بازگرداندن سرخپوستان سرگردان از سودان خبر داد. هند روز یکشنبه اعلام کرد که دو هواپیمای ترابری نیروی هوایی ارتش در جده و کشتی نیروی دریایی INS Sumedha را در بندر سودان به عنوان بخشی از برنامه‌های اضطراری خود برای تخلیه هندی‌ها مستقر کرده است.

    هند در مجموع 670 شهروند هندی را از سودان تخلیه کرده است و به دنبال نجات تعداد بیشتری از شهروندان خود از کشور آفریقایی درگیر جنگ قبل از پایان آتش بس ضعیف بین ارتش عادی و یک نیروی شبه نظامی است. یک هواپیمای ترابری نظامی C-130J نیروی هوایی هند روز چهارشنبه 392 هندی را در سه پرواز از بندر سودان به جده آورد، یک روز پس از آن که یک کشتی نیروی دریایی هند 278 شهروند این کشور را نجات داد. بر اساس اطلاعات رسمی، تعداد کل هندی‌هایی که از سودان تخلیه شده‌اند تا کنون 670 نفر است.

    اتباع هندی سوار بر هواپیمای IAF C-130J از بندر سودان به عنوان بخشی از عملیات تخلیه تحت عملیات کاوری (اعتبار: PTI) حرکت می کنند.

    چهارشنبه شب اولین گروه از افراد تخلیه شده با یک هواپیمای تجاری از جده وارد دهلی نو شدند.

    هند یک مرکز ترانزیت در جده راه اندازی کرده است و وزیر امور خارجه وی مورالیدهران بر مأموریت تخلیه از شهر عربستان سعودی نظارت می کند.

  • تلاش های تخلیه توسط سایر کشورها

    این درگیری باعث عجله برای بیرون کشیدن دیپلمات ها و شهروندان خارجی شده است. چندین کشور اتباع خود را تخلیه کرده اند از طریق هوا، در حالی که برخی از بندر سودان در دریای سرخ، حدود 800 کیلومتر (500 مایل) از طریق جاده از خارطوم رفته اند. از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل، حداقل 20000 سودانی به چاد گریخته اند. حدود 4000 پناهجوی سودان جنوبی که در سودان زندگی می کردند به کشور خود بازگشتند.

    از صبح روز سه‌شنبه، یک مأموریت تخلیه آلمان در مجموع 500 نفر از بیش از 30 کشور را به محل امن آورده بود. فرانسه بیش از 500 نفر را از سودان تخلیه کرده است که شامل بیش از 200 شهروند فرانسوی و همچنین آمریکایی، بریتانیایی و دیگران است. هواپیماهای نظامی ایتالیایی که از جیبوتی پرواز می کردند، 83 ایتالیایی و 13 نفر دیگر را در طول شب تخلیه کردند.

    اتباع بریتانیایی پس از تخلیه در خارطوم، سودان، سوار هواپیمای RAF می شوند (اعتبار: رویترز)

    بریتانیا اعلام کرد که تخلیه «مقیاس وسیع» اتباع خود را از روز سه‌شنبه آغاز کرده است، با اولویت خانواده‌های دارای کودکان، سالمندان و افراد ناتوان. از روز یکشنبه حدود 100 شهروند هلندی از سودان تخلیه شده اند. نیروهای آمریکایی روز شنبه دیپلمات های آمریکایی و خارجی را تخلیه کردند.

    روسیه هنوز هیچ گونه تخلیه سفارت یا اتباع خود از خارطوم را اعلام نکرده است. همه ژاپنی هایی که می خواستند آنجا را ترک کنند تخلیه شده اند. سوئیس در حال حاضر سفارت خود را بسته و همه کارکنان سوئیس و خانواده های آنها را تخلیه کرده است.

    چین گفت که اکثر اتباع چینی به صورت گروهی به کشورهای همسایه منتقل شده اند. وزارت امور خارجه اعلام کرد که بین سه شنبه تا پنج شنبه، نزدیک به 800 نفر از طریق دریا و بیش از 300 نفر از طریق زمینی به کشورهای همسایه سودان سفر کرده اند. کانادا حدود 200 سرباز را برای هماهنگی تخلیه از سودان جنگ زده مستقر خواهد کرد.

    اوکراین اعلام کرد که 87 شهروند خود را که بیشتر آنها خلبان، تکنسین هواپیما و خانواده‌هایشان بودند، در مجموع 138 غیرنظامی که شامل شهروندان گرجستان و پرو نیز می‌شدند، نجات داد. آفریقای جنوبی اعلام کرد که انتظار دارد 12 نفر از اتباع آخر این کشور که در سودان هستند، روز سه شنبه این کشور را ترک کنند.