«چگونه می‌توان با تروریست‌های سیاسی گفت‌وگو کرد: بلاول بوتو حامیان عمران خان را به دلیل خشونت مورد انتقاد قرار داد

توسط میز جهانی هند امروزبیلاول بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، در پی حوادث خشونت و خرابکاری در اعتراضات پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، حامیان این بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمداران شده است را “تروریست های سیاسی” نامید. بوتو، در سخنرانی روز شنبه در راهپیمایی حزب مردم پاکستان، به آزادی عمران خان از زندان اشاره کرد و گفت قوه قضاییه این کشور “بیش از نیاز سیاسی می شود”.

طلوع پاکستان گزارش داد که بوتو گفته است که نمی توان با حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان (PTI) که آنها را کمتر از تروریست ها می دانست، گفت و گو کرد. او ایده نخست وزیر پاکستان شهباز شریف را در مورد نامیدن حامیان تحریک انصاف به عنوان عناصر ضددولتی مورد تایید قرار داد.

او گفت: “ما همیشه از گفت وگوها حمایت می کردیم و حتی متحدان خود را برای آن متقاعد می کردیم. اما چگونه می توانیم با تروریست ها مذاکره کنیم؟ ما فقط می توانیم با کسانی گفتگو کنیم که تروریسم را محکوم می کنند و خود را از این تروریست های سیاسی جدا می کنند.”

مقایسه قوه قضاییه با «نیروی ببر»

در گردهمایی حزب خود، بوتو وثیقه ای که در موارد متعدد به عمران خان اعطا شده بود را محکوم کرد و در مورد ماهیت قضات در سیستم اظهار نظر کرد. وی همچنین از قوه قضائیه خواست «در سیاست دخالت نکند» و قوه قضاییه یا هر ارگانی اجازه نداشته باشد به «نیروی ببر» یک حزب تبدیل شود.

او گفت: “وقتی ما دموکراسی را احیا می کنیم، قوه قضائیه بیش از آنچه لازم است سیاسی می شود. و وقتی دیکتاتوری وجود دارد سکوت می کنند. و یک بار دیگر، قوه قضاییه ما بیشتر از آنچه لازم است سیاسی می شود.”

همچنین بخوانید | از زندان تا وثیقه: تمام اتفاقاتی که پس از دستگیری عمران خان در پاکستان افتاد

این امر پس از آن صورت می گیرد که یکی از وزرای کابینه پاکستان اخیراً خواستار ممنوعیت PTI شد و گفت که تظاهرات و اعتراضات خشونت آمیز آنها به اموال عمومی آسیب رسانده و به تأسیسات نظامی یورش بردند.

رعنا صنا الله وزیر کشور پاکستان گفت: “دولت این باندها را به کتاب خواهد آورد. آنها از طریق فیلم های دوربین مدار بسته شناسایی و یک به یک جمع آوری خواهند شد.”

این اظهارات با اظهارات عمران خان که خواستار تظاهرات سراسری هوادارانش در روز یکشنبه “در انتهای خیابان ها و روستاها” شد، در تضاد بود. رئیس حزب تحریک انصاف چند روز پس از درگیری میان پیروانش و نیروهای امنیتی پاکستان پس از دستگیری وی توسط رنجرز، خواستار تظاهرات بیشتر شد.

همچنین بخوانید | عمران خان از دادگاه عالی معاف می شود اما آینده سیاسی او تاریک است. در اینجا دلیل آن است

در سرپیچی از دولت فعلی شهباز شریف، عمران خان از زنان پاکستانی خواست که «با پلاکارد دست‌نویسی که روی آن نوشته شده بود، بیرون بروند. حقيقي آزادي (آزادی واقعی) و Aain bachao پاکستان bachao (نجات قانون اساسی، نجات پاکستان).

عمران خان گفت: «فقط یک ساعت از ساعت 5:30 تا 6:30 بعد از ظهر با این پلاکاردها بیرون از خانه خود بایستید.

چرا عمران خان دستگیر شد؟

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در رابطه با پرونده القادر تراست توسط نیروهای شبه نظامی مسلح از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد در 9 می دستگیر شد.

دادگاه عالی اسلام آباد روز جمعه به او وثیقه حمایتی به مدت دو هفته در یک پرونده فساد مالی اعطا کرد و مقامات را از دستگیری نخست‌وزیر سابق پاکستان در هر پرونده‌ای که در هر نقطه از کشور ثبت شده بود تا روز دوشنبه منع کرد.

خان با بیش از 120 پرونده در سراسر کشور مواجه است، از جمله به اتهام ارتکاب خیانت و توهین به مقدسات و تحریک خشونت و تروریسم.

همچنین بخوانید | مگر اینکه هند ماده 370 را بررسی کند…: بلاول بوتو پاکستان در مورد از سرگیری روابط با دهلی نو