چین آزمایش رهگیری موشکی میان دوره انجام می دهد

توسط آسوشیتدپرس: چین اعلام کرد که آزمایش رهگیری موشکی میان‌دوره زمینی را با موفقیت انجام داده است که نشانه‌ای از پیشرفت در توانایی این کشور برای سرنگون کردن سلاح‌های وارده از فضا است.

وزارت دفاع می گوید این عملیات اواخر جمعه شب در داخل خاک چین انجام شد و به “هدف آزمایشی مورد نظر دست یافت.”

این وزارتخانه گفت که این آزمایش “ماهیت دفاعی داشت و علیه هیچ کشوری هدف قرار نگرفت” و جزئیات دیگری از جمله اینکه آیا واقعاً به یک شی اصابت کرده است یا خیر، چند رهگیر شلیک شده و کجا فرود آمدند، ارائه نکرد.

چنین سامانه‌هایی که از موشک‌های رهگیر مستقر در زمین و مجموعه عظیمی از رادارها و سامانه‌های کنترل آتش تشکیل شده‌اند، با هدف سرنگونی موشک‌های بالستیک، از جمله موشک‌های ICBM حامل کلاهک‌های هسته‌ای یا دیگر، در حالی که در حال پرواز در فضا هستند، در مسیر حرکت به سمت زمین هستند. اهداف آنها

چنین سیستم هایی که توسط ایالات متحده به عنوان دفاع میانی زمینی یا GMD نامیده می شود، بسیار پیچیده و گران برای ساخت، آزمایش و نگهداری هستند و توانایی های چین در این زمینه به خوبی شناخته شده نیست.

همچنین بخوانید | برای دستیابی به فراسوی سواحل…: استرالیا 220 موشک تاماهاوک از آمریکا خریداری می کند تا تجاوزات چین را مهار کند.

پیش از این، وزارت دفاع با صدور بیانیه ای تقریباً یکسان اعلام کرد که چنین آزمایشی را در 4 فوریه 2021 انجام داده است که گفته بود به اهداف خود نیز رسیده است. یکی دیگر از آزمایشات چینی گزارش شده در سال 2018 انجام شد.

چنین رهگیرهای “کشنده جنبشی” می توانند به عنوان سلاح های ضد ماهواره نیز مورد استفاده قرار گیرند، و چین با استفاده از چنین موشکی برای انهدام یک ماهواره رصد هواشناسی چینی از کار افتاده در اوایل سال 2007، انتقادات زیادی را برانگیخت. یک میدان زباله عظیم که همچنان اجسام در مدار را به خطر می اندازد، از جمله ایستگاه فضایی خود چین، تیانگونگ.

برنامه فضایی نظامی چین و تلاش‌های توسعه موشکی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و گمان می‌رود که از مراکز پرتاب ماهواره برای انجام آزمایش‌های موشکی استفاده کرده است.

چین در حال حاضر یکی از بزرگترین زرادخانه‌های انواع موشک‌های جهان را در اختیار دارد و گمان می‌رود که به سرعت در حال گسترش آن است. در گزارش پنتاگون که سال گذشته منتشر شد، چین در حال حاضر حدود 400 کلاهک هسته ای دارد و این تعداد تا سال 2035 می تواند به 1500 برسد.

GMD یکی از اجزای اصلی دفاع موشکی ارتش ایالات متحده است که در پاسخ به افزایش تعداد آزمایش‌های موشکی کره شمالی، آن را تحت آزمایش‌های اضافی قرار داده است.

به گفته آژانس دفاع موشکی وزارت دفاع ایالات متحده، ایالات متحده 44 رهگیر مستقر در فورت گریلی، آلاسکا و پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ، کالیفرنیا دارد که قصد دارند کل سرزمین آمریکا را پوشش دهند.

این برای مقابله با حمله سرکش از سوی کشوری مانند کره شمالی کافی است که در حال توسعه موشک هایی است که می تواند به قاره آمریکا حمله کند، اما به راحتی توسط حمله گسترده روسیه یا چین مغلوب می شود.

کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد را برای اولین بار آزمایش کرده است، که یک پیشرفت احتمالی در تلاش برای دستیابی به سلاحی قوی تر و سخت تر برای شناسایی قاره آمریکا است.

همچنین بخوانید | آمریکا، ژاپن و کره جنوبی رزمایش دفاع موشکی برای جلوگیری از تهدید کره شمالی برگزار می کنند

آزمایش‌های ایالات متحده نشان داده است که چنین سیستم‌هایی به دور از خطا نیستند و برای سرنگونی یک موشک وارده، باید تقریباً سه رهگیر شلیک شود.

ایالات متحده همچنین از سامانه های ضد موشکی پاتریوت و تاد استفاده می کند که منطقه جغرافیایی کوچک تری را پوشش می دهند.