کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن میزبان نخست‌وزیر مودی برای سفر رسمی به ایالات متحده در ۲۲ ژوئن خواهد بود

توسط Press Trust of Indiaکاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، نخست وزیر نارندرا مودی را برای یک سفر رسمی دولتی به ایالات متحده، که شامل یک شام دولتی در 22 ژوئن خواهد بود، میزبانی خواهد کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن اعلام این سفر گفت: «دیدار آینده بر مشارکت عمیق و نزدیک بین ایالات متحده و هند و پیوندهای گرم خانواده و دوستی که آمریکایی‌ها و هندی‌ها را با هم پیوند می‌دهد، تأیید می‌کند».

وی گفت که سفر نخست وزیر مودی تعهد مشترک دو کشور به یک هند و اقیانوس آرام آزاد، باز، مرفه و امن را در بحبوحه رفتار تهاجمی چین در منطقه استراتژیک تقویت خواهد کرد.

او گفت که این دیدار همچنین مشارکت فناوری استراتژیک دوجانبه از جمله در دفاع، انرژی پاک و فضا را ارتقا خواهد داد.

وی افزود: «رهبران درباره راه‌های گسترش بیشتر مبادلات آموزشی و روابط مردم با مردم و همچنین همکاری با یکدیگر برای مقابله با چالش‌های مشترک از تغییرات آب و هوا، توسعه نیروی کار و امنیت سلامت بحث خواهند کرد.»

همچنین بخوانید | آنتونی بلینکن: ایالات متحده روابط عمیقاً پیچیده و پیامدی با چین دارد

سفر نخست وزیر مودی به ایالات متحده پیش از اجلاس سران گروه 20 به میزبانی هند در ماه سپتامبر انجام می شود.

او در سپتامبر 2021 به دعوت پرزیدنت بایدن برای یک دیدار دوجانبه از واشنگتن بازدید کرد و همچنین در اولین اجلاس حضوری چهار رهبر شرکت کرد.

مودی به بایدن و همتایانش از استرالیا و ژاپن در اجلاس سران چهارگانه در سیدنی در 24 می ملحق خواهد شد که انتظار می‌رود بر پیامدهای درگیری اوکراین و وضعیت کلی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام متمرکز شود.

مودی به احتمال زیاد قبل از سفر به استرالیا از شهر هیروشیما ژاپن برای شرکت در اجلاس سالانه گروه هفت (G7) اقتصادهای پیشرفته که قرار است از 19 تا 21 می برگزار شود، بازدید خواهد کرد.

پرزیدنت بایدن در اجلاس سران G7 در هیروشیما و همچنین در نشست چهارگانه در سیدنی شرکت خواهد کرد.

پیش از این، نخست وزیر مودی در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی، اندونزی در نوامبر سال گذشته، با بایدن، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. این دو رهبر همچنین در حاشیه اجلاس سران G7 در آلمان در ژوئن 2022 و قبل از آن در ماه می در حاشیه اجلاس چهار رهبر در توکیو با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین بخوانید | عمران خان چگونه از یک پسر چشم آبی به آفت ارتش پاک تبدیل شد؟

همچنین بخوانید | ارسال شده توسط RSS, BJP از هند…: ادعای عجیب پاک درباره حامیان عمران خان