کاوشگران کشتی جنگ جهانی دوم را با بیش از 1000 اسرای متفقین غرق کردند

توسط آسوشیتدپرس: تیمی از کاوشگران اعلام کردند که یک کشتی ژاپنی غرق شده را پیدا کردند که در حال انتقال اسیران جنگی متفقین بود که در سواحل فیلیپین در سال 1942 اژدر شد و در نتیجه بزرگترین تلفات استرالیا در زمان جنگ دریایی با مجموع 1080 کشته شد.

لاشه کشتی مونته ویدئو مارو پس از جستجوی 12 روزه در عمق بیش از 4000 متری (13120 فوتی) – عمیق‌تر از تایتانیک – در جزیره لوزون در دریای چین جنوبی با استفاده از یک وسیله نقلیه زیرآبی خودمختار با سونار داخلی پیدا شد. .

در بیانیه روز شنبه بنیاد Silentworld مستقر در سیدنی، یک موسسه غیرانتفاعی که به باستان شناسی و تاریخ دریایی اختصاص دارد، هیچ تلاشی برای برداشتن آثار باستانی یا بقایای انسانی به خاطر احترام به خانواده های قربانیان انجام نخواهد شد. این سازمان به همراه متخصصان هلندی بررسی اعماق دریای فوگرو و وزارت دفاع استرالیا در این ماموریت شرکت کرد.

بخوانید | افشای اطلاعات پنتاگون چه تأثیری بر روابط ایالات متحده با سایر کشورها می تواند داشته باشد؟

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، گفت: «تلاش خارق العاده در پشت این کشف، گویای حقیقت ماندگار وعده ملی رسمی استرالیا برای همیشه به یاد و احترام به کسانی است که به کشور ما خدمت کردند.» “این قلب و روح است که فراموش نکنیم.”

کشتی Montevideo Maru در حال انتقال زندانیان و غیرنظامیانی بود که پس از سقوط Rabaul در پاپوآ گینه نو اسیر شده بودند. کشتی به عنوان حامل اسرا مشخص نشده بود و در 1 ژوئیه 1942، زیردریایی آمریکایی استورجن پس از تعقیب کشتی در طول شب، چهار اژدر شلیک کرد که هدف خود را پیدا کردند و کشتی را در کمتر از 10 دقیقه غرق کردند.

کشته شدگان شامل 1080 نفر از 14 کشور، از جمله 979 استرالیایی بودند.

جان مولن، کارگردان Silentworld گفت: «خانواده‌ها سال‌ها منتظر بودند تا اخبار مربوط به عزیزان مفقود شده خود را دریافت کنند تا از نتیجه غم‌انگیز غرق شدن مطلع شوند. برخی هرگز به طور کامل نپذیرفتند که عزیزانشان در میان قربانیان بوده اند. امروز، با یافتن کشتی، امیدواریم بتوانیم خانواده‌های زیادی را که از این فاجعه وحشتناک ویران شده‌اند، ببندیم.»

بخوانید | در اینجا دلیل استعفای راب از سمت نخست وزیر بریتانیا به دلیل اتهامات قلدری است