گذرگاه‌های مرزی روزانه به بیش از 10000 گذرگاه مرزی می‌رسد زیرا مهاجران قبل از پایان عنوان 42 به دنبال ورود به ایالات متحده هستند.

توسط رویترز: هزاران مهاجر این هفته قبل از اجرایی شدن مقررات جدیدی که می تواند اکثر افرادی را که به طور غیرقانونی عبور می کنند از درخواست پناهندگی منع کند، در حال عبور از ایالات متحده هستند، در حالی که دیگران در بحبوحه سردرگمی در مورد سیاست ایالات متحده در سمت مکزیک تجمع کردند.

ایالات متحده روز چهارشنبه مقرراتی را وضع کرد که بر این باور است که اکثر مهاجران در صورت عبور از کشورهای دیگر بدون اینکه ابتدا در جای دیگری از آنها حمایت کنند یا از مسیرهای قانونی برای ورود به ایالات متحده استفاده نکرده باشند، واجد شرایط پناهندگی نیستند.

قانون جدید بخش مهمی از برنامه اجرایی مرزی جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن است، زیرا محدودیت های کووید-19 – معروف به عنوان 42 – قرار است درست قبل از نیمه شب پنجشنبه پایان یابد.

بر اساس عنوان 42، که از مارس 2020 برقرار است، بسیاری از عبورکنندگان مرزی بدون فرصتی برای پناهندگی به سرعت به مکزیک اخراج شدند که منجر به تلاش های مکرر شد.

بخوانید | صدها مهاجر، عمدتا ونزوئلایی، سعی می کنند از طریق مرز مکزیک وارد آمریکا شوند

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی گفت که قانون جدید به معنای عواقب سخت‌تری برای مهاجرانی است که به‌طور غیرقانونی از این کشور عبور می‌کنند و در صورت دستگیری، در صورت عدم واجد شرایط بودن برای پناهندگی، می‌توانند به مدت پنج سال از ایالات متحده اخراج شده و از آن منع شوند.

مایورکاس در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: “ما به وضوح اعلام می کنیم که مرز ما باز نیست، عبور غیرقانونی خلاف قانون است و کسانی که واجد شرایط دریافت کمک نیستند به سرعت بازگردانده خواهند شد.”

مهاجران در مکزیک در نزدیکی بخش‌های مختلف مرز جمع شده‌اند – بسیاری از آنها در مورد زمان یا نحوه عبور مطمئن نیستند. تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین جمعیت زیادی را نشان می‌دهد که در حصار مرزی ال پاسو، تگزاس، روبروی سیوداد خوارز، مکزیک جمع شده‌اند.

به گفته مقامات ایالت تاماولیپاس مکزیک، صبح روز چهارشنبه در حالی که سربازان مکزیکی با گروهی مسلح مظنون به قاچاق انسان درگیر شدند، خشونت در گذرگاهی بین رینوسا، مکزیک و فار، تگزاس رخ داد.

بخوانید | اولین مهاجران از مکزیک با استفاده از اپلیکیشن موبایل وارد آمریکا شدند

ارتش مکزیک گفت که هیچ اظهارنظری فوری ندارد.

در دیوار بلندی که سن دیگو، کالیفرنیا، و تیهوانا، مکزیک را تقسیم می کند، صدها مهاجر در روزهای اخیر در حال پریدن هستند و منتظر هستند تا خود را به ماموران ایالات متحده تسلیم کنند.

برخی از آنها برای روزها در زیر پتوهای مایلار چادر زده اند و روی میله های گرانولا و آب جان سالم به در برده اند، در حالی که منتظر پردازش در سرزمینی غیر انسانی در خاک ایالات متحده بین دیوار اصلی و دیوار ثانویه هستند.

گروهی از زنان مجرد و یک خانواده با دو فرزند خردسال از کلمبیا گفتند که هفت روز پیش خانه را ترک کردند و به السالوادور پرواز کردند و سپس با اتوبوس از آمریکای مرکزی و مکزیک عبور کردند.

دایانا، 30 ساله، که از ذکر نام خانوادگی خود خودداری کرد، گفت: “شنیدیم که عنوان 42 به پایان می رسد و پس از آن گزینه ای وجود نخواهد داشت.” او گفت که از طریق اخبار و دهان به دهان درباره تغییر سیاست شنیده است.

بخوانید | مرز ایالات متحده و مکزیک با پایان یافتن محدودیت های کووید در 11 مه مملو از مهاجران شد

براندون جاد، رئیس اتحادیه ماموران گشت مرزی گفت که بیش از 10000 مهاجر در روز دوشنبه و سه شنبه در حال عبور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک دستگیر می شوند. مجموع از سناریویی که یک مقام ارشد مرزی ایالات متحده در ماه گذشته برای دوره پس از پایان عنوان 42 ترسیم کرده بود، فراتر می رود.

جاد گفت که اگر اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) و سازمان های خیریه ظرفیت پذیرش آنها را نداشته باشند، به ماموران مرزی اجازه داده شده است که مهاجران را در شهرهای مرزی آزاد کنند.

گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

انتقاد از هر دو طرف

جمهوری خواهان از بایدن، دموکراتی که برای انتخابات مجدد در سال 2024 نامزد می شود، به دلیل عقب نشینی از سیاست های تندرو دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، نامزد فعلی نامزدی حزبش، انتقاد کرده اند.

ائتلافی متشکل از 22 دادستان کل ایالت جمهوری خواه با قانون جدید پناهندگی به دلیل “مخالف بودن با استثنا” مخالفت کرده اند.

بخوانید | بررسی واقعیت: ویدیوی قدیمی از عبور مهاجران از مرز مراکش و اسپانیا به دروغ به عنوان بحران پناهجویان در ایالات متحده به اشتراک گذاشته شد

اما برخی از دموکرات‌ها و حامیان مهاجرت می‌گویند مقررات جدید بایدن بسیار سخت‌گیرانه است و آن را با اقداماتی مقایسه می‌کنند که در دوران ترامپ توسط دادگاه‌های ایالات متحده مسدود شد. آنها همچنین می گویند که این امر تضمین های پناهندگی در قوانین ایالات متحده و توافق نامه های بین المللی را کاهش می دهد.

این اقدام با اظهارات قبلی که بایدن در سال 2020 در جریان مبارزات انتخاباتی بیان کرد، مخالفت می کند، زمانی که او گفت که فکر می کند این “اشتباه” است که مردم نتوانند به دنبال پناهندگی در ایالات متحده باشند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا قبلاً اعلام کرده است که بر سر این سیاست شکایت خواهد کرد.

این قانون که از روز پنج‌شنبه اجرایی می‌شود و دو سال دیگر منقضی می‌شود، برای اکثریت قریب به اتفاق مهاجران غیرمکزیکی که به دنبال پناهندگی هستند، اعمال خواهد شد، زیرا آنها معمولاً از چندین کشور در مسیر ایالات متحده عبور می‌کنند.

مقامات بایدن در اواخر آوریل گفتند که همزمان در حال گسترش مسیرهای قانونی برای مهاجران خارج از کشور هستند تا راه های جایگزین برای ورود به ایالات متحده و جلوگیری از عبور غیرقانونی را فراهم کنند.

مقامات بایدن روز سه شنبه در تماسی با خبرنگاران گفتند که دولت قصد دارد بیش از 100 مرکز پردازش مهاجرت را در نیمکره غربی باز کند و در روزهای آینده یک پلت فرم جدید قرار ملاقات آنلاین راه اندازی خواهد کرد.

مقامات همچنین گفتند که انتظار دارند مکزیک قوانین مهاجرت را در این هفته افزایش دهد.

بخوانید | دولت جو بایدن از محدودیت های گسترده پناهندگی در مرز ایالات متحده و مکزیک رونمایی کرد