گروه واگنر روسیه پس از تهدید پریگوژین به عقب نشینی باخموت سیگنال می دهد

توسط رویترز: گروه مزدور واگنر روسیه روز یکشنبه ظاهر شد تا طرح عقب نشینی از باخموت در شرق اوکراین را کنار بگذارد و گفت که مسکو به آنها وعده تسلیحات بیشتر داده است و پیشنهاد کرد که ممکن است به حمله خود به آنچه که روسیه به عنوان پله ای برای سایر شهرهای دونباس می داند ادامه دهند. منطقه

ژنرال اوکراین مسئول دفاع از شهر محاصره شده اواخر روز یکشنبه گفت که روسیه گلوله باران را تشدید کرده است و امیدوار است باخموت را تا روز سه شنبه تصرف کند، اما او قول داد که برای جلوگیری از آن دست به هر کاری بزند. نهم ماه مه روز پیروزی در روسیه، مصادف با سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است.

در جای دیگر، رسانه های اوکراین و روسیه از انفجار در سراسر کریمه تحت اشغال روسیه خبر دادند و یک انفجار در شبانه روز در شهر اودسا در دریای سیاه گزارش شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور طی شبانه روز 22 پهپاد اوکراینی را بر فراز دریای سیاه شناسایی و منهدم کرده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، روز جمعه گفته بود که جنگنده‌های او که رهبری یک حمله چند ماهه به باخموت را بر عهده داشته‌اند، پس از گرسنگی خوردن مهمات و متحمل شدن تلفات “بی فایده و غیرقابل توجیه” در نتیجه، از آنجا خارج خواهند شد.

اما وی در پیامی صوتی که روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: به ما وعده مهمات و سلاح برای ادامه عملیات بیشتر داده شده است. از منابع) مستقر خواهد شد.”

پریگوژین در یک بیانیه صوتی اواخر روز یکشنبه گفت که واحدهای او 280 متر (920 فوت) پیشروی کرده اند. وی افزود: “ما در حال حرکت به جلو هستیم. انتظار داریم مهمات دریافت کنیم.” پریگوژین قبلاً چندین ادعای موفقیت زودهنگام داشته است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه پس از آخرین اظهارات پریگوژین به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

همچنین بخوانید | 5 زخمی پس از راه اندازی موج حملات روسیه به اوکراین در آستانه جشن پیروزی

مقامات روسی بارها به دنبال رفع نگرانی از عدم دریافت تدارکات کافی به نیروهای آنها در خط مقدم بوده اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه، با اشاره به ارتش روسیه، گفت که آنها “مقدار کافی مهمات” را برای وارد کردن آسیب موثر به نیروهای دشمن دریافت کرده‌اند.

از طرف اوکراینی، سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی شرق اوکراین، در پاسخ به سؤالات رویترز در مورد اظهارات پریگوژین گفت که نیروهای روسی «بیش از اندازه کافی» مهمات دارند.

او گفت که نظرات پریگوژین با هدف منحرف کردن تمرکز از خسارات سنگینی است که واگنر با پرتاب این همه نیرو به نبرد متحمل شده است. “چهارصد و هشتاد و نه حمله توپخانه در 24 ساعت گذشته در منطقه اطراف باخموت – آیا این یک گرسنگی مهمات است؟”

اواخر روز یکشنبه، سرهنگ الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای زمینی اوکراین در باخموت، گفت روس ها گلوله باران را افزایش داده اند و در حال جمع آوری مجدد نیروها هستند. رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش ها را تأیید کند.

سیرسکی پس از بازدید از سربازان در امتداد خط مقدم باخموت در تلگرام گفت: «روس‌ها هنوز امیدوارند که شهر را تا 9 می تصرف کنند. وظیفه ما جلوگیری از این امر است.

تهدید پریگوژین برای خروج از باخموت، فشاری را که نیروهای روسیه تحت آن قرار دارند، نشان می‌دهد، زیرا اوکراین آماده‌سازی نهایی خود را برای یک ضد حمله با حمایت هزاران خودروی زرهی اهدایی غرب و نیروهای تازه آموزش دیده انجام می‌دهد.

نبرد برای باخموت شدیدترین درگیری بوده است که به قیمت جان هزاران نفر از هر دو طرف در ماه‌ها جنگ سخت تمام شده است.

نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر عقب رانده شده‌اند، اما در شهر چسبیده‌اند تا قبل از حمله بزرگ برنامه‌ریزی شده کیف علیه نیروهای مهاجم در امتداد خط مقدم 1000 کیلومتری (620 مایلی) روس‌ها تا حد ممکن تلفات وارد کنند.

همچنین بخوانید | روسیه اوکراین و ایالات متحده را مسئول انفجار خودروی بمب گذاری شده در مجروح شدن نویسنده طرفدار کرملین می داند

تخلیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت که 9 کارشناس مواد منفجره اوکراینی که مشغول مین‌زدایی بودند در یک حمله روسیه در منطقه جنوبی خرسون در روز شنبه کشته شدند. زلنسکی گفت: «آنها… امنیت را برای مردم ما بازگرداندند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که روس ها به بهانه دستگیری غیرنظامیان به برداشتن اموال غارت شده از شهرک های خط مقدم در مناطق اشغالی منطقه زاپوریژژیا ادامه می دهند.

در میکولایف، فرماندار ویتالی کیم در پستی در شبکه های اجتماعی گفت که یک ساختمان و قلمرو متعلق به یک شرکت نامشخص یک شبه پس از اینکه بمب افکن های دوربرد روسی منطقه جنوبی وی را با پنج موشک کروز Kh-22 هدف قرار دادند، آسیب دید.

اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه خارکف گفت که در منطقه شرقی خارکف، پس از اصابت یک موشک اس-300 به پارکینگ خودرو در شهر بالاکلیا، حداقل پنج نفر مجروح شدند.

فرماندار اولکساندر پروکودین گفت در شهر جنوبی خرسون، که اوکراین در نوامبر گذشته آن را آزاد کرد، اما تحت حملات مداوم روسیه قرار داشت، در 24 ساعت گذشته شش نفر در حملات مختلف کشته شدند. هشدارهای حمله هوایی نیز در شبانه روز در پایتخت کیف و همچنین در سایر مناطق کشور گزارش شد.

نیروهای روسیه در روزهای اخیر حملات موشکی دوربرد خود را به اهداف غیرنظامی و زیرساختی افزایش داده اند.

حملات شبانه با گزارش رسانه های اوکراین و روسیه از انفجارهای متعدد در سراسر کریمه تحت اشغال روسیه همزمان شد. رویترز نمی تواند بلافاصله این گزارش ها را تایید کند.

بازا، یک کانال تلگرامی با پیوندهایی به آژانس های مجری قانون روسیه، گزارش داد که اوکراین یک سری پهپاد را بر فراز شبه جزیره فرستاد که پدافند هوایی روسیه حداقل یکی از آنها را بر فراز بندر سواستوپل ساقط کرد.

رویترز قادر به تأیید مستقل این گزارش ها نبود. حملات به اهداف تحت کنترل روسیه در دو هفته گذشته به ویژه در کریمه تشدید شده است. اوکراین، بدون تایید هیچ نقشی در این حملات، می‌گوید که از بین بردن زیرساخت‌های دشمن آماده‌سازی برای یک حمله زمینی برنامه‌ریزی شده است.