گزارشی از تحقیقات FBI در مورد ترامپ و روسیه: برخی مشکلات اما نه “جنایت قرن”

توسط آسوشیتدپرس: تحقیقات در مورد ریشه‌های تحقیقات FBI در مورد روابط بین روسیه و کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سال 2016 سرانجام به پایان رسید و دادستانی که رهبری تحقیقات را بر عهده داشت، گزارش مورد انتظاری را ارائه کرد که نقص‌های بزرگی را نشان می‌داد.

این گزارش که اوج تحقیقات چهار ساله در مورد سوء رفتار احتمالی مقامات دولتی ایالات متحده بود، حاوی انتقادات شدیدی از FBI بود اما افشاگری های مهم کمی داشت. با این وجود، این امر به حامیان ترامپ که مدت‌ها تحقیقات روسیه را محکوم کرده‌اند، و همچنین مخالفان ترامپ که می‌گویند سوابق ناچیز دادگاه تیم دورهام نشان می‌دهد که تحقیقات آنها یک شوخی با انگیزه سیاسی بوده است، خوراک خواهد داد.

جان دورهام کیست؟

دورهام دهه‌ها را به عنوان دادستان وزارت دادگستری گذرانده است، با وظایفی که در گذشته انجام داده است، از جمله تحقیقات در مورد رابطه صمیمی اف‌بی‌آی با اوباش در بوستون و تخریب نوارهای ویدئویی بازجویی‌های خشن از سوژه‌های تروریسم توسط سیا.

او در سال 2019 منصوب شد تا درباره سوء رفتار احتمالی مقامات دولت ایالات متحده در حالی که مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 را بررسی می کردند و اینکه آیا هماهنگی غیرقانونی بین کرملین و ستاد انتخاباتی ترامپ وجود دارد یا خیر، منصوب شد.

همچنین بخوانید | استورمی دنیلز، ستاره فیلم بزرگسالان که دونالد ترامپ را متهم کرد

علیرغم نتایج ناچیز – یک اعتراف به گناه و دو تبرئه – که انتظارات ترامپ را برآورده نکرد، دورهام توانست به خوبی به کار خود در دولت بایدن ادامه دهد، تا حدی به لطف ویلیام بار که مدت کوتاهی قبل از بار، دورهام را به عنوان مشاور ویژه وزارت دادگستری منصوب کرد. استعفای 2020 از سمت دادستان کل.

چرا ترامپ بخش عدالت را مطرح کرد؟ فکر می کنید چنین قرار ملاقاتی ضروری بود؟

این انتصاب چند هفته پس از آن صورت گرفت که رابرت مولر، بازپرس ویژه دیگری، تحقیقات خود را در مورد ارتباطات احتمالی بین روسیه و کمپین ترامپ به پایان رساند. این تحقیقات بیش از دوجین پرونده جنایی، از جمله علیه 12 نفر از همکاران ترامپ را تشکیل داد.

اگرچه هیچ یک از دستیاران ترامپ را متهم به همکاری با روسیه برای انحراف در انتخابات نکرد، اما متوجه شد که روسیه از طرف ترامپ مداخله کرده است و کمپین از این کمک استقبال کرده و نه دلسرد.

از همان ابتدا، بار عمیقاً نسبت به بنیاد تحقیقات شک داشت و به کنگره گفت که “جاسوسی در کمپین انجام شده است”.

همچنین بخوانید | اینترنت قطع شد، Sec 144 تحمیل شد زیرا اوباش سایت رویداد Manipur CM را قبل از بازدید وی به آتش کشیدند

او یک دادستان خارجی را برای تعقیب تخلفات احتمالی در سازمان‌های دولتی که در جمع‌آوری اطلاعات و انجام تحقیقات دخیل بودند، استخدام کرد، حتی با پرواز دورهام به ایتالیا برای ملاقات با مقامات آنجا به عنوان بخشی از تحقیقات.

آیا در تحقیقات روسیه مشکلاتی وجود داشت؟

بله، و تحقیقات بازرس کل وزارت دادگستری قبلاً بسیاری را شناسایی کرده است.

گزارش دیده‌بان نشان می‌دهد که درخواست‌های FBI برای حکم استراق سمع دستیار سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، کارتر پیج، حاوی اشتباهات قابل توجهی بوده و اطلاعاتی را حذف کرده است که احتمالاً فرضیه برنامه را تضعیف یا تضعیف می‌کند.

در این گزارش آمده است که اثر تجمعی این خطاها این بود که «به نظر برسد که اطلاعاتی که از علت احتمالی حمایت می‌کند قوی‌تر از آن چیزی است که واقعاً وجود داشت».

همچنین بخوانید | دونالد ترامپ آخرین فرصت برای شهادت در دادگاه تجاوز جنسی و افترا را رد کرد

با این حال، بازرس کل شواهدی مبنی بر اینکه بازرسان با تعصب سیاسی عمل کرده‌اند پیدا نکرد و گفت که مبنای قانونی برای شروع تحقیقات کامل در مورد تبانی احتمالی وجود دارد، هرچند دورهام مخالفت کرده است.

او چه پرونده های کیفری آورد و نتیجه آن چه بود؟

دورهام در دوران تصدی خود سه مورد پیگرد قانونی داشت، اما تنها یکی منجر به محکومیت شد – و آن پرونده ای بود که توسط بازرس کل وزارت دادگستری به او ارجاع شد. هیچ‌کدام از سه یافته‌های اصلی که توسط مولر مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات 2016 به شکلی گسترده انجام شده است، وجود ندارد.

کوین کلینزمیت، وکیل سابق اف‌بی‌آی، در سال 2020 به دلیل تغییر یک ایمیل مربوط به جاسوسی یکی از دستیاران سابق کمپین ترامپ به جرم خود اعتراف کرد. او مشروط شد.

اما دو پرونده دیگر که هر دو شامل اظهارات نادرست به FBI بود، منجر به تبرئه توسط هیئت منصفه شد.

همچنین بخوانید | «حرفه من 280 ساله»: بایدن نگرانی های مربوط به سن 2024 را به شوخی می گیرد

مایکل ساسمن، وکیل کمپین هیلاری کلینتون، در جلسه ای که در آن اطلاعات داده های رایانه ای را ارائه کرد که می خواست FBI در مورد آن تحقیق کند، به دلیل دروغ گفتن به FBI بی گناه شناخته شد. هیئت منصفه دیگری، ایگور دانچنکو، تحلیلگر روسی-آمریکایی را از اتهامات دروغ گفتن به اف بی آی درباره نقشش در ایجاد پرونده بی اعتبار درباره ترامپ تبرئه کرد.

دورهام به طور خاص چه چیزی را پیدا کرد؟

دورهام متوجه شد که اف‌بی‌آی خیلی عجولانه عمل کرده و در زمان آغاز تحقیقات ترامپ و روسیه به اطلاعات خام و تایید نشده تکیه کرده است.

او گفت در زمان باز شدن این تحقیقات، اف‌بی‌آی هیچ اطلاعاتی در مورد تماس واقعی میان دستیاران ترامپ و مقامات اطلاعاتی روسیه نداشت.

او همچنین مدعی شد که بازرسان اف‌بی‌آی مستعد «سوگیری تأیید» هستند، و مکرراً اطلاعاتی را که می‌توانست فرضیه تحقیقاتشان را زیر سوال ببرد، نادیده می‌گیرند یا منطقی می‌دانند، و او خاطرنشان کرد که FBI نتوانسته یک ادعای اساسی را از یک پرونده تحقیقاتی تأیید کند. در طول کاوش به آن تکیه کرد.

در این گزارش آمده است: «یک ارزیابی عینی و صادقانه از این رشته‌های اطلاعاتی باید باعث می‌شد که FBI نه تنها پیش‌بینی وقوع طوفان متقابل را زیر سؤال ببرد، بلکه در مورد اینکه آیا اف‌بی‌آی برای مقاصد سیاسی یا اهداف دیگر دستکاری می‌شد یا خیر، فکر می‌کرد. نام رمز FBI برای تحقیقات ترامپ و روسیه. “متاسفانه اینطور نشد.”

FBI چگونه پاسخ داد؟

اف بی آی اشاره کرد که مدت ها پیش ده ها اقدام اصلاحی انجام داده است. می‌گوید اگر این اقدامات در سال 2016 اعمال می‌شد، می‌توان از خطاهای مرکز گزارش جلوگیری کرد.

همچنین توجه به اینکه رفتار در گزارش قبل از این اتفاق افتاد که کارگردان فعلی، کریستوفر رای، در پاییز 2017 این کار را آغاز کرد.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

طولی نکشید که جمهوری خواهان کنگره واکنش نشان دادند. نماینده جیم جردن، که ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، گفت که از دورهام دعوت کرده است تا هفته آینده در کنگره آمریکا شهادت دهد. ترامپ نیز به دنبال استفاده از این گزارش بود و در پستی در پلتفرم Truth Social خود مجدداً مدعی شد که گزارش دورهام «جنایت قرن» را یافته است و تحقیقات روسیه را «فریب‌کاری دموکرات‌ها» خواند.

همچنین بخوانید | جادوی یوگی در Meerut-Saharanpur شکست خورد زیرا BJP 64 کرسی از 90 کرسی شهرداری را از دست داد.

اگرچه اف‌بی‌آی می‌گوید اقداماتی را برای رسیدگی به مشکلات ذکر شده در گزارش انجام داده است، دورهام گفت که ممکن است اصلاحات بیشتری مورد نیاز باشد. او گفت که یک ایده این است که با شناسایی یک مقام مسئول که گام های برداشته شده در یک تحقیق را به چالش بکشد، بازرسی های بیشتر از نظر سیاسی حساس انجام شود.

او گفت که تیم او اقداماتی را در نظر گرفته بود، اما در نهایت توصیه نکرد که اقداماتی را که مقامات تحقیقاتی FBI را محدود کند، از جمله استفاده از ابزارهای تحت قانون نظارت بر اطلاعات خارجی برای استراق سمع مظنونان جاسوسی یا تروریست‌ها.

همچنین بخوانید | ترامپ فراتر از قانون نیست: وکیل در جلسه نهایی در مورد ادعای تجاوز نویسنده علیه او به دادگاه می گوید