آنقدر واضح است که دنیا نمی تواند ببیند: نخست وزیر سابق بریتانیا، تراس، در تایوان، نسبت به مماشات با چین هشدار داد

توسط میز جهانی هند امروزلیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا روز چهارشنبه در تایوان می‌گوید که غرب باید از مماشات با چین پرهیز کند و حمایت بی‌دریغ از جزیره خودگردان نشان دهد. سخنرانی او خطر آسیب بیشتری به روابط بریتانیا با پکن دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفر تراس به تایوان در زمانی انجام می شود که روابط بین بریتانیا و چین بدترین وضعیت در دهه های اخیر است.

تراس مشهورترین سیاستمدار بریتانیایی است که پس از نخست وزیر سابق مارگارت تاچر در دهه 1990 به تایوان سفر کرده است. او نماینده یک جناح جنگ طلب از حزب محافظه کار حاکم است که با رویکرد دولت بریتانیا در قبال چین مخالف است، رویکردی که شامل تلاش برای مشارکت در زمینه هایی مانند تجارت و تغییرات آب و هوایی و در عین حال تلاش برای محدود کردن تهدیدات امنیت ملی است.

تراس در سخنرانی خود در تایوان با تلاش های امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای دور کردن اروپا از هرگونه دخالت در درگیری بر سر تایوان مخالفت خواهد کرد و گفت که این “کاملاً غیرمسئولانه” است که کشورهای اروپایی استدلال کنند که جزیره خیلی دور است یا مهم نیست. .

چین ادعا می کند تایوان متعلق به خود است و از توسل به زور برای اطمینان از اتحاد نهایی چشم پوشی نکرده است. پکن پیش از این سفر قانونگذاران بریتانیایی به تایوان را به دلیل آنچه مداخله در امور داخلی چین می خواند، محکوم کرده بود.

“ما باید از دموکراسی های آزاد مانند تایوان در مواجهه با تجاوزات رژیم چین حمایت کنیم که کارنامه آن برای جهان کاملاً واضح است. تنها انتخابی که داریم این است که آیا ما راضی و سازگاری کنیم – یا برای جلوگیری از درگیری اقدام کنیم.” تراس در سخنرانی خود در تایوان خواهد گفت.

سخنگوی سفارت چین در لندن از سفر تراس به تایوان انتقاد کرد و آن را یک نمایش سیاسی خطرناک خواند که جز ضرری برای بریتانیا نخواهد داشت.

پس از اینکه اکتبر گذشته در ۴۹ روز به دلیل کاهش مالیات بدون بودجه که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد، از سمت خود کنار رفت، تراس سخنرانی هایی با هدف بازسازی شهرت سیاسی خود و ایجاد فشار بر جانشین خود، ریشی سوناک، برای اتخاذ موضعی قوی تر در مورد تعداد مسائل