ابر طوفان موکا بنگلادش و سواحل میانمار را با باران شدید می‌باراند و پناهندگان را تهدید می‌کند.

نویسنده: ریتیک موندال، کومار کونال: طوفان شدید موکا بعدازظهر یکشنبه به بنگلادش نزدیک کوکسبازار و سواحل شمالی میانمار رسید. باران های شدید و بادهای تند تند با سرعت 200 کیلومتر در ساعت سواحل بنگلادش و میانمار را درنوردید.

به گفته هواشناسان، سرعت باد در خلیج بنگال می تواند به 200 کیلومتر در ساعت برسد و برای بندر کاکس بازار، چاتاگرام و بندر پایرا در بنگلادش هشدار داده شده است.

سازمان جهانی هواشناسی، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد، هشدار داده است که این ابر گردباد باعث باران شدید، سیل و رانش زمین در اطراف سواحل بنگلادش و میانمار خواهد شد.

رویترز، طوفان موکا، با بادهایی با سرعت 210 کیلومتر در ساعت، می تواند موج های دریایی تا 12 فوت (4 متر) را به همراه داشته باشد که بیش از 2 میلیون نفر را مستقیماً در مسیر خود تحت تأثیر قرار دهد، که بیشتر آنها در ایالت های راخین و چین میانمار هستند. گزارش شده است.

طبق آخرین بولتن اداره هواشناسی، این طوفان در 250 کیلومتری جنوب کاکس بازار قرار دارد و اکنون در حال عبور از ساحل است. نواحی کم ارتفاع Cox’s Bazaar و Chattogram احتمالاً توسط موج های جزر و مدی ناشی از باد 8 تا 12 فوت بالاتر از حد نرمال غرق می شوند.

سقوط موکا در حدود ساعت 11:40 صبح

طوفان موکا، یک طوفان بسیار شدید، شروع به هجوم به مناطق ساحلی کرد و مقامات از هزاران نفر در هر دو کشور خواستند که به دنبال سرپناه باشند. اداره هواشناسی میانمار روز یکشنبه اعلام کرد که بیرونی ترین نوار طوفان موکا صبح یکشنبه به سواحل ایالت راخین میانمار رسید.

طوفان طوفانی بسیار شدید “موکا” (تلفظ می شود به عنوان “موخا”) بر فراز خلیج شرقی مرکزی بنگال به احتمال زیاد به حرکت به سمت شمال به شمال شرق ادامه می دهد و از جنوب شرقی بنگلادش و سواحل شمال میانمار بین بازار کاکس (بنگلادش) و کیاکپیو (میانمار) عبور می کند. در نزدیکی سیتو (میانمار) حوالی ظهر امروز، 14 مه، 2023 به عنوان یک طوفان گردباد بسیار شدید با حداکثر سرعت باد پایدار 180 تا 190 کیلومتر در ساعت و با سرعت 210 کیلومتر در ساعت.”

خبرگزاری PTI گزارش داد که طوفان موکا یکی از قوی ترین طوفان هایی است که انتظار می رود در نزدیک به دو دهه اخیر سواحل بنگلادش را درنوردد. عزیزرحمن، رئیس اداره هواشناسی بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: طوفان موکا قوی ترین طوفان پس از طوفان سیدر است.

توفان طوفانی استوایی موکا در 410 کیلومتری منطقه ساحلی کاکس بازار بنگلادش قرار داشت.

ESCS “Mocha” در ساعت 0530 IST 14 مه 2023 بر فراز شمال شرقی و خلیج شرقی مرکزی بنگال در نزدیکی 18.7 شمالی و طول 91.5 E قرار داشت. احتمالاً بین بازار کاکس (بنگلادش) و کیاکپیو (میانمار)، نزدیک به سیت‌وی می‌گذرد. (میانمار) حوالی ظهر امروز،” IMD در توییتر نوشت.

طوفان موکا صبح روز یکشنبه بین کوکس بازار، جایی که نزدیک به یک میلیون پناهجوی روهینگیا در اردوگاه‌هایی که عمدتاً از پناهگاه‌های ضعیف تشکیل شده‌اند، و ساحل شمالی میانمار به خشکی رسید.

طبق گزارش IMD، طوفان موکا بادهایی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت، معادل یک طوفان رده چهار را در خود جای داده بود.

بنگلادش بالاترین سیگنال خطر را برای بازار کاکس صادر کرد. اداره هواشناسی بنگلادش هشدار داد این طوفان می تواند خسارات شدیدی به جان و اموال در هشت منطقه ساحلی وارد کند.

در اینجا مهمترین تحولات در مورد سیکلون موکا است

  • طوفان موکا که در حال حاضر در خلیج بنگال قرار دارد، تا بعدازظهر یکشنبه بازار کاکس بنگلادش و سواحل میانمار را درنوردید. در مرکز این طوفان، که 600 کیلومتر با ساحل کاکس بازار فاصله دارد، حداکثر سرعت باد پایدار 170 کیلومتر است که ممکن است تا 190 کیلومتر پیش برود.

  • بنگلادش روز شنبه برای تخلیه آوارگان روهینگیا از “مناطق پرخطر” به مراکز اجتماعی حرکت کرد و صدها نفر از یک جزیره گریختند. “دستورالعمل هایی برای تخلیه صدها هزار نفر در سواحل جنوب شرقی ما صادر شده است.” یک سخنگوی وزارت مدیریت بلایای طبیعی به PTI گفت.

  • کارشناسان هواشناسی انتظار دارند که طوفان موکا می تواند سیل باران را به همراه داشته باشد که می تواند باعث رانش زمین شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که طوفان یک موج طوفانی تا ارتفاع چهار متر (13 فوت) ایجاد کند که می‌تواند روستاهای ساحلی و رودخانه‌ای کم ارتفاع را غرق در آب کند.

    عملیات در بزرگترین بندر دریایی بنگلادش – چیتاگونگ – به حالت تعلیق درآمد. حمل و نقل قایق و ماهیگیری نیز متوقف شد.

  • شیخ حسینه، نخست وزیر، گفت: “طوفان “موکا” در راه است. ما مراکز طوفان را حفظ کرده ایم و همه انواع آمادگی ها را برای مقابله با آن انجام داده ایم.” مقامات بنگلادشی 55 پناهگاه در جزیره فراساحلی بهاسان چار ایجاد کرده اند، جایی که نزدیک به 30000 پناهجوی روهینگیا از سرزمین اصلی به آنجا منتقل شده اند.

  • رسانه های دولتی میانمار گزارش دادند که مقامات حکومت نظامی میانمار بر تخلیه روستاها در امتداد ساحل راخین نظارت می کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت بین‌المللی میانمار ایرویز اعلام کرد که تمامی پروازهای این شرکت به ایالت راخین تا روز دوشنبه به حالت تعلیق درآمده است. انجمن صلیب سرخ میانمار گفت که در حال آماده شدن برای یک واکنش اضطراری بزرگ است.

  • پیش از سقوط طوفان موکا، بنگلادش حدود 300000 نفر را تخلیه کرد. رویترز گزارش داد که یک شبه نظامی اصلی قومی و دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که حداقل 100000 نفر در ایالت فقیرنشین راخین میانمار از هفته گذشته به مناطق امن تر نقل مکان کرده اند.

  • طوفان دسته 4 تشدید شده و معادل طوفان دسته پنج شده است. مقامات گفتند که دولت با حمایت آژانس های سازمان ملل متحد و امدادگران، تن ها غذای خشک و ده ها آمبولانس را با تیم های سیار پزشکی در اردوگاه های گسترده روهینگیاهایی که از میانمار به بنگلادش گریخته اند، آماده نگه داشته است.

  • با این حال، محمد عزیزرحمن، مدیر اداره هواشناسی بنگلادش، گفت که خطر برای بنگلادش کاهش یافته است. او گفت که انتظار می رود مناطقی در میانمار و منطقه جنوبی آن در معرض خطر بیشتری باشند.

  • پرسنل نیروی مدیریت بلایای طبیعی در امتداد مناطق ساحلی پوربا مدینیپور و منطقه 24 جنوبی پارگاناس بنگال غربی در حالت آماده باش بودند. به گفته این مقام، هفت گروه از پرسنل NDRF شامل غواصان در مناطق ساحلی دیغا-ماندرمانی در ناحیه پوربا مدینی پور به دلیل متلاطم شدن دریا مستقر شدند.

    وی گفت که بیش از 100 پرسنل گروه مدیریت بلایای دولتی نیز در ساحل دریای باخالی در ناحیه 24 پرگاناس جنوبی مستقر شده اند تا از رفت و آمد گردشگران و افراد محلی که از نزدیک شدن به دریا منع شده اند مراقبت کنند.

    (با ورودی های نمایندگی ها)