ارتش سودان اعلام کرد آماده کمک به تخلیه اتباع خارجی است

توسط میز جهانی هند امروز: ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی رقیب که برای کنترل سودان می جنگند، هر دو توافق کرده اند که تخلیه اتباع خارجی را تسهیل کنند.

بر اساس گزارش سی ان ان، ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد که آماده کمک به تخلیه دیپلمات ها و اتباع کشورهایی مانند فرانسه، چین، ایالات متحده و بریتانیا است.

بر اساس بیانیه ارتش، انتظار می‌رود تخلیه‌ها «طی ساعات آینده» آغاز شود.

به گزارش سی ان ان، نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) روز جمعه اعلام کردند که آماده اند تا تمام فرودگاه های سودان را تا حدی بازگشایی کنند تا امکان تخلیه اتباع خارجی فراهم شود.

همچنین بخوانید | نقشه برداری از بحران سودان از طریق تصاویر ماهواره ای

از 15 آوریل، نیروهای مسلح سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای شبه نظامی RSF به فرماندهی محمد حمدان داگالو درگیر نبردهای شدیدی هستند. این دو نیرو در جریان کودتای نظامی 2021 با یکدیگر همکاری کردند. اما در مورد ادغام نیروهای RSF در ارتش به عنوان بخشی از ابتکار عمل برای تشکیل یک دولت غیرنظامی در کشور اختلاف نظر وجود داشت.

با وجود آتش بس سه روزه اعلام شده برای عید، درگیری بین نیروهای رقیب در پایتخت خارطوم در روز شنبه ادامه یافت و صدای انفجارهای شدید شنیده شد و درگیری ها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در جریان بود. از آغاز جنگ تاکنون بیش از 400 نفر کشته و بیش از صدها نفر زخمی شده اند.

PM MODI جلسه صندلی

روز جمعه، نخست وزیر نارندرا مودی، ریاست جلسه ای را درباره بحران سودان، با حضور اس جیشانکار، وزیر امور خارجه، اوسف سعید، وزیر امور خارجه و سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار کرد.

این نشست یک روز پس از آن برگزار شد که دولت اعلام کرد وضعیت زمینی در سودان همچنان بسیار متشنج است و سفارت هند در خارطوم “باز است، کار می کند و همه خدمات را با مقاماتی که از مکان های جداگانه کار می کنند، ارائه می دهد.”

بر اساس داده های رسمی، تعداد هندی ها در سودان حدود 4000 نفر است که 1200 نفر از آنها دهه ها پیش در این کشور ساکن شده اند.

به شهروندان هندی توصیه می شود در خانه بمانند

در یک توصیه جدید در 18 آوریل، سفارت هند از اتباع هند خواست که در خانه بمانند و در میان موارد غارت و خشونت های گسترده در سودان، جیره بندی کنند.

سفارت در توییتر نوشت: “ما با موارد زیادی از غارت مواجه شده‌ایم. به همه اتباع هند توصیه می‌شود لطفاً از خارج نشوند. لطفاً لوازم خود را جیره‌بندی کنید. لطفاً در خانه بمانید و ایمن بمانید.”

همچنین بخوانید | چرا نیروهای ارتش و شبه نظامی در سودان می جنگند | توضیح داد

در 16 آوریل، سفارت گفت که یک تبعه هندی در خارطوم پس از جراحات گلوله جان باخت.

اداره مدیریت بلایای ایالت کارناتاکا اعلام کرد که 31 نفر متعلق به قبیله هاکی-پیکی، یک گروه قبیله ای نیمه کوچ نشین، سرگردان شده اند و از زمان وقوع درگیری ها مواد غذایی کافی ندارند.

وزارت امور خارجه یک اتاق کنترل 24×7 برای ارائه اطلاعات و کمک با توجه به وضعیت فعلی سودان ایجاد کرده است. شماره های خط کمک 1800118797، +91-11-23012113، +91-11-23014104، +91-11-23017905، +91-99682-91988 است.