افشای اطلاعات پنتاگون چه تأثیری بر روابط ایالات متحده با سایر کشورها می تواند داشته باشد؟

نوشته گیتا موهان: ایالات متحده آمریکا اعتماد خود را با برخی از شرکای خود در پی افشای اسناد اخیر پنتاگون که نه تنها منافع امنیت ملی خود بلکه متحدانش را نیز به خطر انداخته است، از دست داده است. افشای جاسوسی واشنگتن نه تنها از مخالفان و رقبای خود، بلکه استراق سمع از متحدان خود، متحدانش را به وحشت انداخته است.

بنابراین، این اسناد فاش شده حاوی چه چیزی هستند و چه تأثیری می توانند بر روابط ایالات متحده با کشورهای سراسر جهان داشته باشند؟

افشای خیره کننده اسناد محرمانه پنتاگون یکی از مهم ترین موارد نقض اطلاعات آمریکا از سال 2013 است که ویکی لیکس جولیان آسانژ بیش از 700000 سند طبقه بندی شده را عمومی کرد و ادوارد اسنودن، کارشناس کامپیوتر و مدیر سابق سیستم های سیا، اسناد محرمانه دولتی را منتشر کرد. به مطبوعات در مورد وجود برنامه های نظارتی دولت.

در حال حاضر، دولت بایدن خواستار تحقیقاتی برای یافتن اینکه چه کسی پشت این افشاگری است، شده است.

چه چیزی متحدان آمریکا را به هم ریخته است؟

بیش از 100 سند فاش شده شامل تجزیه و تحلیل سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده در رابطه با جنگ در اوکراین، ارزیابی توانایی های جنگی روسیه و اوکراین، مشارکت سربازان آنها در زمین، جلسات مطبوعاتی محرمانه درباره روسیه، چین، خاورمیانه و ارتش است. تئاتر در منطقه هند و اقیانوس آرام.

درباره جنگ، یکی از اسناد به تاریخ 23 فوریه که به عنوان “محرمانه” طبقه بندی شده است، جزئیات چگونگی تخلیه سامانه های پدافند هوایی اس-300 اوکراین تا 2 مه را با نگاهی به نرخ فعلی استفاده می کند.

همچنین نفوذ عمیق ایالات متحده به اکثر سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی روسیه با دسترسی به سطوح بالای فرماندهی نظامی روسیه، بینش در مورد برنامه‌ریزی داخلی ارتش روسیه و اطلاعات عملی در مورد توانایی‌های نظامی روسیه و برنامه‌های جنگی روسیه در اوکراین را نشان می‌دهد.

این اسناد متحدانی را به خطر می اندازد که سعی کرده اند فاصله خود را حفظ کنند تا بتوانند با روسیه درگیر شوند. روابط اسرائیل با مسکو به خطر افتاده است. اسناد اطلاعات محرمانه ای را در مورد تمایل اسرائیل به ارائه تسلیحات با کیفیت به اوکراین، علیرغم ادعای این رژیم مبنی بر اینکه طرف جنگ نیست، ارائه می دهد.

سند دیگری با عنوان “فوق محرمانه” نشان داد که یک گروه 100 نفره از پرسنل عملیات ویژه اعضای ناتو “ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و لتونی” در حال حاضر در اوکراین فعال هستند.

همچنین بخوانید | از جنگ اوکراین گرفته تا جاسوسی از متحدان خاورمیانه، آنچه اسناد بسیار طبقه بندی شده آمریکا فاش می شود

روسیه به صراحت گفته بود که دخالت مستقیم هر سرباز ناتو در جنگ به منزله ورود ناتو به صحنه تئاتر است. بنابراین موجی از انکار متحدان آمریکا.

نیروهای ویژه بریتانیا، در حالی که در سال 2021 به نیروهای نظامی اوکراین آموزش داده بودند، دولت بریتانیا هرگز حضور فعال نیروهای ویژه در اوکراین را علناً تأیید نکرد. در واقع، وزارت دفاع بریتانیا نسبت به دریافت اتهامات موجود در گزارش افشای اطلاعات طبقه بندی شده ایالات متحده به «ارزش اسمی» هشدار داد.

به همین ترتیب، بر اساس اطلاعات فاش شده، لتونی 17 پرسنل داشت که دومین تعداد نیروهای ویژه مستقر در اوکراین در بین کشورهای ناتو است. ایالات متحده و فرانسه به ترتیب 14 و 15 پرسنل نیروی ویژه در اوکراین داشتند، در حالی که هلند یک نفر.

یکی دیگر از اسناد فاش شده به تاریخ 2 مارس، طناب هایی در صربستان بود، که از تحریم روسیه خودداری کرد و همچنین از ارائه آموزش به نیروهای اوکراینی خودداری کرد، اما با تامین سلاح به کیف موافقت کرد و ممکن است قبلاً آنها را ارسال کرده باشد.

یکی از اسناد فاش شده به تاریخ 17 فوریه نشان می دهد که مصر قصد دارد “مخفیانه” موشک و مهمات به روسیه بدهد. مصر این گزارش ها را تکذیب کرد زیرا یکی از دریافت کنندگان بزرگ کمک های نظامی ایالات متحده در جهان است و سالانه 1.3 میلیارد دلار بودجه نظامی دریافت می کند.

چه چیزی در خطر است؟

نه تنها اطلاعات، بلکه منابعی را در کشورهای مختلف که به پنتاگون در جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنند، به خطر می‌اندازد. حرمت محرمانه ماندن اسناد محرمانه مهم است زیرا زندگی به آن بستگی دارد.

در این صورت ممکن است بسیاری از منابع آمریکا به خطر بیفتد و جان آنها به خطر بیفتد.

پرامیت پال چاودهوری، رئیس تمرین آسیای جنوبی، گروه اوراسیا، گفت: «این فقط اطلاعات نیست که مایه نگرانی است، بلکه منابع و روش هایی است که اطلاعات از چه کسانی و به وسیله آنها جمع آوری می شود.

“این گونه افشاگری ها می تواند منجر به کشته شدن یا زندانی شدن منابع شود. آنها همچنین می توانند اعتبار مقامات ارشد را از بین ببرند. آیکنبری سفیر ایالات متحده و افغانستان پس از افشای دیدگاه های ویکی لیکس در مورد حامد کرزی مجبور به حذف شد. هر گونه افشاگری در مورد وضعیت نظامی در اوکراین می تواند منجر شود. به هزاران تلفات.»

همچنین بخوانید | آنچه آمریکا درز کرده در مورد بالن های جاسوسی چین، برتری هوایی پکن بر تایوان فاش می کند

جاسوسی از متحدان نیز

اسنادی وجود دارد که جاسوسی آمریکا از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را فاش می کند. وزیر دفاع اوکراین با ارائه یک جبهه شجاعانه، صحت افشای اسناد ادعایی پنتاگون را زیر سوال برد و تأثیر منفی آن را کم اهمیت جلوه داد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت: “در مورد افشای اطلاعات، شنیدن چنین چیزهایی قطعا ناخوشایند بود. اما من اطلاعاتی را که در دسترس عموم بود به دقت بررسی کردم. اطلاعات زیادی در آنجا وجود دارد که با واقعیت مطابقت ندارد.”

با این حال، پاسخ روسیه سنجیده شد، زیرا مسکو هنوز در حال تجزیه و تحلیل دقیق اسناد است. اما فرصت حمله به آمریکا را از دست نداد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی در مورد اسناد فاش شده گفت: “من نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم. (در مورد سندی که نشان می دهد ایالات متحده از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین جاسوسی کرده است.) این را نمی توان استثنا کرد. ما دیدیم. این واقعیت که ایالات متحده از مدت‌ها پیش شروع به جاسوسی از سران مختلف کشورها، به‌ویژه در پایتخت‌های اروپایی کرده است، به طور گسترده مورد مطالعه، تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

اسناد فاش شده در مورد کره جنوبی چه می گویند؟

این اطلاعات درز نشان می دهد که واشنگتن از مقامات کره جنوبی جاسوسی می کرده است، زیرا جزئیات گفتگوهای خصوصی بین مقامات ارشد کره ای در مورد فشار ایالات متحده بر متحد آسیایی برای کمک به تامین تسلیحات به اوکراین را شامل می شود. سیاست کره جنوبی به این کشور اجازه نمی دهد سلاح های مرگبار در اختیار اوکراین قرار دهد.

این می تواند تأثیر مخربی بر حزب حاکم در کره جنوبی داشته باشد و حزب دموکرات کره جنوبی به دنبال پاسخ از دولت است.

پارک هونگ کیون، رهبر حزب دموکرات، گفت: «اگر این گزارش درست باشد، این اقدامی خواهد بود که هرگز نمی‌توان آن را برای بیش از 70 سال بین متحدان پذیرفت، نقض حاکمیت و فریب دیپلماتیک که مستقیماً اعتماد دوجانبه را از بین می‌برد. “

همچنین انتقادات زیادی علیه آن دسته از رهبرانی وجود دارد که ممکن است از خط آمریکا در انتقاد از جنگ پیروی نکرده باشند، از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، دیپلمات ارشد جهان. بر اساس اطلاعات فاش شده، دبیرکل سازمان ملل به قدری مصمم است که «ابتکار غلات دریای سیاه» یا توافق غلاتی را که سازمان ملل و ترکیه در جولای سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در پی ترس از بحران جهانی غذا به امضا رساندند، حفظ کند که بسیار «سازگار» است. از منافع روسیه

بر اساس گزارش‌ها، این افشاگری ممکن است در سایتی به نام Discord، یک پلتفرم رسانه اجتماعی محبوب بین افرادی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، آغاز شده باشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: “آنها جایی در وب بودند و دقیقاً کجا بودند و چه کسی در آن نقطه دسترسی داشت، ما نمی دانیم. ما به سادگی نمی دانیم.”

سندی با عنوان NOFORN که به معنای «نه برای اتباع خارجی» است، اکنون در دست رقبای اصلی آمریکا قرار گرفته است.

(با ورودی های نمایندگی ها)