اوکراین می‌گوید 12 موشک مافوق صوت روسیه را با سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا سرنگون کرده است

توسط رویترزاوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد شش موشک مافوق صوت کینژال روسیه را در یک شب سرنگون کرده است و ابرسلاحی را که مسکو قبلاً آن را «غیرقابل توقف» خوانده بود، خنثی کرده است.

این اولین باری بود که اوکراین ادعا می‌کرد یک رگبار کامل از چندین موشک مافوق صوت را مورد اصابت قرار داده است و در صورت تایید، نشان‌دهنده کارآمدی پدافند هوایی جدید غربی است که توسط نیروهای اوکراینی مستقر شده است.

آژیرهای حمله هوایی بامداد روز سه‌شنبه تقریباً در سراسر اوکراین به صدا درآمد و بیش از سه ساعت بر فراز کیف و منطقه مجاور شنیده شد.

ژنرال سرهی نایف، فرمانده نیروهای مشترک نیروهای مسلح اوکراین، گفت: “مأموریت دشمن ایجاد وحشت و ایجاد هرج و مرج است. با این حال، در منطقه عملیاتی شمالی (از جمله کیف)، همه چیز تحت کنترل کامل است.”

شش موشک بالستیک کینژال، که با سرعت 10 برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند، در میان رگبار 18 موشکی بودند که روسیه در شبانه‌روز به اوکراین شلیک کرد و پس از پرتاب شدن آنها از آسمان، کیف را با جرقه‌ها و بارندگی‌ها روشن کرد.

ادعاهای اوکراین در بحبوحه ادعاهای متقابل روسیه مطرح شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را با موشک کینژال منهدم کرده است.

اما والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفت که همه موشک‌های روسیه با موفقیت رهگیری شده‌اند.

مقامات شهری در پایتخت اوکراین اعلام کردند که سه نفر بر اثر ریزش آوار زخمی شدند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی شهری کیف در تلگرام گفت: «این از نظر چگالی استثنایی بود – حداکثر تعداد موشک های تهاجمی در کوتاه ترین زمان.

Zvezda به نقل از وزارت روسیه اعلام کرد که هدف این حملات واحدهای جنگی اوکراینی و مکان‌های ذخیره مهمات بوده است.

زالوژنی گفت که نیروهایش شش موشک کینژال را که از هواپیما پرتاب شده بودند، و همچنین 9 موشک کروز کالیبر از کشتی‌ها در دریای سیاه و سه اسکندر را که از خشکی شلیک شده بودند، رهگیری کردند.

اوایل ماه جاری، اوکراین مدعی شد که برای اولین بار با استفاده از سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا که به تازگی مستقر شده، یک موشک کینژال را بر فراز کیف سرنگون کرده است.

موشک کینژال که نام آن به معنای خنجر است، می تواند کلاهک های معمولی یا هسته ای را تا 2000 کیلومتر حمل کند. روسیه سال گذشته برای اولین بار در اوکراین از این سلاح در جنگ استفاده کرد و تنها در موارد معدودی به شلیک این موشک ها اذعان کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مکرراً از کینژال به عنوان مدرکی برای شکست جهانی سخت‌افزار نظامی روسیه که قادر به مقابله با ناتو هستند، یاد کرده است.

در حالی که نیروهای اوکراینی برای اولین بار در شش ماه گذشته آماده حمله می شوند، روسیه اکنون حملات هوایی دوربرد را در بالاترین فرکانس جنگ انجام می دهد.

این کشور تاکنون در این ماه هشت رگبار پهپاد و موشک پرتاب کرده است، در مقایسه با هفتگی در زمستان و آرامش در ماه مارس و آوریل. کیف می‌گوید بیشترین شلیک را داشته است.

یک هفته معکوس برای روسیه

هفته گذشته شاهد بودیم که نیروهای اوکراینی بزرگترین دستاوردهای خود را در میدان نبرد از نوامبر گذشته به دست آوردند و چندین کیلومتر مربع از اراضی را در حومه شمالی و جنوبی میدان نبرد شهر باخموت بازپس گرفتند.

مسکو اذعان کرده است که برخی از نیروهایش عقب نشینی کرده اند، اما رد می کند که خطوط نبردش در حال فروپاشی است.

کیف می‌گوید این پیشرفت‌ها بومی‌سازی شده‌اند و هنوز نشان‌دهنده نیروی کامل ضد تهاجمی آتی این کشور نیستند، که انتظار می‌رود از صدها تانک و خودروی زرهی مدرن که در سال جاری توسط غرب فرستاده شده است استفاده کند.

یک ضد حمله اوکراینی فاز اصلی بعدی جنگ را پس از حمله زمستانی عظیم روسیه به ارمغان می آورد که علیرغم خونین ترین نبرد زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم (WW2) نتوانست قلمرو قابل توجهی را تصرف کند.

مسکو در فوریه سال گذشته تهاجم کامل خود به اوکراین را آغاز کرد و اکنون مدعی است که حدود یک ششم از خاک همسایه خود را ضمیمه کرده است. اوکراین در اوایل جنگ نیروهای روسی را از حومه کیف عقب نشینی کرد و در نیمه دوم سال 2022 در دو حمله متقابل منطقه را پس گرفت، اما از نوامبر نیروهای خود را در حالت تدافعی نگه داشته است.

روسیه می‌گوید که تهاجم این کشور برای مقابله با تهدیدی برای امنیت این کشور ناشی از روابط نزدیک کیف با غرب ضروری بود. اوکراین و متحدانش آن را یک جنگ فتح ناخواسته و غیرقانونی می‌نامند و کیف می‌گوید تا زمانی که تمام نیروهای روسیه سرزمینش را ترک نکنند، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

در همین حال، رهبران اروپایی روز سه شنبه در ایسلند برای نشست دو روزه شورای اروپا با هدف نشان دادن حمایت خود از اوکراین ملاقات کردند.

بر اساس پیش‌نویس اعلامیه نهایی که رسانه‌ها دیده‌اند، رهبران یک ثبت جدید خسارات را تصویب خواهند کرد، مکانیزمی برای ثبت و مستندسازی شواهد و ادعاهای خسارت، تلفات یا جراحات وارده در نتیجه تهاجم روسیه.

رهبران اروپایی مانند اولاف شولز از آلمان، ریشی سوناک از بریتانیا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در این اجلاس حضور دارند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از طریق لینک ویدیویی در آن سخنرانی خواهد کرد.