ایالات متحده می گوید چین هیچ مبنای الهیاتی برای انتخاب دالایی لامای بعدی ندارد

به گفته يك ديپلمات ارشد آمريكايي ، چين هيچ مبناي الهياتي براي انتخاب دالايي لاماي بعدي را ندارد و اظهار داشت كه بوداييان تبت صدها سال رهبر روحاني خود را با موفقيت انتخاب كرده اند.

ساموئل دی براونبک ، سفیر بزرگ آزادی مذهبی بین الملل ، به خبرنگاران گفت سه شنبه در طی یک کنفرانس ، با یادآوری سفر او در هند در هند.

“آنها حق ندارند چنین کاری کنند. آنها هیچ مبنای الهیاتی برای این کار ندارند. بوداییان تبت صدها سال رهبر خود را انتخاب کرده اند ، اگر نه بیشتر ، و اکنون آنها حق این کار را دارند. “

براونبک گفت که ایالات متحده از این حمایت می کند که جوامع مذهبی حق انتخاب رهبری خود را دارند.

“این مطمئناً دالایی لاما را نیز شامل می شود. بنابراین ما در برابر آن عقب رانده ایم. ما در حال ادامه دادن عقب نشینی در برابر آن هستیم. ما فکر می کنیم که این کاملاً اشتباه است که حزب کمونیست چین ادعا کند که آنها این حق را دارند ، “.

چهاردهمین دالایی لاما که اکنون 85 سال دارد ، از زمان فرار از تبت در سال 1959 در پی سرکوب قیام مردم محلی توسط چین ، در هند زندگی می کند. دولت تبتی تبتی از دارامسالا در هیماچال پرادش فعالیت می کند. بیش از یک میلیون و 60 هزار تبتی در هند زندگی می کنند.

براون بک چین را به یکی از بدترین شرایط آزار و اذیت مذهبی امروز جهان ، اگر نه بدترین ، متهم کرد. وی گفت: “این به آنها در مبارزه با تروریسم كمك نخواهد كرد.”

“پاسخ به تروریسم قفل کردن همه نیست. پاسخ تروریسم آزادی مذهبی است ، اجازه می دهد تا مردم آزادانه ایمان خود را عملی کنند ، و آنها به همان اندازه با شما نمی جنگند. اگر چینی ها در جنگ با ایمان نبودند ، جامعه ای بازتر داشتند ، اما شهروندان رضایت بیشتری نیز داشتند که می خواهند ایمان خود را عملی کنند و تنها بمانند و در آرامش رها شوند. “

وی از چین خواست که جنگ خود علیه ایمان را متوقف کند ، که به هر حال موفقیت آمیز نخواهد بود ، اما علیه اویغورها ، علیه بوداییان تبتی ، علیه کلیسای خانگی مسیحیان ، علیه کلیسای کاتولیک ، علیه فالون گونگ.

“آنها همه آئین ها را آزار می دهند. و آنچه بزرگ امروز اعلام كردیم این تلاش برای عقب راندن استفاده از فن آوری برای ایجاد این ایالت های پلیس مجازی برای آزار و اذیت دین است. این كاری است كه آنها در تبت انجام داده اند ، ما می خواهیم جلوی این را بگیریم تا به سایر کشورهای جهان گسترش یابد یا بیشتر به سایر کشورهای جهان سرایت کند. “

(با ورودی های PTI)

همچنین بخوانید: پرونده جاسوسی چین: مقامات PMO ، دالایی لاما در رادار جاسوسی بودند