ایالات متحده یک گارد ملی را به دلیل افشای اسناد دستگیر کرد، پلیس می گویند که او در مورد اسلحه، اسرار جنگ صحبت کرده است

توسط میز جهانی هند امروز: جک داگلاس تکسیرا، عضو 21 ساله گارد ملی هوایی ایالات متحده، روز پنجشنبه (به وقت محلی) توسط اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) در ارتباط با افشای اسناد نظامی بسیار طبقه بندی شده دستگیر شد.

به گزارش رویترز، ماموران فدرال تیشیرا را در خانه اش در دایتون، ماساچوست دستگیر کردند.

این بازداشت یک هفته پس از افشای اسناد اطلاعاتی صورت گرفت که باعث شرمساری واشنگتن و متحدانش شد. این اسناد اطلاعات نظامی حساس مربوط به جنگ در اوکراین و جاسوسی ادعایی واشنگتن از متحدانش را فاش کرد.

همچنین بخوانید | افشای اطلاعات اینتل مقامات آمریکایی را برای تأثیرگذاری در داخل و خارج از کشور آماده کرده است

مورد اخیر افشای این گزارش های محرمانه به عنوان جدی ترین نقض امنیتی از زمان جنجال ویکی لیکس در سال 2010 به شمار می رود که بیش از 700000 سند، تلگراف دیپلماتیک و ویدئو در وب سایت ظاهر شد.

مریک گارلند، دادستان کل، گفت که تیکسیرا «در رابطه با تحقیقاتی درباره حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی» تحت تعقیب است. به گفته گارلند، او “بدون هیچ حادثه ای” بازداشت شد.

اف‌بی‌آی گفت که مأمورانش «فعالیت‌های مجری قانون مجاز را در یک اقامتگاه در نورث داتون، ماساچوست انجام داده‌اند».

طبق سوابق خدمتی Teixeira، او در سال 2019 به عضویت گارد ملی هوایی درآمد و در پایگاه گارد ملی هوایی اوتیس در ماساچوست یک خلبان درجه یک بود. بر اساس گزارش رویترز، او به عنوان “مسئول سیستم حمل و نقل سایبری” یا متخصص فناوری اطلاعات کار می کرد.

یک مقام دفاعی در توضیح نقش خود به AP گفت که مظنون مسئولیت اطمینان از دسترسی و حفاظت از شبکه ارتباطی نظامی را بر عهده داشت و از این رو، از سطح بالاتری از مجوز امنیتی برخوردار بود.

همچنین بخوانید | وزیر دفاع: ایالات متحده هر سنگی را برای یافتن منبع افشای اسناد طبقه بندی شده تحویل خواهد داد

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چگونه یک جوان گارد ملی به چنین اسناد حساسی دسترسی داشته است، گفت که به دلیل ماهیت و محیط ارتش است که به نیروهای جوان خود اعتماد می کند زیرا مسئولیت های کلیدی به آنها داده می شود.

رایدر به نقل از آسوشیتدپرس گفت: “ما در سنین پایین به اعضای خود مسئولیت های زیادی می سپاریم. به یک گروهبان جوخه رزمی جوان فکر کنید، و به مسئولیت و اعتمادی که به آن افراد می دهیم تا نیروها را به نبرد هدایت کنیم.”

اتهامات جنایی احتمالی چیست؟

پس از افشای اسناد اطلاعاتی، تحقیقات جنایی رسمی توسط وزارت دادگستری با ارجاع وزارت دفاع آغاز شد که این حادثه را “عمدی و جنایتکارانه” خواند.

به گفته سخنگوی دفتر دادستانی ایالات متحده در بوستون، تیکسیرا قرار است روز جمعه در برابر دادگاه معرفی شود. به گزارش رویترز، در حالی که این اتهامات توسط وزارت دادگستری فاش نشده است، ممکن است این اتهامات شامل اتهامات جنایی “نگهداری و انتقال عمدی اطلاعات دفاع ملی” باشد.

براندون ون گراک، دادستان امنیت ملی سابق وزارت دادگستری، گفت: اتهامات احتمالی ممکن است منجر به حبس تا 10 سال شود، حتی اگر هیچ آسیبی از سوی تیکسیرا وارد نشود. ون گراک گفت: «این فردی است که سال‌ها در زندان با بالاترین سطح قرار گرفتن در معرض قرار دارد… زیرا نشت‌ها بسیار مضر بودند.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: یک گروه ضربت پنتاگون “به صورت شبانه روزی برای ارزیابی و کاهش هر گونه خسارت کار می کرد.”

در بیانیه ای که توسط گارد ملی منتشر شد، این سازمان اعلام کرد که این موضوع را “بسیار جدی” می گیرد و از تحقیقات فعلی در مورد افشای پرونده و دستگیری Teixeira آگاه است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه می‌گوید: «امنیت ملی مهم‌ترین اولویت ما است و هرگونه تلاش برای تضعیف آن ارزش‌های ما را به خطر می‌اندازد و اعتماد بین اعضا، مردم، متحدان و شرکای ما را تضعیف می‌کند».

به گفته Bellingcat، واشنگتن پست و نیویورک تایمز، این اسناد ابتدا در یک سرور از کار افتاده یک سایت پیام فوری به نام Discord ظاهر شد. به گفته برخی از اعضای این گروه پیام‌رسان، یک گروه چت در سایت فاش کرد که Teixeira با نام “OG” شناخته می‌شود و گمان می‌رود در مورد اسلحه، بازی، تجهیزات نظامی، میم‌های مورد علاقه و برخی از اسرار نظامی ایالات متحده پست گذاشته است.

فردی که هویتش فاش نشد، در صحبت با AP، تکسیرا را یک مسیحی متعصب توصیف کرد که به خدا و دین اعتقاد داشت و این موضوعات را با اعضای گروه چت برجسته کرد.

این شخص گفت که زمانی که Teixeira در خدمت سربازی قرار گرفت، دولت ایالات متحده را در مورد اولویت های خود محکوم کرده و ارتش را “از آنجایی که توسط سیاستمداران نخبه اداره می شد” به شدت محکوم کرده است.

او گفت: “اصولاً چیزی که او گفت این بود که “ببخشید بچه ها، من هر روز دعا کردم که این اتفاق نیفتد. من دعا کردم و دعا کردم و اکنون فقط به خدا بستگی دارد که چه اتفاقی می افتد.” به نقل از AP.