ایران از ماموریت امدادرسانی به زلزله برای ارسال سلاح به سوریه استفاده می کند

توسط رویترز9 منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و غربی گفتند که ایران از پروازهای امداد زلزله برای آوردن سلاح و تجهیزات نظامی به متحد استراتژیک خود سوریه استفاده کرده است.

این منابع به رویترز گفتند که هدف تقویت دفاع ایران در برابر اسرائیل در سوریه و تقویت بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود. رویترز اولین کسی است که این تحول را گزارش می کند.

به گفته این منابع، پس از زلزله 6 فوریه در شمال سوریه و ترکیه، صدها پرواز از ایران در فرودگاه های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند و به مدت هفت هفته ادامه یافتند. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 6000 نفر در سراسر سوریه جان خود را از دست دادند.

این منابع، دو منبع منطقه ای و یک منبع اطلاعاتی غربی گفتند، این تدارکات شامل تجهیزات ارتباطی پیشرفته و باتری های راداری و قطعات یدکی مورد نیاز برای ارتقای برنامه ریزی شده سیستم دفاع هوایی سوریه در جنگ داخلی سوریه است.

بخوانید | ارتش اسرائیل پس از شلیک راکت از سوریه تلافی کرد

رویترز با مقامات اطلاعاتی غربی، منابع نزدیک به رهبری ایران و اسرائیل و همچنین یک فراری ارتش سوریه و یک افسر سوری در حال خدمت در مورد پروازهای این مقاله صحبت کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از زلزله از هواپیماهای امداد بشردوستانه برای انتقال تجهیزات نظامی به سوریه برای تقویت شبکه خود در آنجا و کمک به اسد استفاده کرده است، گفت: این درست نیست.

دولت سوریه به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

همچنین بخوانید | سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: حملات به پایگاه های مرتبط با ایران در سوریه واکنش سریعی را به دنبال خواهد داشت

منابع منطقه ای به رویترز گفتند که اسرائیل به سرعت از جریان تسلیحات به سوریه آگاه شد و یک کارزار تهاجمی را برای مقابله با آن آغاز کرد.

سرتیپ یوسی کوپرواسر، یکی از افراد خودی و رئیس سابق تحقیقات ارتش اسرائیل و همچنین مدیر کل سابق وزارت امور استراتژیک، گفت که حملات هوایی اسرائیل علیه محموله‌ها بر اساس اطلاعات به قدری خاص است که ارتش اسرائیل می‌دانست که کدام کامیون در مدت طولانی. کاروان به هدف

“حرکت های مهم”

یک مقام دفاعی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: اسرائیل تحت عنوان ارسال کمک‌های زلزله‌زده به سوریه، شاهد جابه‌جایی قابل‌توجهی تجهیزات نظامی از ایران بوده است که عمدتاً به صورت قطعات منتقل شده است.

وی گفت که این کمک ها عمدتاً به فرودگاه شمال حلب سوریه تحویل داده شده است. او گفت که این محموله ها توسط لشکر یگان 18000 سوریه از نیروی قدس، شاخه جاسوسی خارجی و شبه نظامی سپاه پاسداران ایران، به رهبری حسن مهدی، سازماندهی شده است.

وی گفت: حمل و نقل زمینی توسط یگان ترابری 190 نیروی قدس به سرپرستی بهانم شهریری انجام شد. رویترز نتوانست برای اظهار نظر با مهدی و شهریری تماس بگیرد. سپاه پاسداران از اظهار نظر خودداری کرد.

سرهنگ عبدالجبار آکاعیدی، جدا شده از ارتش سوریه، که تماس های ارتش را حفظ می کند، گفت: «حملات اسرائیل نشست فرماندهان شبه نظامیان ایرانی و محموله های تراشه های الکترونیکی برای ارتقای سیستم های تسلیحاتی را نیز هدف قرار داد. آکائیدی به محل برگزاری این نشست اشاره نکرد.

به گفته یک منبع منطقه ای، اطلاعاتی که توسط دو منبع اطلاعاتی غربی دیگر تایید شد، تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله های تسلیحاتی به بهانه کمک رسانی، باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت.

همچنین بخوانید | آماده برای اقدام قهرآمیز: بایدن پس از حملات هوایی تلنگر به سوریه به ایران هشدار داد

سرتیپ اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اولین مقام خارجی بود که چند روز قبل از ورود اسد به منطقه زلزله زده سوریه پا گذاشت. رویترز نتوانست برای اظهار نظر با قاآنی تماس بگیرد. سپاه پاسداران از اظهار نظر خودداری کرد.

در صورت وقوع یک فاجعه انسانی، هواپیماهای امدادی سازمان ملل اجازه دارند از مقامات محلی حق فرود دریافت کنند و کالاهای بشردوستانه از تحریم ها مستثنی هستند. در این مورد

مقامات سوریه به پروازهای مستقیم روسیه و ایران حق فرود اعطا کرده اند.

یک منبع منطقه ای نزدیک به رهبری روحانی ایران گفت: “زلزله فاجعه غم انگیزی بود، اما در عین حال به ما کمک کرد تا به برادران خود در سوریه در مبارزه با دشمنانشان کمک کنیم. محموله های سلاح بلافاصله به سوریه ارسال شد.” .

اطلاعات اسرائیل را مشخص کنید

اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام داده است، جایی که نفوذ تهران از زمان شروع حمایت از اسد در جنگ داخلی که در سال 2011 آغاز شد، افزایش یافته است.

یک افسر ارتش سوریه که نخواست نامش فاش شود، گفت که اسرائیلی ها تلاش های خود را برای شکست دادن ایران در سوریه افزایش می دهند.

او گفت: “چرا در حال حاضر؟ صرفاً به این دلیل که آنها اطلاعات دارند که چیزی به سرعت در حال توسعه است. آنها باید آن را متوقف کنند و ضربه بزنند تا آن را کاهش دهند. زمین لرزه شرایط مناسبی را ایجاد کرد. هرج و مرج ایجاد شده باعث شد جت های ایرانی به راحتی فرود بیایند.”

همچنین بخوانید | با سرازیر شدن کمک‌ها به سوریه، امدادرسانی در ترکیه پس از زلزله کاهش می‌یابد

پس از زمین لرزه های بعدی در 3 آوریل، اهداف اسرائیلی شامل انبارهای تسلیحاتی در رشته کوه جبل منیا کیسوا در جنوب دمشق است که در آن نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان احتمالاً قوی ترین سایت نظامی خود را در سوریه، یک منبع امنیتی منطقه، ساخته اند. دو منبع اطلاعاتی غربی گفتند.

این منبع منطقه ای افزود که یک ایستگاه راداری مورد استفاده برای پهپادها نیز در 3 آوریل مورد اصابت قرار گرفت و آنچه دو منبع اطلاعاتی غربی به رویترز گفته بودند را تأیید کرد.

یک منبع اطلاعاتی غربی با اشاره به پروازهای ایران پس از زلزله گفت: «ما معتقدیم که شبه‌نظامیان ایرانی مقادیر زیادی مهمات را منتقل کرده‌اند – آنها مقادیری را که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین قبلی اسرائیل از دست داده بودند، دوباره ذخیره کرده‌اند.