با وجود اعتراضات شدید، اصلاحات بازنشستگی ماکرون چراغ سبز قانون اساسی گرفت

توسط رویترز:

مقامات روز جمعه پس از دریافت تایید شورای قانون اساسی علیرغم ماه ها اعتراض و اعتصاب خیابانی، گفتند که اصلاحات شاخص بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، به سرعت اجرایی خواهد شد.

این قانون که سن افزایش حقوق بازنشستگی را از 62 سال به 64 سال افزایش می دهد، همچنان مورد پسند مردم نیست و اعتراضات خودجوش با اعلام تصمیم شورای قانون اساسی آغاز شد.

معترضان با در دست داشتن بنرهایی با مضمون «آب و هوای خشم» و «تا زمانی که اصلاحات عقب نشینی نکند به اعتصابات پایان نمی‌یابد» در مقابل ساختمان شهرداری پاریس تجمع کردند، این نشانه‌ای است که بعید است حکم شورا به خشم گسترده ماکرون و اصلاحات او پایان دهد.

برخی سطل‌های زباله سوخته در حالی که در پاریس راهپیمایی می‌کردند، شعار محبوب معترضان ضد مکرون را می‌خواندند: «ما اینجا هستیم، ما اینجا هستیم، حتی اگر ماکرون نخواهد، ما اینجا هستیم».

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق تغییرات سیاست‌ها را رد می‌کنند، و همچنین این واقعیت را که دولت لایحه را بدون رای نهایی از پارلمان عبور داده است، ممکن است شکست بخورد.

سوفی بینه، رهبر اتحادیه CGT گفت: «همه اتحادیه‌های کارگری از رئیس‌جمهور می‌خواهند که خرد نشان دهد، گوش کند و بفهمد که در کشور چه می‌گذرد و این قانون را ابلاغ نکند».

اتحادیه‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفتند که این تنها راه کاهش خشم در کشور است.

اما مقامات این درخواست را رد کردند و گفتند که این متن در روزهای آینده به قانون تبدیل خواهد شد. اولیویه دوسوپت، وزیر کار گفت که طبق برنامه ریزی اولیه باید از اول سپتامبر به اجرا درآید.

همچنین بخوانید | تظاهرات مستمری بازنشستگان فرانسه: هزاران نفر به جاده‌ها رفتند، به فروشگاه‌های لویی ویتون هجوم بردند، امروز حکم صادر شد

“مبارزه ادامه دارد”

شورای قانون اساسی گفت که اقدامات دولت مطابق با قانون اساسی است و افزایش سن قانونی بازنشستگی را تصویب کرده است و تنها اقدامات جانبی به منظور افزایش اشتغال برای کارگران مسن تر به این دلیل که آنها به این قانون تعلق ندارند، حذف شده است.

مکرون در اوایل این هفته گفت: «کشور باید به حرکت رو به جلو، کار و مواجهه با چالش‌هایی که در انتظار ما هستند، ادامه دهد.»

اما اپوزیسیون گفتند که عقب نشینی نخواهند کرد و اتحادیه ها گفتند در جلسه ای که ماکرون می خواست با آنها در روز سه شنبه سازماندهی کند، شرکت نخواهند کرد.

معلم ژیل سورنای 65 ساله در تظاهرات پاریس با اشاره به تظاهرات برنامه ریزی شده برای روز جهانی کارگر گفت: “ما تسلیم نخواهیم شد. یک مه بزرگ خواهد بود.”

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ تندرو اعلام کرد: «مبارزه ادامه دارد».

به طور جداگانه، شورای قانون اساسی پیشنهاد مخالفان برای سازماندهی همه پرسی شهروندان در مورد اصلاحات بازنشستگی را رد کرد.

اپوزیسیون پیشنهاد دیگری برای همه پرسی ارائه کرده است که انتظار می رود در اوایل ماه مه توسط شورا بررسی شود.

ناظران سیاسی می گویند نارضایتی گسترده در مورد اصلاحات دولت می تواند پیامدهای بلندمدتی داشته باشد، از جمله تقویت احتمالی راست افراطی.

همچنین بخوانید | حمله معترضان به بازنشستگی به رستوران مورد علاقه ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس | ویدیو

مارین لوپن، رهبر راست افراطی در توییتر نوشت که “سرنوشت سیاسی اصلاحات بازنشستگی مهر و موم نشده است” و از رای دهندگان خواست در انتخابات بعدی از مخالفان آن حمایت کنند تا بتوانند آن را لغو کنند.

ماکرون می‌گوید فرانسوی‌ها باید بیشتر کار کنند وگرنه بودجه بازنشستگی تا پایان دهه سالانه میلیاردها یورو به قرمز خواهد رسید.

اما سیستم بازنشستگی سنگ بنای الگوی ارزشمند حمایت اجتماعی فرانسه است و اتحادیه‌های کارگری می‌گویند این پول را می‌توان در جاهای دیگر یافت، از جمله با مالیات‌های سنگین‌تر از ثروتمندان.

در حالی که توجه بر سن بازنشستگی 62 ساله متمرکز شده است، تنها 36 درصد از کارگران فرانسوی در این سن بازنشسته می‌شوند و 36 درصد دیگر به دلیل شرایط لازم برای پرداخت حداقل 42 سال به سیستم بازنشسته می‌شوند تا بتوانند ادعای حقوقی داشته باشند. مستمری کامل

بر اساس ارقام OECD بر اساس داده های سال 2020، این بدان معناست که سن عادی بازنشستگی برای یک کارگر فرانسوی که در سن 22 سالگی شروع به کار کرده است، 64.5 سال است که اندکی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا 64.3 است.

همچنین بخوانید | اعتراضات بازنشستگی برای آوردن «حداکثر» کارگران در فرانسه پس از مذاکرات دولت و اتحادیه شکست خورد