بحران سودان: سربازان آمریکایی دیپلمات‌های خود را از خارطوم با ورود به هفته دوم درگیری تخلیه کردند.

توسط میز جهانی هند امروز: نبردهای شدید در خارطوم، پایتخت سودان، بین دو جناح رقیب ادامه دارد که کشور را در هرج و مرج فرو برده اند، حتی در حالی که مهاجران خارجی آماده فرار از کشور آسیب دیده از جنگ هستند. ارتش آمریکا دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان را از خارطوم تخلیه کرده است زیرا درگیری بین فرماندهان رقیب که صدها غیرنظامی را کشته است ادامه دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای گفت: «امروز به دستور من، ارتش ایالات متحده عملیاتی را برای بیرون کشیدن پرسنل دولت آمریکا از خارطوم انجام داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته دو مقام آمریکایی آشنا با این مأموریت، تقریباً 70 کارمند آمریکایی از یک منطقه فرود در سفارت به مکان نامعلومی در اتیوپی منتقل شدند.

نیروهای آمریکایی این عملیات را به عنوان درگیری بین دو فرمانده سودانی انجام دادند که بیش از 400 کشته برجای گذاشت. این درگیری که اکنون دو هفته است ادامه دارد، کشور را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است.

عملیات در سفارت آمریکا به حالت تعلیق درآمد

جو بایدن تأیید کرد که سفارت در خارطوم اکنون بسته است و گفت: “ما به طور موقت عملیات سفارت آمریکا در سودان را تعلیق می کنیم.”

وی همچنین از جیبوتی، اتیوپی و عربستان سعودی تشکر کرد و گفت که آنها “برای موفقیت عملیات ما حیاتی بودند”.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: من به تعهد فوق‌العاده کارکنان سفارتمان افتخار می‌کنم که وظایف خود را با شجاعت و حرفه‌ای انجام دادند و دوستی و ارتباط آمریکا با مردم سودان را تجسم کردند. من از مهارت بی بدیل اعضای خدماتمان که با موفقیت آنها را به امنیت رساندند سپاسگزارم.»

بایدن پس از دریافت توصیه اوایل روز شنبه از سوی تیم امنیت ملی خود که پایانی برای درگیری وجود نداشت، به نیروهای آمریکایی دستور داد تا پرسنل سفارت را تخلیه کنند.

این خشونت غم انگیز در سودان جان صدها غیرنظامی بی گناه را تمام کرده است. بایدن گفت که این غیر وجدان نیست و باید متوقف شود. طرف‌های متخاصم باید آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط را اجرا کنند، اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه را بدهند و به خواست مردم سودان احترام بگذارند.

همچنین بخوانید | ارتش سودان اعلام کرد آماده کمک به تخلیه اتباع خارجی است

نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، گروه شبه‌نظامی به شدت مسلح که در حال حاضر اقتدار ارتش عادی را در پایتخت و جاهای دیگر به چالش می‌کشد، ساعاتی قبل در توییتی اعلام کرد که «با مأموریت نیروهای ایالات متحده متشکل از 6 هواپیما برای تخلیه دیپلمات‌ها و آنها هماهنگ شده است. خانواده‌ها صبح یکشنبه».

مبارزه در سودان وارد هفته دوم شد

درگیری‌ها در سودان وارد دومین هفته خود شده است، حتی در حالی که کشورهای خارجی گفته‌اند خود را برای تخلیه احتمالی هزاران نفر دیگر از اتباع خود آماده می‌کنند. برنامه‌های بیشتری برای تخلیه خارجی‌ها در حال انجام است و کره جنوبی و ژاپن نیروهای خود را در کشورهای مجاور مستقر کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اقدامی مشابه است.

روز شنبه، عربستان سعودی چند روز پس از گفت‌وگو با همتای خود در این کشور عرب، 66 شهروند خارجی از جمله هندی‌ها را از سودان آسیب‌دیده از خشونت‌ها تخلیه کرد.

ملت عرب اعلام کرد که از 91 تبعه خارجی تخلیه شده، 66 نفر از کشورهای دوست از جمله هند هستند. همچنین اتباع بنگلادشی را از سودان درگیر درگیری خارج کرده است.

اوایل روز شنبه، ارتش سودان اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس این کشور، تماس هایی از رهبران چندین کشور دریافت کرده است تا “تسهیل و تضمین ایمنی برای تخلیه شهروندان و ماموریت های دیپلماتیک”.

به گفته شاهدان، علیرغم اینکه ارتش یک روز قبل از آتش بس سه روزه خبر داده بود، روز شنبه، صدای تیراندازی شدید، انفجارهای شدید و هواپیماهای جنگنده در بسیاری از مناطق پایتخت شنیده شد. دو آتش بس 24 ساعته اعلام شده در اوایل هفته نیز نادیده گرفته شد.

چگونه هند امنیت اتباع در سودان را تضمین کرده است

نخست وزیر نارندرا مودی روز جمعه در حالی که هزاران شهروند هندی در این کشور بحران زده سرگردان مانده اند، ریاست جلسه ای در سطح بالا را بر عهده داشت. نخست وزیر دستوراتی را برای آماده سازی طرح های اضطراری برای تخلیه هندی ها از سودان در حالی که وی بررسی دقیق وضعیت امنیتی سودان را انجام می داد، صادر کرد.

نخست وزیر همچنین به همه مقامات مربوطه دستور داد تا هوشیار باشند، تحولات را از نزدیک رصد کنند و به طور مستمر امنیت اتباع هندی در سودان را ارزیابی کنند و در عین حال تمام کمک های ممکن را به آنها ارائه کنند.

در 15 آوریل، سفارت هند در خارطوم توصیه ای صادر کرد و از هندی های ساکن سودان خواست تا با توجه به درگیری های مداوم بین ارتش و نیروهای شبه نظامی در این کشور آفریقایی، در خانه بمانند.

همچنین بخوانید | توصیه های تازه به اتباع هندی در سودان در میان غارت و خشونت

در توییتی از سفارت هند در خارطوم آمده است: “با توجه به تیراندازی‌ها و درگیری‌های گزارش‌شده، به همه هندی‌ها توصیه می‌شود حداکثر احتیاط را انجام دهند، در داخل خانه بمانند و از بیرون رفتن با اثر فوری خودداری کنند. لطفاً همچنین آرام بمانید و منتظر به‌روزرسانی باشید.”

سه روز بعد، در 18 آوریل، سفارت هند با صدور توصیه جدیدی از شهروندان خواست در خانه بمانند و در میان موارد غارت و خشونت های گسترده در سودان، جیره بندی کنند.

سفارت در آخرین توصیه خود گفت: “ما با موارد زیادی از غارت مواجه شده ایم. به همه اتباع هند توصیه می شود لطفاً از خارج نشوند. لطفاً لوازم خود را جیره بندی کنید. لطفاً در خانه بمانید و ایمن باشید.”

وزیر امور خارجه اس جایشانکار قبلاً با همتایان خود از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در مورد وضعیت زمینی در سودان آسیب دیده با تمرکز بر تضمین امنیت هندی ها صحبت کرده است.

جیشانکار در توییتی گفت که با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در مورد وضعیت «نگران‌کننده» سودان گفتگو کرده و برای «ارزیابی‌ها و بینش‌های او و همچنین نگرش بسیار مفید او» ارزش قائل است.

در 21 آوریل، EAM S Jaishankar در مورد وخامت اوضاع سودان با دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش گفتگو کرد و بر نیاز به “دیپلماسی موفق” تاکید کرد که می تواند به آتش بس زودهنگام منجر شود.

(با ورودی های نمایندگی)

همچنین بخوانید | EAM Jaishankar با گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ملاقات کرد. در مورد تحولات سودان، ریاست G20، اوکراین بحث می کند