بلوک تجاری مگا با ورود 15 کشور به RCEP ، هند دعوت شده به عنوان ناظر ، فعالیت خود را آغاز می کند

مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) ، یک بلوک تجاری بزرگ متشکل از 15 کشور بزرگترین معامله تجارت آزاد جهان را روز یکشنبه امضا کرد.

اتحادیه ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن) – برونئی داروسلام ، کامبوج ، اندونزی ، PDO لائو ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام – استرالیا ، چین ، ژاپن ، کره و نیوزیلند ، در 15 نوامبر سال 2020 دیدار کردند و توافق نامه ای را برای کمک به بهبودی از شوک های بیماری همه گیر Covid-19 امضا کرد.

در بیانیه مشترک آمده است: “ما خوشحال شدیم که شاهد امضای توافقنامه RCEP هستیم ، که این در شرایطی است که جهان با چالش بی سابقه ای که بیماری همه گیر جهانی Coronavirus 2019 (Covid-19) ایجاد کرده است روبرو می شود.”

هند ، که یکی از اصلی ترین شرکت کنندگان در مذاکرات بود ، سال گذشته با استناد به “موضوعات برجسته” از مذاکرات RCEP خارج شد ، اما طبق سندی که روز یکشنبه امضا شد ، هنگامی که دهلی نو قصد خود را برای پیوستن به این کشور پیشنهاد می دهد ، می تواند به این اتحادیه بپیوندد. پیمان “در نوشتن”.

“علاوه بر این ، ما نقش هند در RCEP را بسیار ارزشمند می دانیم و دوباره تأکید می کنیم که RCEP برای هند باز است. به عنوان یکی از 16 کشور اصلی شرکت کننده ، الحاق هند به توافقنامه RCEP با توجه به مشارکت آن در مذاکرات RCEP از سال 2012 و اهمیت استراتژیک آن به عنوان یک شریک منطقه ای در ایجاد زنجیره های ارزش منطقه ای عمیق تر و گسترده تر “، در بیانیه رهبران مشترک در مورد RCEP تأکید شد.

در همین راستا ، اتحادیه اروپا سند جداگانه “بیانیه وزیران در مورد مشارکت هند در مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)” را ارائه داد که اهمیت “استراتژیک” هند را به رسمیت می شناسد و مقدمات پیوستن آن را در آینده فراهم می کند و از آن دعوت می کند قبل از پیوستن به اتحادیه تجاری در RCEP ، هر زمان “ناظر” باشد.

توافقنامه RCEP از تاریخ توافقنامه برای پیوستن به هند “باز” ​​است و “كشورهای امضاكننده RCEP هر زمان كه خواستار ارسال كتبی خواستار پیوستن هند به هند شد ، مذاكرات را با هند آغاز خواهند كرد. به توافقنامه RCEP به سپرده گذار توافقنامه RCEP ، با در نظر گرفتن آخرین وضعیت مشارکت هند در مذاکرات RCEP و هرگونه پیشرفت جدید پس از آن ، “در بیانیه وزرا درباره مشارکت هند در مشارکت اقتصادی منطقه ای (RCEP) آمده است.

این سند افزود: “هند هر زمان قبل از پیوستن به توافق نامه ، ممکن است در جلسات RCEP به عنوان ناظر و در فعالیت های همکاری اقتصادی که توسط کشورهای امضا کننده RCEP تحت توافق RCEP انجام می شود ، در مورد شرایط و ضوابطی که به طور مشترک در مورد آنها تصمیم گیری می شود ، شرکت کند. کشورهای امضا کننده RCEP. “

در مورد مسئله تجارت ، هند و کشورهای آسه آن گفتند که علیرغم خروج هند از توافقنامه مشارکت اقتصادی منطقه ای 15 کشوره (RCEP) ، راه های افزایش تجارت بین آنها را بررسی خواهند کرد.

دبیر MEA (شرق) ریوا گانگولی داس در مورد گفت: “تا آنجا که به هند مربوط می شود ، ما به RCEP ملحق نشدیم زیرا این مسئله مسائل و نگرانی های برجسته هند را برطرف نمی کند. با این حال ، ما متعهد به تعمیق روابط تجاری خود با آسه آن هستیم.” پنجشنبه در طی جلسات توجیهی پس از اجلاس آسه آن و هند.

نخست وزیر سنگاپور لی هسیون لونگ گفت كه او به كشورهای دیگر می پیوندد “به این امید كه هند نیز بتواند در برهه ای حضور یابد تا مشاركت در RCEP الگوهای در حال ظهور ادغام و همکاری های منطقه ای در آسیا را به طور كامل نشان دهد.”

آسه آن چهارمین شریک تجاری هند با حدود 86.9 میلیارد دلار تجارت بین هند و ده کشور آسه آن: برونئی ، کامبوج ، اندونزی ، لائوس ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند و ویتنام است.

برای چین ، این یک موفقیت بزرگ است. این توافق تعرفه ها را کاهش می دهد و تجارت خدمات را در داخل اتحادیه باز می کند. اکنون به RCEP به عنوان یک بلوک پکن محور و گزینه دیگری برای ایالات متحده در منطقه نگاه می شود.

این توافق نامه که برای اولین بار در سال 2012 پیشنهاد شد ، سرانجام در پایان اجلاس جنوب شرقی آسیا منعقد شد ، زیرا رهبران تلاش می کنند اقتصادهای آسیب دیده خود را به حالت عادی برگردانند.

نخست وزیر چین لی كقیانگ پس از امضای مجازی گفت: “در شرایط فعلی جهانی ، امضای RCEP پس از هشت سال مذاكره پرتوی از نور و امید را در میان ابرها ایجاد می كند.”

“این به وضوح نشان می دهد که چند جانبه گرایی روش صحیحی است و نشان دهنده جهت صحیح اقتصاد جهانی و پیشرفت بشریت است.”

“ما متذکر می شویم که توافقنامه RCEP یک توافق تجاری بی سابقه و عظیم منطقه ای است که ترکیبی متنوع از اقتصادهای توسعه یافته ، در حال توسعه و کم توسعه یافته منطقه را شامل می شود. به عنوان توافقی که بازار 2.2 میلیارد نفر را شامل می شود ، یا تقریبا 30 نفر در هر کشور درصد جمعیت جهان ، با تولید ناخالص داخلی ترکیبی 26.2 تریلیون دلار آمریکا یا حدود 30 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی ، و تقریباً 28 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهد (بر اساس آمار سال 2019) ، ما معتقدیم که RCEP بزرگترین جهان است توافق نامه تجارت آزاد ، گام مهمی به جلو به سوی چارچوبی ایده آل از قوانین تجارت جهانی و سرمایه گذاری است. “