بیش از 400 کشته در درگیری‌های سودان، افزایش تخلیه کشورها به دلیل زخمی شدن اتباع خارجی در درگیری

توسط میز جهانی هند امروزسازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در حالی که ژنرال های رقیب برای نهمین روز بدون هیچ نشانه ای از آتش بس در سودان می جنگند، بیش از 400 نفر در این درگیری کشته و 3351 نفر زخمی شده اند. این درگیری بخشی از درگیری های جاری بین ارتش این کشور و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد که بر اساس گزارش ها، 9 کودک در این درگیری ها کشته و بیش از 50 نفر به شدت مجروح شده اند.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: «طبق گزارش وزارت بهداشت سودان، تعداد مراکز بهداشتی که از کار افتاده اند 20 مرکز است. همچنین، طبق اعداد وزارت بهداشت، تعداد مراکز بهداشتی در معرض خطر توقف 12 مورد است. .

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال، قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده و بریتانیا دیپلمات‌های خود را از پایتخت خارطوم با هواپیما منتقل کردند، کشورهای دیگر نیز با ادامه جنگ بین دو جناح رقیب، هجوم آوردند تا شهروندان خود را به امن برسانند.

سودانی ها از کشور فرار کنند

آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد سودانی‌ها ناامیدانه به دنبال فرار از هرج و مرج بودند و بسیاری از جاده‌های خطرناک برای عبور از مرز شمالی به مصر در خطر بودند.

آژانس‌های سازمان ملل گفتند، هزاران سودانی از جنگ در خارطوم و جاهای دیگر گریخته‌اند، اما میلیون‌ها نفر در میان انفجار، تیراندازی و غارت بدون برق، غذا یا آب کافی در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

بر اساس گزارش ها، برخی از سودانی ها از افزایش تلاش کشورها برای استخراج ساکنان خارجی ناراحت شدند. برخی سودانی‌ها احساس می‌کردند که جناح‌های رقیب نگرانی کمتری برای امنیت مردم محلی نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید | بحران سودان: سربازان آمریکایی دیپلمات‌های خود را از خارطوم با ورود به هفته دوم درگیری تخلیه کردند.

السادیگ الفاتیح که روز یکشنبه توانست برای اولین بار پس از جنگ خانه خود را ترک کند، گفت: «دیدن خارجی‌ها ناراحتم کرد، زیرا می‌بینم گروه‌هایی هستند که ارتش و RSF به آنها کمک می‌کنند، در حالی که ما مدام ضربه می‌خوریم. فوران کرد و گفت که به مصر می رود.

فروپاشی ناگهانی سودان در جنگ، طرح‌های بازگرداندن حکومت غیرنظامی را از بین برده و کشوری را که قبلاً فقیر شده بود، به آستانه فاجعه انسانی رساند.

چگونه کشورها شهروندان خود را تخلیه می کنند

عربستان سعودی

-عربستان سعودی اولین کشوری بود که با عملیات دریایی بیش از 150 نفر از جمله دیپلمات های خارجی و مقامات بندر سودان در روز شنبه تخلیه موفقیت آمیز را گزارش کرد. ملت عرب اعلام کرد که از 91 تبعه خارجی تخلیه شده، 66 نفر از کشورهای دوست از جمله هند هستند. همچنین اتباع بنگلادشی را از سودان درگیر درگیری خارج کرده است.

ایالات متحده

ارتش آمریکا دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان را از خارطوم تخلیه کرده است زیرا درگیری بین فرماندهان رقیب که صدها غیرنظامی را کشته است ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای آمریکایی روز یکشنبه سه هلیکوپتر شینوک را برای تخلیه کارکنان سفارت آمریکا از خارطوم فرستادند.

بیش از 100 نیروی آمریکایی در عملیات نجات برای بیرون آوردن کمتر از 100 نفر شرکت کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که دستور تخلیه کارکنان و خانواده های آنها را به دلیل “خطرات جدی و فزاینده امنیتی” صادر کرده است.

فرانسه

فرانسه گفت که یک هواپیمای فرانسوی حامل حدود صد نفر از ملیت های مختلف، از جمله هیئت اتحادیه اروپا در خارطوم، همراه با ملیت های دیگر به جیبوتی رفته است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود دومین پرواز متشکل از 100 نفر دیگر نیز عصر یکشنبه به مقصد جیبوتی حرکت کند.

همچنین بخوانید | عربستان سعودی چند روز پس از تماس جیشانکار، هندی ها را به سلامت از سودان خارج کرد

بریتانیا

ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور گفت که ارتش انگلیس کارکنان سفارت انگلیس و خانواده هایشان را از سودان تخلیه کرده است.

سوناک در توئیتی نوشت: «نیروهای مسلح بریتانیا تخلیه پیچیده و سریع دیپلمات‌های انگلیسی و خانواده‌هایشان از سودان را در بحبوحه تشدید خشونت‌ها و تهدیدهای کارکنان سفارت به پایان رساندند.»

هند

هند اعلام کرد که دو هواپیمای نیروی هوایی “در جده” در عربستان سعودی در حالت آماده باش است و یک کشتی نیروی دریایی به بندر سودان رسیده است، اما طبق بیانیه وزارت امور خارجه، هرگونه تخلیه “به وضعیت امنیتی بستگی دارد”.

وزارت امور خارجه در آخرین بیانیه خود اعلام کرد که هند از نزدیک وضعیت پیچیده و در حال تحول امنیتی را زیر نظر دارد و همچنین با شرکای مختلف برای تخلیه امن اتباع هندی هماهنگی نزدیک دارد.

اتحادیه اروپا

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا روز جمعه “در تلاش برای هماهنگ کردن عملیاتی برای خارج کردن غیرنظامیان ما از شهری است که اکنون در وضعیت پرخطری قرار دارد.” هفت عضو اتحادیه اروپا در سودان ماموریت دارند.

وزارت دفاع و امور خارجه آلمان روز یکشنبه در پیامی توییتری نوشتند که پس از تلاش ناقص برای انتقال 150 آلمانی در روز چهارشنبه، آلمان تخلیه شهروندان سودان را در «عملیات تخلیه مداوم… با هماهنگی با شرکای خود» آغاز کرد.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: رم در حال برنامه ریزی برای تخلیه «حدود 200 نفر» از جمله ایتالیایی، سوئیسی و نمایندگان واتیکان در یک عملیات نظامی در روز یکشنبه است.

وزارت امور خارجه هلند گفت که “در یک عملیات تخلیه بین المللی شرکت می کند”، ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه گفت، تیم ها “تمام تلاش خود را برای جمع آوری هلندی ها در سریع ترین زمان ممکن و ایمن انجام خواهند داد”.

همچنین بخوانید | ارتش سودان اعلام کرد آماده کمک به تخلیه اتباع خارجی است

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان گفت که دولت دستور داده است تا هواپیماها و نیروها را به مصر برای عملیات بالقوه نجات شهروندان یونانی و قبرسی منتقل کند.

در بیانیه وزارت خارجه ایرلند آمده است که دولت ایرلند 12 پرسنل دفاعی را برای کمک به تخلیه 150 شهروند در سودان به جیبوتی اعزام می کند.

اردن، عراق، ترکیه، لیبی

کشورهای دیگری مانند اردن، عراق، لبنان، لیبی و تونس تخلیه شهروندان خود را آغاز کرده اند. سایر کشورهای خارجی که برای تخلیه آماده می شوند، می توان به کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد که نیروهای خود را به کشورهای مجاور اعزام کرده اند.

ارتش سودان گفته است که تلاش‌ها را برای تخلیه دیپلمات‌ها از چین هماهنگ می‌کند. اندونزی گفت 43 شهروند در داخل محوطه سفارت در خارطوم پناه گرفته اند.

ترکیه همچنین عملیات خود را در سحرگاه روز یکشنبه آغاز کرد و برخی از حدود 600 شهروند خود را از دو منطقه خارطوم و شهر جنوبی واد مدنی از طریق جاده‌ای برد. اما سفارت گفت که برنامه ها از یکی از مکان ها در خارطوم پس از “انفجارها” در نزدیکی مسجدی که به عنوان محل تجمع تعیین شده بود، به تعویق افتاد.

(با ورودی های نمایندگی ها)